183 556 läst · 261 svar
184k läst
261 svar
Långt projekt: Bygge av Villa Kalmar, övervåning, takkupa och badrum
Hejsan,lollizza skrev:Hej Danne,
Jag och min sambo ska bygga en villa Kalmar, är mitt uppe i all planering just nu. Är ni nöjda med huset so far? Du nämnde att ni valde bort takkupa, gavelfönster och takfönster eftersom ni ändå inte skulle inreda övervåningen på några år, men varför valde ni då trappan (som ju är ett tillval) kostar massa pengar. Vi ska inte heller utnyttja övervåningen på ett par år så tänkte skippa trappan men däremot vill vi ha gavelfönster eftersom det blir estetiskt snyggt från utsidan.
vi är nöjda med huset, men nu fem år senare så känner vi att vi skulle nog byggt ett annat hus med fler valmöjligheter. Vi hade inte kunnat göra det för fem år sedan då vi inte hade de kunskaper vi har nu. Det känns nog som att man måste bygga något hus för att lära sig och kunna bo in sig. Om vi någonsin bygger hus igen blir det lösvirke och mer egna val. Men huset har det inte varit några problem med.
När vi köpte huset var det något erbjudande där trappan ingick.
Hej,Kas skrev:Hej,
Instämmer med många andra här över det fina trappräcket!
Jag är lite nyfiken på hur ni har inrett garderoben som ligger mellan trappan och badrummet, vi har flyttat in i ett likadant hus och funderar på att bygga något liknande men är osäkra på hur mycket plats det blir kvar och hur bra det går att utnyttja utrymmet med tanke på snedtaket. Hur har ni gjort?
Ledsen att jag inte svarat tidigare. Det är inte jättemycket plats men det får plats ganska många flyttkartonger trots allt och utrymmet skulle inte blivit så mycket använt annars kände vi. Utrymme behövs absolut mycket av så vi ångrar oss inte.
Vad gäller kamin så är vi supernöjda med den, ett av de bästa tillvalen enligt oss. Känner inte att den tar något utrymme egentligen och det är fantastiskt bra på vintern och när det är kyligt.
Tack! Lite fingeravtryck blir det, men då är det mest barn som kladdar. Inget jag stört mig på dock. Det är inte ett sådant räcke man normalt sett håller sig i. Det fungerar mest som skydd för att inte falla ner i trappan. Ledstång har vi sittande på andra sidan. Fast de flesta går i trappan utan att hålla i någonting.
Hej, vad är det för dimension på spjälorna till altanräcket? Är det samma på liggarna till spjälorna?
Tycker det ser väldigt snyggt ut, kommer nog satsa på likadant, snyggt, barnsäkert o verkar inte skymma utsikten så mkt.
Vad har du för cc mellan spjälorna?
/Andreas
Tycker det ser väldigt snyggt ut, kommer nog satsa på likadant, snyggt, barnsäkert o verkar inte skymma utsikten så mkt.
Vad har du för cc mellan spjälorna?
/Andreas
D Danne12345 skrev:
..ytterliggare en fråga, hur fäste du handledaren, skråskruvade du då? Och hur fogade du ihop skarvarna på handledaren, tänker att om de skarvas över en stolpe borde det väl bli avstånd mellan dem när väl trät torkar!?
/Andreas
/Andreas
Flotte bilder. Hvem kan levere? Hvordan er stolpene festet i gulvet?D Danne12345 skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Projekt: Bygger fire pit med en gammal klotgrill och tegelstenar
Fritidshus -
Projekt ett - Bygger egenritat bostadshus, garage och gym
Socialt & Projekt -
Renovering 70-tals villa. Långtidsprojekt.
Socialt & Projekt -
Totalrenoverad gäststuga, långtidsprojekt.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Isak90: Långtidsprojekt, husbygge med tajt budget!
Socialt & Projekt