48 748 läst · 199 svar
49k läst
199 svar
Laglig prishöjning på tryckt virke?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
En bekant med såg/hyvleri pratade om att råvarupriserna gått upp ca 70% sedan förra året, detta var kanske en månad sedan.
Känns bra att jag byggde altanen förra året och köpte allt virke/skivor/golv till insidan förra året också.
Känns bra att jag byggde altanen förra året och köpte allt virke/skivor/golv till insidan förra året också.
Det är brist på virke i Nordamerika. Stängda sågverk samt att granbarkborren skapat råvarubrist i Kanada detta driver upp priserna. Det finns svenska sågverksägare som kunde tjänat tiotals miljoner extra i veckan om man skippat svenska marknaden och exporterat allt man producerat istället för att sälja det till svenska bygghandlare.
Men det gäller inte bara trävaror. Bristen på stål börjar slå hårt också (men där är inte granbarkborren skurken ) Världsmarknadspriserna har fördubblats mot innan Corona.
Men det gäller inte bara trävaror. Bristen på stål börjar slå hårt också (men där är inte granbarkborren skurken ) Världsmarknadspriserna har fördubblats mot innan Corona.
Ja virket är faktiskt inte dyrt om man ser en produktion där man planterar, röjer under en tidsperiod på 50-60 år för att avverka transportera ut ur skogen, frakta till ett sågverk, såga och torka virket. Sedan distribuera till bygghandel. När man ser på kostnaderna så är dessa generellt mycket pressade och då jämför jag med anläggningsmaskiner, VVS och elinstallationer. Nej virket är faktiskt skitbilligt.C Carl Johansson skrev:Jag har många kunder inom skogsnäringen och egentligen har alla leden lidit fram till i år av stormen Gudrun. Massor av virke har ruttnat/ angripits och det som kunde förvaras har äntligen gått åt, flera skogsägare avverkar för första gången i år sedan stormen, är det 15 år sedan? Man skulle kunna vända på det och säga att virke varit alldeles för billigt i många år?
Verktygstokig
· Estocolmo
· 889 inlägg
lite offtopic , men stålpriserna för plåtbranschen har stigit ca 30 % i år och det kommer minst 2 prishöjningar till innan året är slut .
Har med Pandemin att göra enligt våra leverantörer , samt att bygg branschen går för högtryck just nu.
Har med Pandemin att göra enligt våra leverantörer , samt att bygg branschen går för högtryck just nu.
Jag får bättre betalt för sågbart virke i år, förhandlar du pris eller accepterar du deras önskeprislista?A Ankmamma skrev:Priset som skogsägare får har inte höjts. Säsong 2020 hämtades vårt virke först i juni (det var utkört till väg 30/3) Förklaringen vi fick att det var fullt vid sågverk eller att man inte hade bilar pga att alla utländska chafförer inte fick resa mellan hemmet och arbetsplatsen. Detta år 2021 hämtades virket under april och första dagarna i maj.
Prishöjningen ligger troligen i sista ledet.
Sen är det så att det som sågas nu det köpte man in (eller gjorde klart) slutet -19 början av -20
Det är ju inte så att sågverken rätt var det var ringer upp en skogsägare och vill köpa hand virke imorgon för att sen såga det om 1 vecka...
Det som köptes in då var billigare än vad man får betala för timmer idag, men det ska ju sågas 2022 och då kanske virkespriserna är låga
Det är ju inte så att sågverken rätt var det var ringer upp en skogsägare och vill köpa hand virke imorgon för att sen såga det om 1 vecka...
Det som köptes in då var billigare än vad man får betala för timmer idag, men det ska ju sågas 2022 och då kanske virkespriserna är låga
Ganska enkelt. Producenterna får betalt fyra/fem gånger så mycket utomlands så virket exporteras istället. Sverige behöver bara ungefär 6% av det vi producerar för att täcka inhemskt behov, men vi exporterar typ 96-97% (för ett pat veckor sedan).
Så att priset är högt är för att det är brist och priskrig. Även större byggvaruhus har sett knäppa höjningar på inköptpriset med 500% pp vissa varor vilket gjort att det är billigare att köpa plywood än OSB osv. Sålänge vi inte har en lag som säger att vi ska täcka inhemsk efterfrågan finns nog inget att göra. Och jag tror dom flesta av oss hade exporterat om vi fick 4 gånger så bra betalt någon annanstans.
Så att priset är högt är för att det är brist och priskrig. Även större byggvaruhus har sett knäppa höjningar på inköptpriset med 500% pp vissa varor vilket gjort att det är billigare att köpa plywood än OSB osv. Sålänge vi inte har en lag som säger att vi ska täcka inhemsk efterfrågan finns nog inget att göra. Och jag tror dom flesta av oss hade exporterat om vi fick 4 gånger så bra betalt någon annanstans.
