Imin Rudenlöv Imin Rudenlöv skrev:
Den som ställer en sådan fråga skall inte lösa det själv.
Nää, det var heller inte min ursprungliga tanke (vilket också framgår). Det här är mer för att lära mig, förstå och få en större inblick hur "hus-el" fungerar och skapa diskussioner.
Men det är ändå bra att du påtalar det! 👍🤠

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du måste troligen byta elkabeln dit ut till en 4g1,5 (en med 4 ledare, en mer än du har nu).
Om du tänker göra det själv, ta råd här, så vi kan ge dig tips om rätt sort, t.ex. EKRK är helt fel val.

Du verkar ha en dosa eller så, någonstans, som den vita kabeln från uttaget går till.
Vad jag har roddat i det här, för att lära mig!
(Jag har själv inte gjort något åtgärd, men jag har googlat, besök forum och butiker osv..)
Troligen gör jag det svårare för mig än vad det är, men det är ju kul att kunna!

Vad jag har fått fram så är det en 4G1,5 kabel som kommer ovanifrån (jord, nolla, fas och tändtråd)?!
Nu finns det säkert många tyckare här men jag är glad att jag iaf har kommit fram till det.

Baserat på ett hål i entréstolpen som löper bakom kablaget gissar jag på att det har suttit utebelysning på den stolpen tidigare som man har dragit om till det här eluttaget. 🤷😅

• Gilla
ehsdala och 1 till
  • Laddar…
L Livslärlingen skrev:
Vad jag har roddat i det här, för att lära mig!
(Jag har själv inte gjort något åtgärd, men jag har googlat, besök forum och butiker osv..)
Troligen gör jag det svårare för mig än vad det är, men det är ju kul att kunna!

Vad jag har fått fram så är det en 4G1,5 kabel som kommer ovanifrån (jord, nolla, fas och tändtråd)?!
Nu finns det säkert många tyckare här men jag är glad att jag iaf har kommit fram till det.

Baserat på ett hål i entréstolpen som löper bakom kablaget gissar jag på att det har suttit utebelysning på den stolpen tidigare som man har dragit om till det här eluttaget. 🤷😅
Ta dit en RIKTIG elektriker och låt honom titta över hela huset. Det är värt några tusen att slippa råka ut för en strömgenomgång. Förmodligen har förre ägaren gjort andra försök att vara elektriker och han hade inte rätt kompetens. Tänk på att det är du som är ansvarig om någon skadar p.g.a. ett elfel i huset. Du är anläggningsinehavare.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A
All heder åt dig som vill lära dig.

Det är bra att ha lite koll speciellt om man är anläggningsinnehavare också. Man har ju ett visst ansvar över sin anläggning.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Förstår dig men samtidigt måste man kunna få diskutera detta på forumet. Svaret kan inte alltid vara "ring elektriker". Blir inte så mycket forum då.

Jag tror i alla fall att Byggahus har förbättrat elsäkerheten. Hemmapul gör folk oavsett. Det är bättre om de gör det rätt.
Självklart måste man kunna det och det mesta kommenterar jag inte men ts verkade inte ha tillräcklig kunskap för att göra jobbet på egen hand så därför gav jag ts det bästa råd jag kunde.

Jag är ett levande exempel på att forumet bidrar så där har du helt rätt.

• Gilla
Livslärlingen
  • Laddar…
C Claes Owe skrev:
Ta dit en RIKTIG elektriker och låt honom titta över hela huset. Det är värt några tusen att slippa råka ut för en strömgenomgång. Förmodligen har förre ägaren gjort andra försök att vara elektriker och han hade inte rätt kompetens. Tänk på att det är du som är ansvarig om någon skadar p.g.a. ett elfel i huset. Du är anläggningsinehavare.
Självklart! Som jag (försökt) påtala många gånger så är det här helt utanför min kunskap och komfortzon att arbeta i. Alla mina undersökningar hitintills är enbart för att få en större inblick i hur saker och ting fungerar, och för stunden är jag insnöad på el. Klippa och klistra gör man i textdokument men inte i kablage 👍🤠

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
All heder åt dig som vill lära dig.

