ErrkaPetti skrev:
...
Det jag gjorde var att jag köpte en tioliters enkilowatts varmvattenberedare, satte en blandningsventiler i en smart konstruktion så att när VVB:n under diskbänksskåpet var tömd (och varmvattnet kommit från riktiga VVB:n) så slog det över så att vattnet INTE passerade VVB:n under diskbänken...
På det sättet hade vi ALLTID varmvatten efter en sekunds spolning!
...
Innovativt!
Men samtidigt använder du ju alltid direktel-uppvärmt varmvatten i köket.
För det är väl ytterst sällan man tappar upp mer än 10 liter vatten?
Om man inte står och handdiskar i rinnande vatten.

Inte alltid, bara tills det vanliga varmvattnet nått fram ("blandningsventiler i en smart konstruktion så att när VVB:n under diskbänksskåpet var tömd (och varmvattnet kommit från riktiga VVB:n) så slog det över så att vattnet INTE passerade VVB:n under diskbänken...") vad jag kan förstå. Min understrykning. Om det sedan är efter 3 l eller 9,75 l det är ju det som frågan gäller. Jag tycker att lösningen är trevligare än den med genomströmningsvärmare, för en sådan kräver (kan kräva) väldigt mycket effekt om man vill vara säker på att få varmt vatten. Om det å andra sidan går åt MER än 10 l innan ordinarie VV kommer, så blir det en stor VVB!

Ser nu att "var tömd" fanns med, så då har KoW rätt.

Redigerat:
Kan man inte helt enkelt koppla varmvattenledningen från stora VVB till ingången på 10-liters VVB man har under köksvasken?
Borde bli så här:
1. 10 liter varmt vatten direkt
2. Ljummet vatten som legat i rören mellan stora VVB och köket
3. Varmt vatten från stora VVB

Ofta kanske man klarar sig på de första 10 literna...

Krilleman
Jag tycker det luktar I-landsproblem lång väg!

Vad kostar det att spola ljummet vatten några sekunder längre i köket via stor VVB, kontra att montera VVB/genomströmmingsvärare i skåpet? Och tjänar man någonsin in slantarna för installationen?

Bekvämt? Ja
Nödvändigt? Nej

I större byggnader/lägenheter är normen att det ska finnas varmt vatten på 10sek. Men i alla dessa anläggningar finns det VVC.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Jag tycker det luktar I-landsproblem lång väg!
...
Vad av allt vi ventilerar här är inte det.

Det handlar ju rätt sällan om hur man får lerhyddan regntät och säker för tropiska cykloner.

• Gilla
TobiasK233 och 1 till
  • Laddar…
Nu var ju inte om detta är ett I-landsproblem utan hur man löser det som frågeställaren ser som ett problem,,,,,,,,,

Hos mig tar det 15 sekunder innan varmvattnet kommer fram till handfatet i "badrummet",
som ligger längst bort från VVB. Helt modern installation med PEX-rör.

Och hade inte de moderna ettgreppsblandarna varit så korkat konstruerade, så hade jag inte behövt spilla bort lika mycket vatten via kallvattenledningen som via varmvattenledningen innan varmvattnet kom fram.

S
sinuslinus skrev:
Finns ju idag blandare där man måste vrida spaken längre åt vänster för att få ut varmvatten i ledningen. Det blir ju mindre varmvattenspill då.

Ett exempel
[länk]
Jo, men hur kul är det att stå och hålla spaken i ett järngrepp,
samtidigt som spegelbilden hånflinar åt en :p

Krilleman
KnockOnWood skrev:
Jo, men hur kul är det att stå och hålla spaken i ett järngrepp,
samtidigt som spegelbilden hånflinar åt en :p
Men ESS:en har ingen fjädrande spak som måste hållas in. Utan fullt varmvatten är bara längre till höger.

krilleman_215 skrev:
Men ESS:en har ingen fjädrande spak som måste hållas in. Utan fullt varmvatten är bara längre till höger.
Nja, vete f*n om jag tror påt.
Inblandningen av varmvatten sker först när spaken vrids till vänster
om centrumlinjen. Här måste man ”tänka” varmvatten och aktivt
vrida spaken åt vänster för att få varmvatten. Det slentrianmässiga
slöseriet med varmvatten
existerar inte med Mora ESS-konstruktionen.
"Problemet" jag lyfte var väl snarare slöseriet med kallvatten innan varmvattnet når fram.

Vem vill för övrigt ha kallvatten i badrummet?
Utom i toastolen alltså.

KnockOnWood skrev:
Utom i toastolen alltså.
Sköljer du aldrig munnen vid tandborstning?

Krilleman
KnockOnWood skrev:
Nja, vete f*n om jag tror påt.

"Problemet" jag lyfte var väl snarare slöseriet med kallvatten innan varmvattnet når fram.

Utom i toastolen alltså.
Bastubad kräver ju kalldusch :D

Och för den observanta så skruv jag helt fel förut. Varmvatten får man till vänster inte till höger ;)

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
lbgu skrev:
Sköljer du aldrig munnen vid tandborstning?
Jodå.
Men med kroppsvarmt vatten.

krilleman_215 skrev:
Bastubad kräver ju kalldusch :D
Jag ger mig, du har helt rätt!

(Har inte bastu nu så det föll bort ur tankarna)

OT
Jag har fortfarande kvar ärren på ena benet.
För nästan ett halvt sekel sedan badade vi bastu i Vietas, när de höll på och bygga kraftverket.
Då skulle man naturligtvis ut och rulla sig i snön.
Under det tunna snölagret var det sprängsten :p
December 1969.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.