ciia skrev:
Hej! Kul att få "följa med" i hela processen =) Vi är också intresserade av Villa Kalmar.

Finns det något med huset som ni hade velat ändra på nu i efterhand?
Jag tyckte läsa mig till att ni valt en annan trapp, vad valde ni och hur var standardtrappen?
Har ni flyttat på väggen mellan entren och köket? I ritningarna jag fick hem idag så är öppningen till köket nästan direkt efter ytterdörren till vänster. Samt att öppningen mellan köket och vardagsrummet är helt utan väggar (ni hade en bit vägg såg jag)

Jättefin altan!!
/ciia
Hej,
Nej, vi är nöjda med våra val och huset i sig. Trappen vi har är standardtrappen från Smålandsvillan. Den ingick i det paket-erbjudande som fanns när vi skrev avtal.
Jag tror att de har ändrat planlösningen nu mot hur det var när vi byggde. Vi har alltså inte gjort några ändringar själva. Jag tycker väl att det var bra som det var. Kanske blir lite mer utrymme nu än innan, men jag tycker att öppningen gör sig bättre som vi har det. Är väl en smaksak.
Vi var lite oroliga att badrummet skulle vara för litet när vi kollade ritningarna, och ville ha samma size som Villa Nybro. Nu i efterhand känns det faktiskt riktigt lagom och klädkammaren är faktiskt riktigt bra.
Kul att du gillar altanen, vi är själva supernöjda och ska bygga färdigt den i sommar.



Annars så har vi köpt drygt 40 ton matjord som ska ut på tomten och sedan ska vi så gräsfrö.
 
Kul att se hur ett bygge går till.
Vad kostade ert garage? Ska nämligen bygga ca 60kvm varmgarage med tak till 2st carportar.
 
Suhagg skrev:
Kul att se hur ett bygge går till.
Vad kostade ert garage? Ska nämligen bygga ca 60kvm varmgarage med tak till 2st carportar.
Garaget som syns på någon bild tillhör inte oss utan en granne, så kan tyvärr inte svara på det.
Nu står det ett hus mellan oss och det garaget så det kanske såg ut som att det stod på vår tomt.
 
Hallå igen!

Nej grejen var den att jag och sambon tyckte också att väggen mellan köket och entren gjorde sig bättre så som ni har det. Annars får man ingen vägg att sätta klädhängare och skohylla mot.

Går det att välja bort köksinredningen helt och bara låta dem dra fram all el och rör? (har du någon aning om vad man tjänar på det?)

Ang toaletten så funderar vi väl om vi ska utnyttja klädkammaren som badrum eller låta den vara som den är.

Är ovanvåningen helt oinredd när man köper huset? (alltså inga väggar, fönster, badrum m.m.)

Tack för dina svar!!
 
ciia skrev:
Hallå igen!

Nej grejen var den att jag och sambon tyckte också att väggen mellan köket och entren gjorde sig bättre så som ni har det. Annars får man ingen vägg att sätta klädhängare och skohylla mot.

Går det att välja bort köksinredningen helt och bara låta dem dra fram all el och rör? (har du någon aning om vad man tjänar på det?)

Ang toaletten så funderar vi väl om vi ska utnyttja klädkammaren som badrum eller låta den vara som den är.

Är ovanvåningen helt oinredd när man köper huset? (alltså inga väggar, fönster, badrum m.m.)

Tack för dina svar!!
Jag tror att det ska gå att välja bort köket, eller iaf delar av det men vet inte vilka avdragspriser som gäller just nu. Du bör nog höra med en säljare om vilka alternativ ni har. Jag vet inte om du sparar så mycket på det om du inte gör det själv vill säga. Det är väl snarare om man inte gillar kökets utformning eller liknande och man vill göra om det av den anledningen.

Ni kan inte från fabrik få ett större badrum genom att använda klädkammares utrymme. Det har pratats om att någon fått igenom det ändå, men när vi köpte huset var vi väldigt sugna på att göra så men det var helt omöjligt enligt säljaren då. Men vi tycker inte att vi behöver ett större badrum här nere. Det är samma sak där, att vill ni ha ett större badrum får ni göra det själv i efterhand.
Jag tycker personligen att om man ska göra flera större ändringar bör man kanske titta på en annan hustillverkare där man får göra ändringar annars försvinner lite av vitsen med prefab tycker jag.
Övervåningen är helt oinredd, om ni inte köper tjänsten av smålandsvillan att inreda den men det kostar därefter.

Kolla var det finns visningshus och så åker ni och kollar på ett hus, då är det mycket lättare att få en uppfattning om hur huset känns och ser ut.
 
