Alltså, jord ska inte anslutas på ballasten, däremot nolla och fas, ordning spelar dock ingen roll.
 
  • Gilla
LumenMannen
  • Laddar…
Den har ingen anslutning för jord.
 
Det finns ett schema uppe till höger. Där är det även tydligt att det är nätspänning även på sekundärsidan.
 
tommib
Inte för att vara sån men om du inte förstår det där enkla kretsschemat så är det nog olämpligt att du bygger något som ska ha full nätspänning på sig.
 
Okej så ordningen spelar ingen roll på fas och nolla på ballasten och jordkabeln drar jag vidare direkt till lampkontakten då?
D Daniel 109 skrev:
Det finns ett schema uppe till höger. Där är det även tydligt att det är nätspänning även på sekundärsidan.
Enligt specsen ska detta dock betyda om man vill ansluta 1m varianten eller 0.5m kabel så vet ej vad du menar med sekundärsida, så beskrev det tillverkaren till mig iaf.

"EDIT" försökte tolka tillverkarens tyska mejl en gång till och förstår troligtvis nu vad du menade. Postar en förenklad schematiskt bild nedan i kommentarerna.
 
Redigerat:
tommib tommib skrev:
Inte för att vara sån men om du inte förstår det där enkla kretsschemat så är det nog olämpligt att du bygger något som ska ha full nätspänning på sig.
Jo, kan säga att jag har ytterst respekt för det där med 230V vilket som är varför jag vill veta exakt hur jag kopplar. Speciellt när tillverkaren inte ger en, för mig, tydlig bild för hur det ska sitta. Eller har en tanke men vill försäkra mig att denna är rätt helt enkelt.

Som student har jag tyvärr inte råd att anlita en elektriker för 800kr/timme för att stoppa ned 2 sladdar i ballasten på rätt ställe vilket som är varför jag ville kolla med lite folk i denna tråden :)
 
Har ritat ett litet snabbt schema kring hur jag tänkte koppla, något som ser knas ut eller är teorin bakom detta korrekt?

"EDIT":

Nytt schema:
Schema över elanslutningar med en stickpropp, ledningar och en lampanslutning som visar hur elektriska komponenter är sammankopplade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
tommib
Nej, det är helt fel.

Titta på schemat som finns på ballasten igen och fundera på varför sockeln har fyra stift.
 
Är schemat korrekt nu? Har bara jobbat med simpla kretsar som t ex en glödlampa där det inte finns 4 stift så att säga.
@tommib
 
tommib
Nej.
Förstår du vad ballasten gör och hur den kopplas till lysröret?

Förutom att du måste förstå vad du gör måste du också ha handlaget (och sinnelaget) att göra en säker installation. Det är inte raketforskning men framför allt mentaliteten måste finnas där. I den ingår att inte kasta upp slumpvisa förslag på hur det kanske ska kopplas utan att försöka förstå först, därefter lägga upp ett genomtänkt förslag.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej.
Förstår du vad ballasten gör och hur den kopplas till lysröret?

Förutom att du måste förstå vad du gör måste du också ha handlaget (och sinnelaget) att göra en säker installation. Det är inte raketforskning men framför allt mentaliteten måste finnas där. I den ingår att inte kasta upp slumpvisa förslag på hur det kanske ska kopplas utan att försöka förstå först, därefter lägga upp ett genomtänkt förslag.
Inte helt, fick förklarad i tråden innan att den aggerar som ett slags motstånd för att lampan inte ska sprängas när den kopplas till hushållselen. Annars var min första tanke att den aggerar som en transformator som tar 230V och anpassar spänningen till dom efterfrågade 75V.

Förstår att det inte ska vara raketforskning vilket som är varför jag vill göra detta men har aldrig haft att göra med denna typ av elinstallation vilket är varför jag frågar här som sagt. Själva skissen är faktiskt en seriös sådan då jag inte fått ett svar av någon kring hur den faktiskt ska kopplas. Därför jag fixar den så att ni som kan kan ge input :/ Annars hade jag gärna fått reda på det :) Jag tänker att den västra sidan ska ta emot 230V och sedan anpassa spänningen för att skapa en slags sluten krets för att kompaktlysrörer ska lysa vilket är varför jag kör den där "cirkulära" kopplingsstilen. Rätta mig jättegärna med tanke på att bilden är fel.

Förstår ju hur jag ska koppla stickproppen och mellanströmbrytaren etc men det är just den där ballasten som ställer till det för mig.
 
tommib
Alltså, det finns ett schema på ballasten du länkar, vilket Daniel 109 påpekar i #18. Titta på det och fundera lite.
 
tommib tommib skrev:
Alltså, det finns ett schema på ballasten du länkar, vilket Daniel 109 påpekar i #18. Titta på det och fundera lite.
Ska L vara en lampa? Dvs båda sidorna av ett vanligt lysrör som ska kopplas till 1&2 samt 3&4? För förstår inte schemat annars. Eller ska man koppla till var sin "pol" av röret? Så schemat i högra hörnet har alltså inget med fas och nolla att göra egentligen på det sättet som jag ritade innan? Har aldrig behövt läsa elkretsscheman och i skolan gör man sådant heller inte vilket är varför jag efterfrågar forumets kompetens.
 

Bästa svaret

Du ska INTE skyddsjorda något, speciellt inte lampkontakten, den är av plast. Det finns inget att skyddsjorda.
Till höger på bild 1 har du kopplingsschema till lampan
L står för Lampa / Lamp.
Bågarna inne i lampsymbolen visar glödtrådarna som används för att starta lampan.
Glödtrådarna syns även på Conrads bild av lampan.
Anslutningarna 1-4 på balasten ansluts i sockeln 1-4 från vänster till höger (eller från höger till vänster det kvittar)

Sedan BÖR delar byggas in då det blir en del enkelisolerade trådar.
Är lite orolig för värmen också då det är möjligt att denna lampa lämnas påslagen i en stängd låda.

Protte
 
  • Gilla
LumenMannen
  • Laddar…
Och tänk på att alla kablar måste vara UV-beständiga eller täckas med något som är det.
 
  • Gilla
LumenMannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.