U Uppner skrev:Som sagt, jag köper en viss prishöjning, men var går gränsen innan det blir en form av ocker?
För inte har de högre omkostnader nu, utan "de" utnyttjar bara situationen som pandemin innebär, vilket jag kan tycka är rent ut sagt fördjävligt - inte okej!
Frågan är om vi "efter pandemin" ens kommer se en prissänkning till de föregående priserna, jag är tveksam.
Möjligen kommer det gå tillbaka till en höjning på just 20-30%, fast då istället?
Då har vi nog "ocker" överallt pga pandemin...
Citatet blir nog bättre med lite stavningskontroll.
R Real-House skrev:
Jag hittade artikeln som citatet kommer ifrån (trots stavfelet). Här är det, komplett:L Lasse Morin skrev:
Once again, the cure for low prices is low prices; the cure for high prices is high prices.
Problemet är bara att det är en investerare som pratar. Här finns nog väldigt få investerare, vi är snarare konsumenter.
Det här är ju ett stickspår, men jag kan inte låta bli att instämma med en åsikt i intervjun med mr Rule, fritt översatt: "Vanligt folk köper aktier som har gått upp ett par år i sträck, och då är det för sent. Man ska köpa när de har gått ner ett par år och är på väg att vända upp. "
Det finns ett problem med det där också: hur vet man vilka aktier som ska vända? Det finns ju konkurser också.
Jag ärvde lite pengar för ca 20 år sen och gick till banken och ville köpa statens premieobligationer (vore kul att vinna en miljon). Bankdamen sa: Ska du inte köpa aktier i stället, börsen har gått upp med 40 % senaste året. Jag svarade: Det ser jag som en anledning att sälja aktier, inte köpa. Hon blev tyst och jag köpte mina premieobligationer. Vann väldigt lite.
Och börsen har gått ner sen dess menar du då?L Lasse Morin skrev:Jag hittade artikeln som citatet kommer ifrån (trots stavfelet). Här är det, komplett:
Once again, the cure for low prices is low prices; the cure for high prices is high prices.
Problemet är bara att det är en investerare som pratar. Här finns nog väldigt få investerare, vi är snarare konsumenter.
Det här är ju ett stickspår, men jag kan inte låta bli att instämma med en åsikt i intervjun med mr Rule, fritt översatt: "Vanligt folk köper aktier som har gått upp ett par år i sträck, och då är det för sent. Man ska köpa när de har gått ner ett par år och är på väg att vända upp. "
Det finns ett problem med det där också: hur vet man vilka aktier som ska vända? Det finns ju konkurser också.
Jag ärvde lite pengar för ca 20 år sen och gick till banken och ville köpa statens premieobligationer (vore kul att vinna en miljon). Bankdamen sa: Ska du inte köpa aktier i stället, börsen har gått upp med 40 % senaste året. Jag svarade: Det ser jag som en anledning att sälja aktier, inte köpa. Hon blev tyst och jag köpte mina premieobligationer. Vann väldigt lite.
Var de 12 meter långaengs skrev:Köpte lite småsaker på Bauhaus, 4st vanliga 45*70 och 4 st tryckta 45*45. En bit norr om 600:- tror jag det landade på.
Det verkar vara samma fenomen i USA. Där ska det vara sågverken som drar in i princip hela prishöjningen.
Ingen i värdekedjan före eller efter ser någon direkt skillnad i vinst. Dvs skogsägarna och handlarna mot slutkund har inte tjänat något på denna prishöjning.
Ocker är när en restaurang tar 50 kr för ett glas vatten. Fast det är forfarande inte ocker i lagens mening.U Uppner skrev:Alla vet att tillgången på virke och då kanske framförallt tryckt virke är begränsad i år pga pandemin för att "alla" vill bygga om sina hem istället för att resa utomlands.
Men - att priset i många fall nästan fördubblats på tryckt virke har det talats tystare om.
Vem är det som höjt sina priser, är det skogsägarna, sågarna, mellanleden eller varuhusen?
Visst, tillgång och efterfrågan driver priser det köper jag, men 80-100%, är det ens lagligt?
Var går gränsen för ocker?
Vem är det som utnyttjar en denna tragedi som pandemin inneburit för de flesta?
Kanske dags att bojkotta tills en mer rimligare höjning på låt oss säga 20-30% införts?
...eller är det bara jag som är en gnällig gammal gniden gubbe.....kanske?
Synpunkter?