24 918 läst · 50 svar
25k läst
50 svar
Lång tid innan varmvatten kommer
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Innovativt!ErrkaPetti skrev:...
Det jag gjorde var att jag köpte en tioliters enkilowatts varmvattenberedare, satte en blandningsventiler i en smart konstruktion så att när VVB:n under diskbänksskåpet var tömd (och varmvattnet kommit från riktiga VVB:n) så slog det över så att vattnet INTE passerade VVB:n under diskbänken...
På det sättet hade vi ALLTID varmvatten efter en sekunds spolning!
...
Men samtidigt använder du ju alltid direktel-uppvärmt varmvatten i köket.
För det är väl ytterst sällan man tappar upp mer än 10 liter vatten?
Om man inte står och handdiskar i rinnande vatten.
Inte alltid, bara tills det vanliga varmvattnet nått fram ("blandningsventiler i en smart konstruktion så att när VVB:n under diskbänksskåpet var tömd (och varmvattnet kommit från riktiga VVB:n) så slog det över så att vattnet INTE passerade VVB:n under diskbänken...") vad jag kan förstå. Min understrykning. Om det sedan är efter 3 l eller 9,75 l det är ju det som frågan gäller. Jag tycker att lösningen är trevligare än den med genomströmningsvärmare, för en sådan kräver (kan kräva) väldigt mycket effekt om man vill vara säker på att få varmt vatten. Om det å andra sidan går åt MER än 10 l innan ordinarie VV kommer, så blir det en stor VVB!
Ser nu att "var tömd" fanns med, så då har KoW rätt.
Ser nu att "var tömd" fanns med, så då har KoW rätt.
Redigerat:
Kan man inte helt enkelt koppla varmvattenledningen från stora VVB till ingången på 10-liters VVB man har under köksvasken?
Borde bli så här:
1. 10 liter varmt vatten direkt
2. Ljummet vatten som legat i rören mellan stora VVB och köket
3. Varmt vatten från stora VVB
Ofta kanske man klarar sig på de första 10 literna...
Borde bli så här:
1. 10 liter varmt vatten direkt
2. Ljummet vatten som legat i rören mellan stora VVB och köket
3. Varmt vatten från stora VVB
Ofta kanske man klarar sig på de första 10 literna...
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 573 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 573 inlägg
Jag tycker det luktar I-landsproblem lång väg!
Vad kostar det att spola ljummet vatten några sekunder längre i köket via stor VVB, kontra att montera VVB/genomströmmingsvärare i skåpet? Och tjänar man någonsin in slantarna för installationen?
Bekvämt? Ja
Nödvändigt? Nej
I större byggnader/lägenheter är normen att det ska finnas varmt vatten på 10sek. Men i alla dessa anläggningar finns det VVC.
Vad kostar det att spola ljummet vatten några sekunder längre i köket via stor VVB, kontra att montera VVB/genomströmmingsvärare i skåpet? Och tjänar man någonsin in slantarna för installationen?
Bekvämt? Ja
Nödvändigt? Nej
I större byggnader/lägenheter är normen att det ska finnas varmt vatten på 10sek. Men i alla dessa anläggningar finns det VVC.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Hos mig tar det 15 sekunder innan varmvattnet kommer fram till handfatet i "badrummet",
som ligger längst bort från VVB. Helt modern installation med PEX-rör.
Och hade inte de moderna ettgreppsblandarna varit så korkat konstruerade, så hade jag inte behövt spilla bort lika mycket vatten via kallvattenledningen som via varmvattenledningen innan varmvattnet kom fram.
som ligger längst bort från VVB. Helt modern installation med PEX-rör.
Och hade inte de moderna ettgreppsblandarna varit så korkat konstruerade, så hade jag inte behövt spilla bort lika mycket vatten via kallvattenledningen som via varmvattenledningen innan varmvattnet kom fram.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 237 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 237 inlägg
Finns ju idag blandare där man måste vrida spaken längre åt vänster för att få ut varmvatten i ledningen. Det blir ju mindre varmvattenspill då.
Ett exempel
http://www.moraarmatur.se/upload/9462/mora_ess_080222.pdf
Ett exempel
http://www.moraarmatur.se/upload/9462/mora_ess_080222.pdf
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 573 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 573 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Nja, vete f*n om jag tror påt.krilleman_215 skrev:
"Problemet" jag lyfte var väl snarare slöseriet med kallvatten innan varmvattnet når fram.
Vem vill för övrigt ha kallvatten i badrummet?
Utom i toastolen alltså.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 573 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 573 inlägg
Bastubad kräver ju kallduschKnockOnWood skrev:
Och för den observanta så skruv jag helt fel förut. Varmvatten får man till vänster inte till höger
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag ger mig, du har helt rätt!krilleman_215 skrev:
(Har inte bastu nu så det föll bort ur tankarna)
OT
Jag har fortfarande kvar ärren på ena benet.
För nästan ett halvt sekel sedan badade vi bastu i Vietas, när de höll på och bygga kraftverket.
Då skulle man naturligtvis ut och rulla sig i snön.
Under det tunna snölagret var det sprängsten
December 1969.