Nu är hela räcket klart och även altangrinden. Nästa steg blir att göra klart räcket i trappan. Har även planterat en purpurapel och ett äppelträd.
 
  • altangrind.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • grind.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • trad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Porsche84 och 1 till
  • Laddar…
Det var visst ett tag sedan jag skrev. Har inte hänt så mycket. Har pillat lite med den stora altantrappan som i stort var klar redan förra hösten men som fixats till lite med. Har fått upp en stor markis och monterat spotlights i trallen. Ska klä in sidorna på altanen så att man slipper se in under och in på sidorna också.

5ocksp.jpg


2prfup1.jpg


4nm9w.jpg


28vxgna.jpg


23mqadl.jpg


107oznl.jpg


2r7ovhe.jpg
 
Supersnyggt! :) Undrar vad du valde för spottar till trädäcket och om du är nöjd med dem?
-var de svåra att montera?
-var köpte du dem?
-vad kostade de?
 
Sarcer skrev:
Supersnyggt! :) Undrar vad du valde för spottar till trädäcket och om du är nöjd med dem?
-var de svåra att montera?
-var köpte du dem?
-vad kostade de?
Tackar.
Det finns en tråd (eller flera) bland annat under altan-delen där detta med spotlights diskuteras. Det är Cosa 30 som jag köpte på Jula. De kostar 399 kr där vilket tydligen är ett bra pris. Då får man ett set om 10 lampor. De var jättelätta att montera. En 22 mm träborr behöver du för att göra hål, sen är det bara att trycka ner dom och dra kablarna under altanen.
Jag tycker att de lyser lagom mycket och har ett trevligt ljus (är varmvita)
 
Idag har vi skruvat lite mer. Nu har vi äntligen klätt in altanen (iaf delar av den) så att man slipper se in under. Om ni undrar varför det ser ut att saknas plankor i hörnen så är det för att vi ska fixa en stor rabatt där som vi kommer att bygga upp med en mindre stenmur. Detta för att det inte ska upplevas som en stor vägg. Där kommer vi kanske ha några klätterrosor och kanske ett mindre träd. Några förslag på fina träd som inte blir så stora?

whmumw.jpg
wvu8hy.jpg
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Trallmannen :)

En fråga i ämnet. Vad pratar man för livslängd på trall?
Hur går den att underhålla och hålla fräsch? Gått på en trall som hade 20år på nacken och det hade oljat och fixat men det var en väldigt otrevlig yta på denna.
 
Suhagg skrev:
Trallmannen :)

En fråga i ämnet. Vad pratar man för livslängd på trall?
Hur går den att underhålla och hålla fräsch? Gått på en trall som hade 20år på nacken och det hade oljat och fixat men det var en väldigt otrevlig yta på denna.

Jadu, jag är långt ifrån någon expert. Detta med trall är ett lika känsligt ämne som barnuppfostran. Det är bara att kolla på trådarna om vilka oljor man ska ha eller inte ha. Vi kommer att välja att inte behandla trallen alls utan enbart att tvätta den med vatten och såpa och skrubba. Jag gör som arga snickaren som menade att oljebehandling inte gör att trallens livslängd ökar utan att det enbart är pengarna i sjön. Dessutom blir trallen svart (och varm att gå på) till slut vilket jag inte gillar. Han menade att trallen har en livslängd på 20-30 år. Sen får vi väl se hur det blir i slutändan.
Ett som är sant är att om jag skulle olja denna altan så skulle jag behöva ta några veckors extra semester varje år :)
 
Nu har vi skrivit kontrakt med en firma som ska bygga övervåningen. Detta kommer att påbörjas i början av sommaren. Kommer att bygga en takkupa som är aningen större än den som man kan få från tillverkaren. Sedan kommer vi sätta in gavelfönster som ser lite annorlunda ut jämfört med tillverkarens alternativ.
 
Vi har själva köpt in kakel och badrumsinredning nu. Kommer bli glasmosaik som går i svart på golvet och sen enkelt vitt blankt på väggarna och samma mosaik i en väggnisch. Blev ett svart badkar från Hafa också. Nu är det bara golv som jag ska köpa in. Blir nog vanlig 14mm 3-stavig ekparkett.
 
Bild på badkaret och mosaiken
badkar-Hafa_Brigg-595x600.jpg
 
  • mosaik2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
P
Mosaik på golvet?? wow det är ju inte billigt..

Snyggt badkar....Vi har ett likadant men helvitt...
Då det är rätt djupt så kan jag meddela att det går faktiskt att vara två i det :d
 
TheStills skrev:
Mosaik på golvet?? wow det är ju inte billigt..

Snyggt badkar....Vi har ett likadant men helvitt...
Då det är rätt djupt så kan jag meddela att det går faktiskt att vara två i det :d
Nej, det kostar en hel del och då var det ändå en billig mosaik. Fast vi kompenserade det med ett väldigt billigt vägg-kakel. Mosaiken kostar nästan 20 ggr mer än de vita plattorna :)
Jag såg att badkaret var väldigt stort, det ska bli kul att testa det. Det känns lite plastigt dock. Håller det verkligen att stå i? ;)
 
Detta blir ju superfint! Altanen är pricken över i =) Badrummet på öv blir säkerligen mycket tjusigt, kul att se resultat sedan. Låter du snickarna göra allt eller gör du delar själv också?

Gött jobbat!
 
klykan skrev:
Detta blir ju superfint! Altanen är pricken över i =) Badrummet på öv blir säkerligen mycket tjusigt, kul att se resultat sedan. Låter du snickarna göra allt eller gör du delar själv också?

Gött jobbat!
Tack!
Jag kommer inte att göra någonting själv. Känner inte att jag har tid och ork till det tyvärr. Fast det kommer säkert att bli mycket att göra där uppe ändå. Måste fixa någon garderobslösning vid snedtaket tex-
 
Nu är arbetet med övervåningen påbörjat. Gavlarna har börjat isolerats och det har reglats på takstolarna så att det får plats lite mer isolering där.
 
  • gavel1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • gavel2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.