24 917 läst · 50 svar
25k läst
50 svar
Lång tid innan varmvatten kommer
Tack för intressant lösning, kan man få något tips på hur du kopplade blandarventilernE ErrkaPetti skrev:Jag hade själv samma problem i vårt tidigare hus i Småland...
Vi hade bergvärme i pannrummet långt långt från köket...
Lite vetenskapliga utredningar kom fram till att det tog tio liter vattenspolning innan tempen höjdes från ca 20 grader (rumstempteraturen i huset) till ca 45 grader från bergvärmepumpens VVB...
Det jag gjorde var att jag köpte en tioliters enkilowatts varmvattenberedare, satte en blandningsventiler i en smart konstruktion så att när VVB:n under diskbänksskåpet var tömd (och varmvattnet kommit från riktiga VVB:n) så slog det över så att vattnet INTE passerade VVB:n under diskbänken...
På det sättet hade vi ALLTID varmvatten efter en sekunds spolning!
Lite jobb blev det väl (rörjobb samt framdragning av ny el-matning till nya VVB:n)...
Kanske lite lättare för mig som är rörmokare med elkunskaper...
Genomströmmare är ett otyg, ska ha minst 16 amp säkring + 2,5mm2 lednig/ar om den är i enfasutförande , annars 3 faser, har du det fram extra under bänken, knappast, så en 15L beredare i serie med den andra och en blandningsventil för VV är billigast i montage och drifthenq skrev:
Jag är ej någon rörkrökare men om jag förstår rätt är det T-kors före varmvattenberedare och och efter den en blandar ventilL largab skrev:
Den är uppochner , på ditt foto nu, den vänstra är utgående VV med blandningsventil och högra är inkommande kallvatten, vredet som är lite lutande på höger sida är avstängning av KV till beredaren, den svarta som pekar bakot är en säkerhetsventil ochkan droppa lite då och då, sätt en burk under eller ett rör till en golvbrunn. Säken kan droppa om du gör ett stort VV-uttag då vatten inte går att komprimera samt utvidgar sig när det blir varmt
Ber om ursäkt har läst tråden förut, men minnet Hela armaturen ska tas bort från VVB.eller vridas ett halvt varav VV från annat håll kopplas in på KV (blå) och ut VV på röd , Se skissen hoppas att du förstårL largab skrev:
Men man kan väl koppla ”vv från annat håll” till ”kv anslutningen”. Då kommer vv fr vvb till kranen om ”vv från annat håll” håller för låg temp. Samt ”vv från annat håll” går direkt till kranen om det håller tillräckligt hög temp. Man kan då inte få ut lägre temp än vad ”vv från annat håll” har. Men det är väl ok ?H Hjulbent skrev:
japp den ska vädas 180C det är jag med på , Men blir inte det rätt om jag kopplar vv på blå och det kommer att strömma upp i vvb-samt när rätt tempratur kommer i den lednigen från min värmepump kommer väl det till vvb först och medans den spolar ut det varma vattnet från vvb tills det kommer rätt tempratur från min värmepump då går väl det varma vattnet till blandar ventilen (bild vänster) och så släpper väl det varma vattnet från min värmepump medans det värmer upp nytt varmvatten vvb ,H Hjulbent skrev:
(bilden på höger kan man ädvända det som ett T-kors fast med kran ?)är jag ute och cyklar?
Lite rätt , det med vända 180 grader är rätt men du måste ha KV direlkt in på den så du får en blandning in med KV annars får du bara hetvatten ut i kranarna, om du tänker som så att som det ser ut nu sätter du bara VVB i serie med det rör som kommer från VP . Så det enda du behöver göra är att vrida runt paketet och koppla in utgående VV och inkommande KV enligt skissen som jag snurrat lite och skrivit på, hänger du med
Jo jag är med, men nu är det så om man läser längst fram i tråden så kommer aldrig något kv att kopplas in pga lång varmvattens ledning så det är därför jag har en extra VVB för att få fram varmvatten till ett attefalhusH Hjulbent skrev:Lite rätt , det med vända 180 grader är rätt men du måste ha KV direlkt in på den så du får en blandning in med KV annars får du bara hetvatten ut i kranarna, om du tänker som så att som det ser ut nu sätter du bara VVB i serie med det rör som kommer från VP . Så det enda du behöver göra är att vrida runt paketet och koppla in utgående VV och inkommande KV enligt skissen som jag snurrat lite och skrivit på, hänger du med
N
OK då är även jag med, så det vatten från VVB går bara till attefallaren,hur är det med övriga huset. finns det blandningsventil till den separat då eller tas det ut direkt från VP och ett rör därifrån till VVB och till attefal, det blir då hetvatten ut dit, då ska det sitta en blandare där ute och det går att ta den som du har och sätta där, Är det hetvatten som du vill ska gå ut, bara att koppla VVB i serie på röret ut till attefall då och ställa tempen på VVB
H Hjulbent skrev:OK då är även jag med, så det vatten från VVB går bara till attefallaren,hur är det med övriga huset. finns det blandningsventil till den separat då eller tas det ut direkt från VP och ett rör därifrån till VVB och till attefal, det blir då hetvatten ut dit, då ska det sitta en blandare där ute och det går att ta den som du har och sätta där, Är det hetvatten som du vill ska gå ut, bara att koppla VVB i serie på röret ut till attefall då och ställa tempen på VVB
Japp bara varmvatten ditt ut, i ingen blandare. Utan det varmvattnet som kommer till VVB sitter redan bakom en blandar ventil i min värmepump, så det är väl bara serie koppla på de som sitter på VVB i dag, mvh Tommy ike rörmokare men en fixare