5 005 läst · 55 svar
5k läst
55 svar
Lamphållare till kompaktlysrör
Klockrent! Tack för tydliga instruktion särskilt med att det är glödtrådarna som representeras och i vilken ordning det ska kopplas! Såg på sockelns bild att det finns en metalskena lik ett jordad uttag vilket är varför det kändes som den ska jordas men då skippar jag detprototypen skrev:Du ska INTE skyddsjorda något, speciellt inte lampkontakten, den är av plast. Det finns inget att skyddsjorda.
Till höger på bild 1 har du kopplingsschema till lampan
L står för Lampa / Lamp.
Bågarna inne i lampsymbolen visar glödtrådarna som används för att starta lampan.
Glödtrådarna syns även på Conrads bild av lampan.
Anslutningarna 1-4 på balasten ansluts i sockeln 1-4 från vänster till höger (eller från höger till vänster det kvittar)
Sedan BÖR delar byggas in då det blir en del enkelisolerade trådar.
Är lite orolig för värmen också då det är möjligt att denna lampa lämnas påslagen i en stängd låda.
Protte
Lampan kommer bara tändas i 30 sekunder och sedan släckas då alla virus/bakterier redan är döda efter den tiden men bra påpekande med värmen.
Vad menas med att delar bör byggas in? Tänker du att man borde se till att inga kablar går att nudda för att undvika att få en stöt?
Bra tips! Lampan ska bara vara påslagen i några sekunder varje gång jag desinficierar något vilket blir bara efter man kommit hem. Alltså en gång per dygn. Men ska ändå kolla om jag kan hitta något tejp som är UV beständigt som kan tejpas överuseless skrev:
Det är detta jag menade tidigare. Du tänker dig att du ska bygga något med full nätspänning men förstår inte konceptet dubbel isolering.
Det är många grejer att tänka på här. Fler än vad som nämnts hittills. Svårigheten med att ge råd över forum är att man inte vet något om mottagaren eller vad som försigår, man vet inte vad man borde påpeka. Jag tycker att du antingen ska läsa på. Mycket. Eller överge din tanke.
Hur ska du lösa timerfunktionen?
Det är många grejer att tänka på här. Fler än vad som nämnts hittills. Svårigheten med att ge råd över forum är att man inte vet något om mottagaren eller vad som försigår, man vet inte vad man borde påpeka. Jag tycker att du antingen ska läsa på. Mycket. Eller överge din tanke.
Nej har faktiskt inte hört talas om dubbel isolering vilket jag dock ska researcha lite nu. Aa förstår att det är svårt att uppskatta ens kompetens via nätet sådär. Kan säga att jag har att göra med detta problem varje dag i hemelektroniksbutik.tommib skrev:Det är detta jag menade tidigare. Du tänker dig att du ska bygga något med full nätspänning men förstår inte konceptet dubbel isolering.
Min klocka på väggen och min hand blir min timer. Ska inte krångla till det onödigt. Så nu blir det en ojordad stickpropp som går till en lampknapp som sedan går till ballasten och därifrån med alla 4 trådar in i lampsockeln som lampan sedan kommer sitta i.
Nej, det duger inte. Risken finns att du glömmer den här grejen igång utan att ha beaktat uppvärmningen. Var det inte dessutom så att du skulle ha en brytare på lådan så att lampan endast kunde tändas när lådan var stängd? När jag läser din första post igen så var det nog inte så utan du tänkte att du bara tänder när lådan är stängd....
Jag tycker att du ska ge upp den här idén. Om du är rädd för bakterier/virus så finns det andra sätt att ta död på dem.
Jag tycker att du ska ge upp den här idén. Om du är rädd för bakterier/virus så finns det andra sätt att ta död på dem.
Kommer ej ha igång den utan den är enbart för snabb desinfektion av t ex mobil så nej kommer inte glömma av det. Ja precis, sätter på under tiden lådan är stängd och stänger av efter några sekunder.
