48 745 läst · 199 svar
49k läst
199 svar
Laglig prishöjning på tryckt virke?
Jag håller inte koll på börsen. Om den har gått upp kanske det beror på att penningvärdet har gått ner?nino skrev:
Det jag hade var ingen stor summa och behövde inte "placeras". Jag köpte premieobligationer för att det var roligare att drömma om miljonvinsten än småpengar i utdelning. Och skulle jag ha spekulerat i värdestegringen så hade jag väl knappast haft aktierna kvar nu. Man har inte tjänat ett nickel på uppgången förrän man säljer. Och inte förlorat heller förstås. Så när tidningarna skriver att börsvärdet har gått ner så är det ju bara en teoretisk siffra. Och tvärtom.
Du skulle nog lyssnat på banken och köpt aktier samt en lott för spänningen.L Lasse Morin skrev:Jag håller inte koll på börsen. Om den har gått upp kanske det beror på att penningvärdet har gått ner?
Det jag hade var ingen stor summa och behövde inte "placeras". Jag köpte premieobligationer för att det var roligare att drömma om miljonvinsten än småpengar i utdelning. Och skulle jag ha spekulerat i värdestegringen så hade jag väl knappast haft aktierna kvar nu. Man har inte tjänat ett nickel på uppgången förrän man säljer. Och inte förlorat heller förstås. Så när tidningarna skriver att börsvärdet har gått ner så är det ju bara en teoretisk siffra. Och tvärtom.
Som du konsterade helt riktigt.F fribygg skrev:
Får jag inte vad jag vill ha blir det ingen affär.
Jag väljer i nuläget att avstå mina byggprojekt och har börjat att jämföra trä som byggmaterial med alternativa material. Betong/plåt mm.
Inte korrekt i miljöhänseende men plånboken styr.
/Bernt
Historisk avkastning för Stockholmsbörsen 1983-2019 (OMXS30) (rikatillsammans.se)M marka skrev:
OMX sedan 1990 är 12,5 %
Några svåra år, men om man är iskall har man ändå tjänat.
En del av problemet är att vissa sågverk fegade ur förra året och stängde pga corona för att dom trodde att efterfrågan på virke skulle minska. Det gick inte så bra för dom när bygghandlarna skrek efter impregnerat och dom hade skickat hem sin personal. Många har fortfarande svårt att komma ikapp och möta efterfrågan.S Stego1 skrev:
Timret blir liggandes för att det är fullt på massabruken och värmeverken. Många har avverkningsstop för att det finns för mycket massaved vid väg som dom inte blir av med. Det gör att sågverken har svårt att få tag på sågtimmer och att priset på färdig sågvara stigit då bygghandlarna nästan bjuder över varandra för att säkerställa leveranser. Sågverken räknar med ytterligare höjningar på timmerpriserna vid årsskiftet, så att priserna på virket ska sjunka igen kan vi inte räkna medA Ankmamma skrev:Priset som skogsägare får har inte höjts. Säsong 2020 hämtades vårt virke först i juni (det var utkört till väg 30/3) Förklaringen vi fick att det var fullt vid sågverk eller att man inte hade bilar pga att alla utländska chafförer inte fick resa mellan hemmet och arbetsplatsen. Detta år 2021 hämtades virket under april och första dagarna i maj.
Prishöjningen ligger troligen i sista ledet.