IATOAON IATOAON skrev:
Min robot väljer fel slinga hem hela tiden. Har ett innervarv runt huset och ett yttervarv längs tomtgränsen och den kan problemfritt följa kabeln. Men när den ska hem och ladda väljer den alltid yttervarvet men laddaren står på innervarvet. Där kabeln går ut/tillbaka till/från yttervarvet har jag lagt kablarna tätt tillsammans så den klipper över dem.

Något tips?
Jag förstår inte riktigt hur du har dragit men det låter som att du kanske skapat en ö och klipparen tolkar inte den som ytterkant som den ska följa hem?
 
Du har alltså gjort hela huset till en ö.......jo det går ju, men jag tror klipparen går upp till 3 varv innan han fattar att han är på en ö och bryter ut, Antar batteriet dör innan....ingen bra lösning egentligen. Jag har gjort detta för några år sen och fick ändra det sen. Ja 3 varv är jag inte säker på men jag är säker på att det funkar så.
 
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
Undrar om den "försöker" mappa området som ska klippas när man ber den "gå runt slingan ett varv" vid installation. Måste göra om det inser jag då jag inte var klar när jag gjorde det fösta gången. Om Zon innebär att den går tex 30% ut på slingan så måste den ju veta "var" det är. Att mha hur den sväger mappa området ungefärligt borde inte vara svårt, lite "slip" gör väl att det inte blir exakt, men den borde kunna veta ungefär hur området ser ut, om det är flera områden med smala passager osv. När den sen klipper så slumpar den ju, men den borde kunna förstå om den bara är på en av områdena. Speciellt om den går ut och kör längs med begräningskabeln ett litet tag, då borde den kunna identifiera var den är på ett ungefär?
 
Kalendern
IATOAON IATOAON skrev:
Min robot väljer fel slinga hem hela tiden. Har ett innervarv runt huset och ett yttervarv längs tomtgränsen och den kan problemfritt följa kabeln. Men när den ska hem och ladda väljer den alltid yttervarvet men laddaren står på innervarvet. Där kabeln går ut/tillbaka till/från yttervarvet har jag lagt kablarna tätt tillsammans så den klipper över dem.

Något tips?
Skulle du kunna bifoga en skiss på hur du gjort?
Mvh
 
Hej,

Laddaren står på innervarvet och måste göra det, har gräsmatta oavbrutet runt hela huset så måste ju bli en ö :) Jag drog isär kablarna 10 cm där de tidigare låg tillsammans. Nu girar den in på innervarvet när den når dit så klarar sig alltid hem innan batteriet ger upp.

Mvh
Daniel
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Slog till och köpte en på Bauhaus under pågående kampanj och är riktigt nöjd. Var lite försiktig när jag drog begränsningskabeln och står över två mindre områden som är väldigt kuperade, men 5 min med den gamla gräsklipparen jämfört med en timme är en väl värd besparing.

Plus, efter bara en vecka tycker jag att gräsmattan ser bättre ut. Nu är det bara dags att gödsla lite!
 
För mig som inte är så tekniskt lagd och vågar mig inte på nedgradering av programvaran, så skulle jag vara enormt tacksam om någon skulle kunna förklara, gärna med bilder, hur man lägger en begräningskabel för att skapa en zon?

Dvs med en switch
 
IATOAON IATOAON skrev:
Hej,

Laddaren står på innervarvet och måste göra det, har gräsmatta oavbrutet runt hela huset så måste ju bli en ö :) Jag drog isär kablarna 10 cm där de tidigare låg tillsammans. Nu girar den in på innervarvet när den når dit så klarar sig alltid hem innan batteriet ger upp.

Mvh
Daniel
Du får experimentera med avståndet, hos mig ger 10cm en rand med gräs kvar. Ner mot 5 verkar vara mer lagomt.
 
6310574A.jpg
Tak (AL-KO) inhandlat på Bauhaus. Nedsatt med 800kr till 749kr.
 
  • Gilla
MeanMike och 2 till
  • Laddar…
V Vejbymats skrev:
[bild]
Tak (AL-KO) inhandlat på Bauhaus. Nedsatt med 800kr till 749kr.
Passar det bra till Landxcape, bild?
 
N nwin skrev:
Passar det bra till Landxcape, bild?
Det hoppas jag... :)
Monteras först imorgon. Men det borde inte vara något problem. Skärmen är ca 80x80 cm så det borde täcka väl.
 
  • Gilla
nwin
  • Laddar…
V Vejbymats skrev:
Det hoppas jag... :)
Monteras först imorgon. Men det borde inte vara något problem. Skärmen är ca 80x80 cm så det borde täcka väl.
Robust takkonstruktion skyddar en gräsklippare, monterat på ren sandjord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blev gott om plats för klipparen, som jag gissade.
Takbygget är kraftigt och välgjort. Enda problemet (för mig som bor på ren sandjord) är fästspikarna. Långa och kraftiga, men alldeles släta så dom får jag byta, eller kanske gräva ner fästena under gräsytan.
 
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
Kanske dummaste frågan hittills.
Men hur kan jag få notiser på min mobil av roboten, när jag inte är uppkopplad mot mitt Wi-Fi?
 
J Jockose skrev:
Kanske dummaste frågan hittills.
Men hur kan jag få notiser på min mobil av roboten, när jag inte är uppkopplad mot mitt Wi-Fi?
All trafik går via LandXscapes server innan den kommer till din mobil. Så att så länge både du och klipparen har internet så kommer du komma åt den. Det betyder också att du inte kommer åt den om din internet uppkoppling slutar fungera.
 
  • Gilla
Jockose
  • Laddar…
Jag har precis köpt och installerat lx812i och har problem med att roboten när den går hem för laddning, åker upp på laddaren, stannar ca 5sek, och sen tar ett varv till, med batteritorsk som följd. Vad kan detta bero på?
 
  • Schematisk illustration av en byggnadsplan med markerad robotladdare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.