För knappt tio år sedan introducerades en ny teknik för att lagra solvärme, så att den kan utnyttjas i en byggnad året om. Hittills har tekniken testats i ett fåtal byggnader i Sverige. Men uppfinnaren Jan-Erik Eskilsby är övertygad om att det är ?framtidens mest effektiva och klimatsmarta värmesystem?.

Du kan läsa artikeln här: Lagrar solvärme i sand - ASES

G
FTX + bergvärme på 206 m2 i Stockholm ger oss runt 15 kWh/m2 och år.

K
Det fanns en tråd om detta system här på forumet för inte så länge sedan. De flesta av forummedlemmarna tyckte att det inte borde fungera.. iaf inte så bra som förespeglades

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vore det inte mer intressant att veta hur stor volymen är på värmemagasinet än ytan?

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
G
FTX + bergvärme på 206 m2 i Stockholm ger oss runt 15 kWh/m2 och år. Så det var väl inte överdrivet imponerande ovanstående...

-RB- skrev:
Vore det inte mer intressant att veta hur stor volymen är på värmemagasinet än ytan?
Lär ju vara felskrivning, eller visst måste dom mena 300kubik...

• Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
harry73
leby skrev:
Lär ju vara felskrivning, eller visst måste dom mena 300kubik...
Ja, för att få plats med 300kvm under plattan får man trolla Harry Potter style eftersom villan bara har dryggt 200kvm boyta :) 300kubik är däremot inget problem

Kollar det och återkommer!

Javisst, det var kubikmeter. Nu har jag rättat felet.

• Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Jan-Erik Eskilsby räknar dock med att elpriserna på sikt kommer att stiga...
Jag tror tvärtom, jag tror att elpriserna på sikt kommer att sjunka i samband med ny teknik introduceras.

Oavsett om elpriserna kommer öka eller sjunka så är det intressant. Jag gillar särskilt tanken att man kan komma åt och använda "billig" energi i kombination med självdrag och skippa ftx (eftersom jag inte är en fan av FTX pga att jag inte tycker att de funkar så bra).

Med lite solceller, en elektrolysör, gastank, och bränsleceller, så är elen snart gratis ;)

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Max 21 grader i värmelagret anger artikeln. Intressant, men lite tråkigt, det begränsar ju lagringskapaciteten en hel del, känns det som.

Ja i princip blir det väl samma sak som en jordvärmepump där man sommartid pumpar ner överskottsvärme? Men med jordvärme har man ju problemet att vatten i jorden "stjäl" värme.

Sen undrar jag varför man inte gör lagret fukttätt, då borde man ju slippa problemen med fuktvandring om man värmer det högre?

Varför använder man inte vatten? Mig veterligen är vatten ett av de ämnen som har högst värmekapacitet? Är det för att man vill slippa problemen med att göra allt tätt?

harry73
Ett stort vattenmagasin behöver man isolera mycket mer eftersom temperaturskillnader i vattnet gör att vattnet rör på sig, och därmed jämnas värmen över hela magasinet. Har man ett magasin med sand, då kyls kanterna långsamt av, och blir då en del av isoleringen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.