5 050 läst · 55 svar
5k läst
55 svar
Lamphållare till kompaktlysrör
Alltså, jord ska inte anslutas på ballasten, däremot nolla och fas, ordning spelar dock ingen roll.
Det finns ett schema uppe till höger. Där är det även tydligt att det är nätspänning även på sekundärsidan.
Okej så ordningen spelar ingen roll på fas och nolla på ballasten och jordkabeln drar jag vidare direkt till lampkontakten då?
"EDIT" försökte tolka tillverkarens tyska mejl en gång till och förstår troligtvis nu vad du menade. Postar en förenklad schematiskt bild nedan i kommentarerna.
Enligt specsen ska detta dock betyda om man vill ansluta 1m varianten eller 0.5m kabel så vet ej vad du menar med sekundärsida, så beskrev det tillverkaren till mig iaf.D Daniel 109 skrev:
"EDIT" försökte tolka tillverkarens tyska mejl en gång till och förstår troligtvis nu vad du menade. Postar en förenklad schematiskt bild nedan i kommentarerna.
Redigerat:
Jo, kan säga att jag har ytterst respekt för det där med 230V vilket som är varför jag vill veta exakt hur jag kopplar. Speciellt när tillverkaren inte ger en, för mig, tydlig bild för hur det ska sitta. Eller har en tanke men vill försäkra mig att denna är rätt helt enkelt.tommib skrev:
Som student har jag tyvärr inte råd att anlita en elektriker för 800kr/timme för att stoppa ned 2 sladdar i ballasten på rätt ställe vilket som är varför jag ville kolla med lite folk i denna tråden
Nej.
Förstår du vad ballasten gör och hur den kopplas till lysröret?
Förutom att du måste förstå vad du gör måste du också ha handlaget (och sinnelaget) att göra en säker installation. Det är inte raketforskning men framför allt mentaliteten måste finnas där. I den ingår att inte kasta upp slumpvisa förslag på hur det kanske ska kopplas utan att försöka förstå först, därefter lägga upp ett genomtänkt förslag.
Förutom att du måste förstå vad du gör måste du också ha handlaget (och sinnelaget) att göra en säker installation. Det är inte raketforskning men framför allt mentaliteten måste finnas där. I den ingår att inte kasta upp slumpvisa förslag på hur det kanske ska kopplas utan att försöka förstå först, därefter lägga upp ett genomtänkt förslag.
Inte helt, fick förklarad i tråden innan att den aggerar som ett slags motstånd för att lampan inte ska sprängas när den kopplas till hushållselen. Annars var min första tanke att den aggerar som en transformator som tar 230V och anpassar spänningen till dom efterfrågade 75V.tommib skrev:Nej.
Förstår att det inte ska vara raketforskning vilket som är varför jag vill göra detta men har aldrig haft att göra med denna typ av elinstallation vilket är varför jag frågar här som sagt. Själva skissen är faktiskt en seriös sådan då jag inte fått ett svar av någon kring hur den faktiskt ska kopplas. Därför jag fixar den så att ni som kan kan ge input :/ Annars hade jag gärna fått reda på det Jag tänker att den västra sidan ska ta emot 230V och sedan anpassa spänningen för att skapa en slags sluten krets för att kompaktlysrörer ska lysa vilket är varför jag kör den där "cirkulära" kopplingsstilen. Rätta mig jättegärna med tanke på att bilden är fel.
Förstår ju hur jag ska koppla stickproppen och mellanströmbrytaren etc men det är just den där ballasten som ställer till det för mig.
Ska L vara en lampa? Dvs båda sidorna av ett vanligt lysrör som ska kopplas till 1&2 samt 3&4? För förstår inte schemat annars. Eller ska man koppla till var sin "pol" av röret? Så schemat i högra hörnet har alltså inget med fas och nolla att göra egentligen på det sättet som jag ritade innan? Har aldrig behövt läsa elkretsscheman och i skolan gör man sådant heller inte vilket är varför jag efterfrågar forumets kompetens.tommib skrev:
Bästa svaret
Medlem
· Västerbottens län
· 17 924 inlägg
Du ska INTE skyddsjorda något, speciellt inte lampkontakten, den är av plast. Det finns inget att skyddsjorda.
Till höger på bild 1 har du kopplingsschema till lampan
L står för Lampa / Lamp.
Bågarna inne i lampsymbolen visar glödtrådarna som används för att starta lampan.
Glödtrådarna syns även på Conrads bild av lampan.
Anslutningarna 1-4 på balasten ansluts i sockeln 1-4 från vänster till höger (eller från höger till vänster det kvittar)
Sedan BÖR delar byggas in då det blir en del enkelisolerade trådar.
Är lite orolig för värmen också då det är möjligt att denna lampa lämnas påslagen i en stängd låda.
Protte
Till höger på bild 1 har du kopplingsschema till lampan
L står för Lampa / Lamp.
Bågarna inne i lampsymbolen visar glödtrådarna som används för att starta lampan.
Glödtrådarna syns även på Conrads bild av lampan.
Anslutningarna 1-4 på balasten ansluts i sockeln 1-4 från vänster till höger (eller från höger till vänster det kvittar)
Sedan BÖR delar byggas in då det blir en del enkelisolerade trådar.
Är lite orolig för värmen också då det är möjligt att denna lampa lämnas påslagen i en stängd låda.
Protte