Det är bra att ha lite koll speciellt om man är anläggningsinnehavare också. Man har ju ett visst ansvar över sin anläggning.
Tack! 🫡

Ja, och ännu har jag mycket att lära!
För ett par år sen bodde jag i lägenhet i centrum och idag på landet vid vägens ände som ägare till en bordssåg och massa draghundar 🤷😅
Livet är bra spännande ändå 🥳

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför då?
Måste man födas med kunskapen, eller hur tänker du?

edit:
Eller du menar kanske att man inte får ställa frågan OM man tänker lösa det själv - det går bra att köra med trial & error och hoppas att det till sist funkar BARA man inte frågar.
Tja, det låter i alla fall väldigt MANLIGT ... :)
Trial & error i all ära men inte inom el.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Man kan ju lära sig på andra sätt, tex fråga på ByggaHus el-forum. Har hört mycket bra om det.😌

• Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Man kan ju lära sig på andra sätt, tex fråga på ByggaHus el-forum. Har hört mycket bra om det.😌
Jag har hört mycket gott om bh.
Men när det gäller el sidan är folk väldigt duktiga på att lära ut, "Du kan inte, ring någon annan"

• Gilla
Livslärlingen
  • Laddar…
De flesta är idag medvetna om att man måste ja behörighet eller jobba under någon som har behörighet.
Är det då inte bättre att he folk råd och tips hur man ska tänka ?
Lära dessa enkelt om jorden. Varför den är lite små dum å koppla på fasen. Så gör inte folk det felet./⁹)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag har hört mycket gott om bh.
Men när det gäller el sidan är folk väldigt duktiga på att lära ut, "Du kan inte, ring någon annan"
Vattenläckage dödar sällan någon. Jag tycker tvärtom att Byggahus är duktiga på att lära ut saker runt el om man bara har de nödvändiga baskunskaperna.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vattenläckage dödar sällan någon. Jag tycker tvärtom att Byggahus är duktiga på att lära ut saker runt el om man bara har de nödvändiga baskunskaperna.
Men fastighetsskötare gör. Dessa tusenkonstnärer som kan både elda upp det och fylla.det med vatten
(jobbar som fastighetsskötare.)

• Gilla
Livslärlingen
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det har kommit in en ny våg med folk vars nöje är att ta för givet att man ska koppla själv. Därför kommer med kommentaren, du kan inte ring en elektriker. Jag avskyr den kommentaren. Men visst finns det otrolig kunskap här på forumet. Det
Men kunskapen som finns här och viljan att hjälpa. Har säkerligen hjälpt en och annan att koppla rätt.

Som tur är dödar el ganska sällan. (troligtvis handlar det ofta om tur.)
Dock ska man inte förringa vattenskador. Det kan bli otroligt kostsamt.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Det har kommit in en ny våg med folk vars nöje är att ta för givet att man ska koppla själv. Därför kommer med kommentaren, du kan inte ring en elektriker. Jag avskyr den kommentaren. Men visst finns det otrolig kunskap här på forumet. Det
Men kunskapen som finns här och viljan att hjälpa. Har säkerligen hjälpt en och annan att koppla rätt.

Som tur är dödar el ganska sällan. (troligtvis handlar det ofta om tur.)
Dock ska man inte förringa vattenskador. Det kan bli otroligt kostsamt.
Man skall absolut inte förringa vattenskador. I badrummer kopplar jag själv, inte i köket dock. Men det har ju slutat med att jag får koppla i köket också då hälften av de gånger jag ringt en VVS:are där så har det kommit en lärling och de har inte fått det tätt ändå...

Likaså med elen, men där är jag kunnig som fd elektriker (jag har haft två "elbränder" i huset, bägge berodde på externa parter - "elektrikern" som installerade min FLVP och elektrikern som installerade min JFB innan jag flyttade till huset). Jag är dock extremt noggrann på att läsa in mig på eventuella nya regler mm om jag skall göra något större än att koppla om en strömbrytare...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.