Vi har ju precis börjat få upp ögonen för att ev bygga eget så vi har inte fått koll på vad olika tillverkare tar för pris på sina hus. SMV har ju lagt ut priserna på nätet vilket är väldigt behändigt.
Jag har beställt hem varenda huskatalog känns det som, så nu väntar jag bara ivrigt på posten =)

Köket monterar vi själva, fast badrum får man ju leja bort isåfall. Konstigt att det inte går att förlänga badrumet eftersom de har Bastu som förslag istället för klädkammare.

Jag har kikat efter visningshus och det närmsta ligger i GBG.. 35 mil bort =/
 
Nu har vi fördelat ut 40 ton matjord över tomten. Vi gjorde det för hand med spade och skottkärra vilket gav lite valkar i fingrarna :blushing:
Det finns säkert mycket bättre sätt att lägga en gräsmatta, men vi vill bara ha gräs och ingen green. Vi har tex efter inrådan inte rensat bort allt ogräs innan (massor av ogräs) eftersom det brukar försvinna när man senare börjar klippa gräset. Nu återstår det bara att se om det blir något gräs. Det har nu gått en vecka och vi börjar se en hel del små grässtrån sticka upp vilket känns rätt kul.Nu gäller det bara att fortsätta vattna eftersom det inte kommit en droppe regn på hela veckan och strålande solsken och sommarvärme.
Skickar med en bild på en jordhög och lite hur det såg ut några dagar efter sådd.
 
  • 20100512970.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100517980.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det har inte hänt så mycket här, men gräsmattan har blivit riktigt bra. Vi var lite oroliga ett tag och tyckte det såg rätt kalt ut på sina platser, men nu har det tagit sig riktigt bra. Även på de platser där vi inte lade ut matjord har det kommit gräs. Till en början var det massor av ogräs. Vi plockade lite den första tiden men nu på slutet har vi helt enkelt klippt ner det när vi klipper gräsmattan.

Vi har även rensat vid ett stenparti. Dragit upp ett par rötter. Jag tror det var en asp eller något. Fy F-n vad med rötter och rotskott. Det är helt sjukt vad man dragit och slitit i dom där. Vi har iaf planterat en japansk blodlönn på toppen och lite blandade marktäckare och andra perenner. En av bilderna tyvärr lite överexponerade eller vad det heter.

Altanen har fått vänta ett tag till tyvärr men snart kommer den att färdigställas.
 
  • tomt1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tomt2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tomt4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tomt5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har vi kommit igång med altanen igen. Vi håller på med trappan nu som blir rätt så stor. 4 meter bred, 2-2.5m högt. Vi har gjort en ganska låg steghöjd på 15cm (30cm steglängd) och vi tycker det blev riktigt bra. Den känns skön att sitta i och vinkeln på trappan blev även den bra. Just nu ser det ut som en fotbollsläktare framifrån eftersom vi inte klätt in den. Fler bilder kommer senare.

Vi har också insett att vårt altanräcke måste göras om. Vi hittade helt enkelt inte några lämpliga, prisvärda åtgärder för att barnsäkra. Så istället för kryssen så kommer vi köra lodräta ribbor. Tur att jag inte är politiker för då skulle jag aldrig erkänt misstaget ;)
 
  • trappa1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • trappa2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt!
 
Riktigt snyggt!

En helt annan grej....Ni som är erfarna Villa-Kalmar-folk....hur ska vi göra med vår övervåning. Har hört tre olika röster om klinker på övervåningens toagolv.....vad anser ni?
 
Sarcer skrev:
Riktigt snyggt!

En helt annan grej....Ni som är erfarna Villa-Kalmar-folk....hur ska vi göra med vår övervåning. Har hört tre olika röster om klinker på övervåningens toagolv.....vad anser ni?
Tackar.

Vi har själv inte inrett övervåningen, men klinkers är väl alltid trevligare än våtrumsmatta.
 
Sarcer skrev:
Riktigt snyggt!

En helt annan grej....Ni som är erfarna Villa-Kalmar-folk....hur ska vi göra med vår övervåning. Har hört tre olika röster om klinker på övervåningens toagolv.....vad anser ni?
Erfarna och erfarna... :) Vi har bott i vår Kalmarvilla i 6-7 veckor nu. Till vintern ska vi börja titta på övervåningen, denna veckan är det garaget som är aktuellt. Vi måste brandisolera det innan grannen kommer så det är lika bra att sätta igång. Du kan följa vår resa här: www.emmamarcus.blogspot.com

Jag har själv sök lite inspiration här:
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/91501-vi-som-bloggar-om-vara-smalandsvillor.html#25
 
Nu är hälften av räcket klart. Blev faktiskt riktigt bra och det skymmer inte så mycket av sikten som jag trodde.
 
  • räcke.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • räcke2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.