Självbyggare
· Västmanland
· 61 inlägg
Okej..
Nu dag och nya utmaningar.
På farstukvisten sitter det ett eluttag dit även utomhusbelysningen är kopplad, samt pumpen till gråvattnet (fråga mig inte varför, det här är föregående ägare som knopat ihop).
Invändigt styr jag utebelysningen med en vanlig "lampknapp" (det är en dubbelknäppt).
Men nu till min fråga/fundering..
Utebelysningen måste alltid vara på för att pumpen ska pumpa och för att jag ska kunna använda eluttaget utvändigt. Invändigt är det bara en av dom två knapparna som gör något, dvs tända utebelysningen.
Varför?
Och hur skulle jag (rent teoretiskt) göra för att lösa problemet?
På bilden är det sladdarna nedifrån som går till pumpen och sladdarna ovanifrån går till belysningen.
Nu dag och nya utmaningar.
På farstukvisten sitter det ett eluttag dit även utomhusbelysningen är kopplad, samt pumpen till gråvattnet (fråga mig inte varför, det här är föregående ägare som knopat ihop).
Invändigt styr jag utebelysningen med en vanlig "lampknapp" (det är en dubbelknäppt).
Men nu till min fråga/fundering..
Utebelysningen måste alltid vara på för att pumpen ska pumpa och för att jag ska kunna använda eluttaget utvändigt. Invändigt är det bara en av dom två knapparna som gör något, dvs tända utebelysningen.
Varför?
Och hur skulle jag (rent teoretiskt) göra för att lösa problemet?
På bilden är det sladdarna nedifrån som går till pumpen och sladdarna ovanifrån går till belysningen.
Börja med att se till att jorden är inkopplad!
Sen föreslår jag gråvattenpumpen på en egen grupp, i vilket fall måste det ut en obruten fas för att slippa ha lyset tänt.
Sen föreslår jag gråvattenpumpen på en egen grupp, i vilket fall måste det ut en obruten fas för att slippa ha lyset tänt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 425 inlägg
Du börjar med att bryta säkringen som matar utebelysningen och detta uttag utan dröjsmål, och låter den vara bruten tills allting har åtgärdats.L Livslärlingen skrev:
Av det som syns ska uttaget kopplas in korrekt map skyddsjord. Troligen behöver uttaget bytas då det inte är komplett med kabelmembran.
Men ser det ut så här då bör man titta på hela denna gruppledning, i lampor och andra kopplingsdosor.
För att åtgärda dina önskemål så kan kabeln behöva bytas. Men det kan även gå att lösa trådlöst, trådlösa lampor och trådlöst relä för inkoppling av pumpen.
Självbyggare
· Västmanland
· 61 inlägg
Självbyggare
· Västmanland
· 61 inlägg
Självbyggare
· Västmanland
· 61 inlägg
Tack för svar 👌 Baserat på ditt svar får nog en elektriker ringas ut omgående!Bo.Siltberg skrev:Du börjar med att bryta säkringen som matar utebelysningen och detta uttag utan dröjsmål, och låter den vara bruten tills allting har åtgärdats.
Av det som syns ska uttaget kopplas in korrekt map skyddsjord. Troligen behöver uttaget bytas då det inte är komplett med kabelmembran.
Men ser det ut så här då bör man titta på hela denna gruppledning, i lampor och andra kopplingsdosor.
För att åtgärda dina önskemål så kan kabeln behöva bytas. Men det kan även gå att lösa trådlöst, trådlösa lampor och trådlöst relä för inkoppling av pumpen.
Det där är ditt minsta problem, ditt största problem är att utförandet är totalt felaktigt (olagligt) och farligt.L Livslärlingen skrev:
Saknad skyddsjord är det värsta, sen saknas det dragavlastning eller klamning, och slutligen håller det inte rätt IP-klass.
Sen kan man börja fundera på de problem du tagit upp. Men val av åtgärdande/lösning får väl lämpligtvis inbegripa att man samtidigt grunnar på hur ditt problem löses i samma veva.
Det här blev inte till mycket hjälp, sorry. Jag skrev mest för att inskärpa vad dåligt och farligt det är nu, så du ser till att det ordnas.
Redigerat:
Du måste troligen byta elkabeln dit ut till en 4g1,5 (en med 4 ledare, en mer än du har nu).L Livslärlingen skrev:
Om du tänker göra det själv, ta råd här, så vi kan ge dig tips om rätt sort, t.ex. EKRK är helt fel val.
Du verkar ha en dosa eller så, någonstans, som den vita kabeln från uttaget går till.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 757 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 757 inlägg
Om tidigare ägare gjort så där illa med jorden så skulle jag utgå ifrån att allt han petat på är fel. Jag skulle se över anläggningen som helhet för det är uppenbart att den som gjort jobbet inte har en blekaste aning om vad han håller på med.
Självbyggare
· Västmanland
· 61 inlägg
Ja, jag känner att baserat på alla svar så är problemet kanske större än vad jag initialt trodde..Mikael_L skrev:Det där är ditt minsta problem, ditt största problem är att utförandet är totalt felaktigt (olagligt) och farligt.
Saknad skyddsjord är det värsta, sen saknas det dragavlastning eller klamning, och slutligen håller det inte rätt IP-klass.
Sen kan man börja fundera på de problem du tagit upp. Men val av åtgärdande/lösning får väl lämpligtvis inbegripa att man samtidigt grunnar på hur ditt problem löses i samma veva.
Det här blev inte till mycket hjälp, sorry. Jag skrev mest för att inskärpa vad dåligt och farligt det är nu, så du ser till att det ordnas.
Tack för ditt svar!
Jag har kontaktat elektriker för en bedömning/åtgärd så att en lösning kommer omgående!
Självbyggare
· Västmanland
· 61 inlägg
Men eftersom jag också är ganska kunskapstörstig kommer jag nog såga upp panelen i taket på farstukvisten för att skapa mig en överblick av situationen (utan egen åtgärd på problemet) för att eventuellt återkomma med fler dumma frågor som säkerligen kan förklaras.Mikael_L skrev:
Ser faktiskt ut att det är en 4G1,5 uppifrån, men både svart och brun är inlagd på uttagets högra skruv. .Så eventuellt kan matningen vara korrekt, men därefter är allt tok.Mikael_L skrev: