183 557 läst · 261 svar
184k läst
261 svar
Långt projekt: Bygge av Villa Kalmar, övervåning, takkupa och badrum
Tack. Vi kommer inte att måla stegen vita med just den anledningen du beskriver. Det kommer i så fall att bli grått, vilket gör att smutsen inte kommer att synas så lätt.
Eftersom trappen är öppen så blir den inte lika smutsig som en stängd. Haft stängd, vit trappa - inte bra. ALLT syns på vitt, men är ni känsliga så kommer allt skräp synas på det gråa också. Det blir otroligt mycket skräp och hårstrån, faktiskt. Men med en öppen trappa kan man ju bara putta ner det och ta det med dammsugaren/sopen.
Det har du rätt i! Dock kan det väl bli rätt så halt när man målat trappstegen?
Det som händer just nu är att de fel som upptäcktes på slutbesiktningen ska åtgärdas. Det tar lite tid och det är svårare att få tag på entreprenören tyvärr, men de har ju 2 månader på sig att fixa felen.
Upptäckte dock några andra fel som inte kom med på slutbesiktningen. Har en bekant som är plåtslagare som undrade varför dom satt fönsterblecken utan någon lutning. I veckan var en av entreprenören utsända plåtslagare här och fixade en del fel på takkupan och han tyckte också att det såg dåligt ut. Han kontrollmätte och trodde först att det var bakfall på blecken, men efter en noggrannare mätning visade det sig att det var 1.6 graders lutning. När jag kollat runt lite verkar det som att det ska vara minst 14 graders lutning, dock helst 25 grader.
I övrigt är många av felen åtgärdade, dock återstår några saker som är otroligt viktiga som de missat. Bland annat underbeslag vid kupan vilket gör det till en riskkonstruktion.
Invändigt är de flesta sakerna fixade, dock så återstår för dem att fixa badrumsgolvet som de lade i en annan fog på sina ställen. I stället för antracit så har de fyllt i med en grå fog vilket gjorde att det var fläckar på hela golvet. Det såg inte klokt ut. Fast nu är det bara någon fläck kvar.
Upptäckte dock några andra fel som inte kom med på slutbesiktningen. Har en bekant som är plåtslagare som undrade varför dom satt fönsterblecken utan någon lutning. I veckan var en av entreprenören utsända plåtslagare här och fixade en del fel på takkupan och han tyckte också att det såg dåligt ut. Han kontrollmätte och trodde först att det var bakfall på blecken, men efter en noggrannare mätning visade det sig att det var 1.6 graders lutning. När jag kollat runt lite verkar det som att det ska vara minst 14 graders lutning, dock helst 25 grader.
I övrigt är många av felen åtgärdade, dock återstår några saker som är otroligt viktiga som de missat. Bland annat underbeslag vid kupan vilket gör det till en riskkonstruktion.
Invändigt är de flesta sakerna fixade, dock så återstår för dem att fixa badrumsgolvet som de lade i en annan fog på sina ställen. I stället för antracit så har de fyllt i med en grå fog vilket gjorde att det var fläckar på hela golvet. Det såg inte klokt ut. Fast nu är det bara någon fläck kvar.
Fortfarande har de inte åtgärdat de saker som de skulle ha gjort. Bland annat underbeslag vid takkupa och takfönster. Jag har ringt och ringt och mailat och mailat, och ibland får man svar men oftast inte alls. De ska ringa upp men gör sällan det. Det har varit "på gång" ett par månader nu känns det som men det är ofta någon annans fel. Plåtslagaren har inte gjort underbeslagen, velux har inte levererat underbeslaget tex.
Jag håller visserligen inne en del av pengarna men har tänkt att hålla min del av avtalet och betala dem sina pengar, men jag har väntat mer än vad jag anser kan förväntas av mig. Riktigt tråkigt att det behöva vara på detta sätt.
Jag håller visserligen inne en del av pengarna men har tänkt att hålla min del av avtalet och betala dem sina pengar, men jag har väntat mer än vad jag anser kan förväntas av mig. Riktigt tråkigt att det behöva vara på detta sätt.
Betala absoult inte förrän det är klart!Danne12345 skrev:Fortfarande har de inte åtgärdat de saker som de skulle ha gjort. Bland annat underbeslag vid takkupa och takfönster. Jag har ringt och ringt och mailat och mailat, och ibland får man svar men oftast inte alls. De ska ringa upp men gör sällan det. Det har varit "på gång" ett par månader nu känns det som men det är ofta någon annans fel. Plåtslagaren har inte gjort underbeslagen, velux har inte levererat underbeslaget tex.
Nej nej, det skulle jag aldrig göra.
Ja, jag har tagit några här. Det är lite svårt att ta bilder i mörker med mobilkamera, men du kanske ser ändå. Det går att dimma spottarna så att de lyser olika starkt. Här kommer lite blandade bilder.MB77 skrev: