48 749 läst · 199 svar
49k läst
199 svar
Laglig prishöjning på tryckt virke?
Om du säljer tryckt virke kan du ta vilket pris du vill. Det blir aldrig ocker. Du behöver ju inte köpa.U Uppner skrev:Som sagt, jag köper en viss prishöjning, men var går gränsen innan det blir en form av ocker?
För inte har de högre omkostnader nu, utan "de" utnyttjar bara situationen som pandemin innebär, vilket jag kan tycka är rent ut sagt fördjävligt - inte okej!
Frågan är om vi "efter pandemin" ens kommer se en prissänkning till de föregående priserna, jag är tveksam.
Möjligen kommer det gå tillbaka till en höjning på just 20-30%, fast då istället?
Nja, så är det inte riktigt heller. Har du en kund som inte har koll på prisbilden så får du inte utnyttja det genom att ta ett skyhögt pris. Men det är generellt fri prissättning.D Dr Jumping Jack skrev:
Grannen har en kranlastbil privat, han täljer guld just nu, bor i Småland där virkes tillgången är fortsatt god, han ringer till de stora byggvaruhusen i Malmö, Göteborg och Stockholm och frågor helt enkelt ifall de vill ha leverans av tryckt virke. Sedan åker han till den lokala byggmax (han sa att de är så bökigt med sågverken). Köper virket till ordinarie pris där och kör det till Stockholm och säljer det med 50% marginal....han bara skrattade och tyckte Stockholmarna var galna men så länge de betalar så var han glad
Redigerat:
Du kan ju vänta och hoppas på en höjning med 20-30 % om du inte tycker att det räcker med en höjning på 100% räcker som du skriverU Uppner skrev:Alla vet att tillgången på virke och då kanske framförallt tryckt virke är begränsad i år pga pandemin för att "alla" vill bygga om sina hem istället för att resa utomlands.
Men - att priset i många fall nästan fördubblats på tryckt virke har det talats tystare om.
Vem är det som höjt sina priser, är det skogsägarna, sågarna, mellanleden eller varuhusen?
Visst, tillgång och efterfrågan driver priser det köper jag, men 80-100%, är det ens lagligt?
Var går gränsen för ocker?
Vem är det som utnyttjar en denna tragedi som pandemin inneburit för de flesta?
Kanske dags att bojkotta tills en mer rimligare höjning på låt oss säga 20-30% införts?
...eller är det bara jag som är en gnällig gammal gniden gubbe.....kanske?
Synpunkter?
Jag har många kunder inom skogsnäringen och egentligen har alla leden lidit fram till i år av stormen Gudrun. Massor av virke har ruttnat/ angripits och det som kunde förvaras har äntligen gått åt, flera skogsägare avverkar för första gången i år sedan stormen, är det 15 år sedan? Man skulle kunna vända på det och säga att virke varit alldeles för billigt i många år?
Helt rätt! Det är inte längre den starka som överlever utan den smarta. Brain rulesE Ekonomen2 skrev:Grannen har en kranlastbil privat, han täljer guld just nu, bor i Småland där virkes tillgången är fortsatt god, han ringer till de stora byggvaruhusen i Malmö, Göteborg och Stockholm och frågor helt enkelt ifall de vill ha leverans av tryckt virke. Sedan åker han till den lokala byggmax (han sa att de är så bökigt med sågverken). Köper virket till ordinarie pris där och kör det till Stockholm och säljer det med 50% marginal....han bara skrattade och tyckte Stockholmarna var galna men så länge de betalar så var han glad
Tror jag inte på. Du har nog ansvar att kolla upp prisbilden. Möjligen får du inte utnyttja någon som är oförmögen att förstå vad han gör, men i övrigt är det nog i princip fritt fram.D Daniel 109 skrev:
Såg detta på di.se igår:
https://www.di.se/nyheter/efter-branta-stigningen-karl-hedin-varnar-for-prisras-pa-virke/
Låst artikel så jag kan inte läsa den och har inga kommentar.
Videon kan man se iaf.
https://www.di.se/nyheter/efter-branta-stigningen-karl-hedin-varnar-for-prisras-pa-virke/
Låst artikel så jag kan inte läsa den och har inga kommentar.
Videon kan man se iaf.
Dr Jumping: Hur är det med läsförståelsen?
När det gäller skogsägarna är det uppköparna som sätter priset, det styrs helt och hållet av vad uppköparna betalar. Anledningen, eller en av dom är väl att sågverken inte fått fram tillräckligt för att möta efterfrågan just nu. Det innebär inte att skogsägaren fått bra betalt. Blir det brist på virke beror det oftast på att skogsägarna får för lite betalt och då inte säljer. Tillgången på virke mellan skogen och sågverken har inte så mycket med priset till kund att göra. Att sågverken kan styra tillgången rätt bra oavsett råvirkestillgången Hög efterfrågan leder till högre priser oavsett tillgång på råvirke. Sedan vill ju handlaren ha sitt och där ligger också den största orsaken till prisökningen. När efterfrågan sedan minska lär priset bli kvar på högre nivåer även om det kanske går ner något. Folk får ta sitt ansvar mot oss hemmafixare helt enkelt och semestra utomlands rejält så att vi kan åtnjuta acceptabla virkespriser.U Uppner skrev:Alla vet att tillgången på virke och då kanske framförallt tryckt virke är begränsad i år pga pandemin för att "alla" vill bygga om sina hem istället för att resa utomlands.
Men - att priset i många fall nästan fördubblats på tryckt virke har det talats tystare om.
Vem är det som höjt sina priser, är det skogsägarna, sågarna, mellanleden eller varuhusen?
Visst, tillgång och efterfrågan driver priser det köper jag, men 80-100%, är det ens lagligt?
Var går gränsen för ocker?
Vem är det som utnyttjar en denna tragedi som pandemin inneburit för de flesta?
Kanske dags att bojkotta tills en mer rimligare höjning på låt oss säga 20-30% införts?
...eller är det bara jag som är en gnällig gammal gniden gubbe.....kanske?
Synpunkter?
Det är väl bara att titra på huspriser i storstan som säljs för rent ohemula summor. Det om något borde vara ocker, närde riktiga värdena oftast är bra mycketlägre än försäljningspriset. Om det hade varit butiksförsäljning av dessa hade det nog fallit under ocker, men nu är husförsäljning av typen auktion och då kan priset bli hur högt som helst.U Uppner skrev:Som sagt, jag köper en viss prishöjning, men var går gränsen innan det blir en form av ocker?
För inte har de högre omkostnader nu, utan "de" utnyttjar bara situationen som pandemin innebär, vilket jag kan tycka är rent ut sagt fördjävligt - inte okej!
Frågan är om vi "efter pandemin" ens kommer se en prissänkning till de föregående priserna, jag är tveksam.
Möjligen kommer det gå tillbaka till en höjning på just 20-30%, fast då istället?
Bensinpriset är ju definitivt ocker. När över 60% av priset är skatt. Men det är ju staten som är inblandad och den är höjd över varje misstanke.
Nej, det är inte ocker något av det.
Undrar hur många gånger en definition på ocker skulle behöva skrivas i tråden, innan allt som någon tycker är ohemult dyrt kallas för ocker.
Just altaner är möjligen ett gränsfall. Åtminstone sedan FN lagt till i de mänskliga rättigheterna att varje husägare har rätt att bygga ett trädäck som är minst tio procent större än områdets genomsnitt.
Just altaner är möjligen ett gränsfall. Åtminstone sedan FN lagt till i de mänskliga rättigheterna att varje husägare har rätt att bygga ett trädäck som är minst tio procent större än områdets genomsnitt.