M -MH- skrev:
Har du en jordfelsbrytare som täcker uttaget? Det skall man ha.
Skall? Är det inte bör?

Alla nya uttag utomhus sedan 1996. Detta ser ganska nytt ut, men visst. Det kan vara gjort innan.

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
kisumisu
Alfredo Alfredo skrev:
Fast hur än pumpen är beskaffad är det rätt lämpligt att skyddsjord ansluts i vägguttaget.
Ja det är ju förvisså sant!

Sedan skall man ju vara säker att det finns jord också annars bara en falsk trygghet.

Det finns en massa hempul. I mitt förra hus så hade tidigare ägare satt jordat uttag i ett rum som inte hade jorden dragen fram och sedan hade nån satt ojordat uttag i köket och där bakom fanns riktig jordkabel som var ej anslutet. Var ju lätt skifta uttagen, men man undrar ibland vad folk tänker 🤔🤣

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Ja det är ju förvisså sant!

Sedan skall man ju vara säker att det finns jord också annars bara en falsk trygghet.

Det finns en massa hempul. I mitt förra hus så hade tidigare ägare satt jordat uttag i ett rum som inte hade jorden dragen fram och sedan hade nån satt ojordat uttag i köket och där bakom fanns riktig jordkabel som var ej anslutet. Var ju lätt skifta uttagen, men man undrar ibland vad folk tänker 🤔🤣
Tänker? Huh?

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
Vill man nu vara idiotsäker ska man nog ha en sån här brytare (eller liknande) på saker som går på hög effekt.

En väggmonterad grå elektrisk kopplingsenhet, omgiven av kopparrör och kablar, kanske för säkerhets- eller energistyrningsändamål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men allt beror ju på hur overkill man vill göra och hur mycket man behöver dra ny kabel. Men visst är det föredra och sen ha en helt egen säkring som redan nämts på tråden.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Ja det var det jag menade. Givetvis inte bara att ansluta tåten och hoppas på det bästa. Ledsen om jag var otydlig.

• Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Tänker? Huh?
Är dessa personer som förstör för andra och gör farliga saker.

En grej som jag verkligen inte förstår är dessa som tejpar fast sladdar. Sett så många sådana kopplingar tom haft en släkting som gjort såna och sedan även åt andra hållet en elektriker som var övernoga.

Kanske därför man tycker hemmapul är okej, bara man gör det rätt 😎

Men som sagt jag förstår inte dessa som inte kan göra rätt. Såg hos en granne att dem hade dragit el med högtalarkabel till en lampa, vem fanken får en sådan ide? Själv har jag gjort helt tvärtom ska erkännas dvs kopplat in mina högtalare med elkabel, då det mycket billigare kabel än riktig högtalarkabel 🤣

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
S
Fotografen Fotografen skrev:
Börja med att se till att jorden är inkopplad!

Sen föreslår jag gråvattenpumpen på en egen grupp, i vilket fall måste det ut en obruten fas för att slippa ha lyset tänt.
Fotografen Fotografen skrev:
Mja...jag påstår ju faktiskt inte att gröngul ska kopplas hursomhelst, eller hur?
Nej inte ordagrant, men med tanke på TS kunskap om el skulle han/hon utan tvekan kunnat gjort tolkningen att gröngul är jord (eftersom den ska vara det) och då ska den vara ansluten på jordplinten :).

• Gilla
Livslärlingen och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
gröngul är jord (eftersom den ska vara det) och då ska den vara ansluten på jordplinten
Obs! Ansluten till jord i båda ändar!
Viktigt att kontrollera om man ska försöka rätta till något som verkar vara felgjort

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
G Gillar att bygga skrev:
Obs! Ansluten till jord i båda ändar!
Viktigt att kontrollera om man ska försöka rätta till något som verkar vara felgjort
Det är precis det jag säger ^^

• Gilla
Lars-Ove Rolig och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
G Gillar att bygga skrev:
Du undrade också hur den tidigare ägaren hade tänkt med denna koppling.
Min hypotes är att den tidigare ägaren tyckte att det var kritiskt viktigt att veta att det alltid fanns spänning till gråvattenpumpen. Utan spänning kanske en översvämning på ett olämpligt ställe i huset eller källaren kunde inträffa?
För att vara säker på att spänning till pumpen fanns kopplade han så att utelampan alltid lös när allt var som det ska. Med dagens lågwatts led-lampor så är ju inte elkostnaden för detta mycket att bekymra sig över. Med denna lösning kunde han sannolikt se detta från flera håll både utomhus och inomhus (när det var mörkt ute).
En möjlig orsak men jag tror det mer handlar om att kunskapen för el har begränsats till det här. Dvs att man har inte förstått att man drar en till kabel innan brytaren.

En lampa kanske visar att det finns el till pumpen, men inte om pumpen verkligen fungerar och varför ta risken att nån bryter strömmen med brytare för att släcka lampan?

• Gilla
Livslärlingen och 2 till
  • Laddar…
Det vet väl alla att man sätter lampan i serie med pumpen?🤔

Jag vill bara inflika och tacka för alla inputs/tips/råd och åsikter! Bara av att läsa allt lär mig väldigt mycket, vilket också var en viktigt anledning till inlägget.

I skrivande stund försöker jag hindra mig själv att riva mer, för det skulle ändå inte leda någonstans med tanke på min begränsade kunskap inom el.
Däremot funderar jag på att driva allting med batterier, det skulle vara så mycket enklare.. Iallafall ur kunskapsvinkeln.

Jag väntar på återkoppling från elektriker men i Västmanland verkar det stört omöjligt att ens få en svar.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Nej inte ordagrant, men med tanke på TS kunskap om el skulle han/hon utan tvekan kunnat gjort tolkningen att gröngul är jord (eftersom den ska vara det) och då ska den vara ansluten på jordplinten :).
Man kanske ger ett detaljlöst svar, och väntar på nästa fråga...

• Gilla
Nissegnu77
  • Laddar…
L Livslärlingen skrev:
Okej..
Nu dag och nya utmaningar.
På farstukvisten sitter det ett eluttag dit även utomhusbelysningen är kopplad, samt pumpen till gråvattnet (fråga mig inte varför, det här är föregående ägare som knopat ihop).
Invändigt styr jag utebelysningen med en vanlig "lampknapp" (det är en dubbelknäppt).
Men nu till min fråga/fundering..
Utebelysningen måste alltid vara på för att pumpen ska pumpa och för att jag ska kunna använda eluttaget utvändigt. Invändigt är det bara en av dom två knapparna som gör något, dvs tända utebelysningen.

Varför?
Och hur skulle jag (rent teoretiskt) göra för att lösa problemet?

På bilden är det sladdarna nedifrån som går till pumpen och sladdarna ovanifrån går till belysningen.
Ser det ut sådär på ett ställe kanske någon behörig elektriker ska se över resten av huset med? Bra postat, hoppas det löser sig.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.