Det är svårt att desinficera mobilen om den inte är vattentät samt nycklar, plånbok i skin som går sönder i vatten med tvål (sprit skulle förstöra den helt). Så UV-C är den bästa lösningen. Inte minst med tanke på att handsprit fortfarande kostar 150kr en större flaska eller inte finns allt till följd av corona Så jag vill ändå färdigställa detta projekt tyvärr.
Det är svårt att desinficera mobilen om den inte är vattentät samt nycklar, plånbok i skin som går sönder i vatten med tvål (sprit skulle förstöra den helt). Så UV-C är den bästa lösningen. Inte minst med tanke på att handsprit fortfarande kostar 150kr en större flaska eller inte finns allt till följd av corona Så jag vill ändå färdigställa detta projekt tyvärr.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 912 inlägg
I stället för en lampsladdsströmbrytare borde det vara en trycknapp som måste hållas inne för att lampan ska lysa. Släpper man knappen så slocknar det.
Men då kommer ett nytt problem, vad finns för tryckknappar som TS klarar av att bygga in på ett säkert sätt.
Sedan undrar jag när man desinficerar mobil och plånbok, måste man vända på de och desinficera andra sidan? Alla kort man använt som är instoppad i plånboken?
Protte
Men då kommer ett nytt problem, vad finns för tryckknappar som TS klarar av att bygga in på ett säkert sätt.
Sedan undrar jag när man desinficerar mobil och plånbok, måste man vända på de och desinficera andra sidan? Alla kort man använt som är instoppad i plånboken?
Protte
Detta är såklart också en möjlig lösning, min tanke var egentligen en vanlig strömbrytare och sedan stänga lådan och sätta på i 15-30 sek sedan släcka och vända på mobil och plånbok. Ifall jag tagit fram eller rört ett visst bankkort skulle jag tagit ut det och också tagit båda sidorna i lådan samtidigt som allt det andra.
Uppskattar omtanken gällande att inte glömma släcka men för mig är det viktigaste just nu att allt är korrekt isolerat. Kommer dessutom dra ut strömpluggen så fort lampan inte används längre. Så i princip kommer ingen ledare vara möjligt att ta i när lampan är igång då lådan stängs innan jag sätter på allt och inget är försatt med någon spänning när lådan används, ja som en låda.
Uppskattar omtanken gällande att inte glömma släcka men för mig är det viktigaste just nu att allt är korrekt isolerat. Kommer dessutom dra ut strömpluggen så fort lampan inte används längre. Så i princip kommer ingen ledare vara möjligt att ta i när lampan är igång då lådan stängs innan jag sätter på allt och inget är försatt med någon spänning när lådan används, ja som en låda.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 912 inlägg
Siste man släcker.....
Om jag kapslar in hela alltet på brädan med en plåt och kopplar plåten till skyddsjord eller bara använder en plastinkapslning skulle detta räknas som dubbelisolering?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 912 inlägg
Ett andra lager plast blir bra.
protte
protte
Då skär jag till en plexiglasskiva i rätt mått och limmar över den. Är lampan då "lagligt" om jag bygger ihop det hela som beskrivet? Det där med att något ska vara dubbelisolerad om det inte jordas verkar lite luddigt minst sagt efter att ha kollat runt lite på nätet.prototypen skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 912 inlägg
Hade kanske varit bättre med svart plast, det stoppar UV ljuset bättre än klar plast.
Glasslådor, de åttkantiga har funnits svarta.
Protte
Glasslådor, de åttkantiga har funnits svarta.
Protte
Ja men en glassbox var ingen dålig idé! Men om jag skulle köra på en färdig armatur, vad hade jag behövt söka då? Är tanken att en armatur ska innehålla en ballast och sockel redan till att börja med eller brukar man ändå behöva köpa till detta?prototypen skrev:
För jag hittar inga armaturer för 2G7 ändå. Varken på Selga eller Bauhaus, Jula etc...