K Kirre2 skrev:
Jag frågade en annan bekant med kunskap om skogsbruk om det och det var han som sa att det gjordes massa av fint timmer. Har det gjorts tidigare då? Hans uppgifter kanske inte är helt uppdaterade.
Om han är han skogsägare så tycker dom oftast att allt är "fint timmer" oavsett om det är fullt i röta eller så krokigt att det ser ut som en korkskruv
Men det är klart att det kan hända att det görs det, men då är det isf för att maskinförarna sorterar fel eller är för rädda för att göra timmer av det. Med tanke på prisskillnaden mellan sågtimmer och massaved så är det ingen som gör det med flit iaf. Men generellt nu, överallt där jag hört, så är det sjukt svårt att bli av med massaveden. Då försöker dom "smyga med" eller chansar att en stock är sågtimmer även fast den egentligen borde gå som massaved.
Men det slinker såklart alltid med någon timmerstock i massaveden och vice versa. Ingen kan se 100 procent rätt i skogen och gränsfall kan ju alltid gå åt olika håll.

M Malin Bergkvist skrev:
Om han är han skogsägare så tycker dom oftast att allt är "fint timmer" oavsett om det är fullt i röta eller så krokigt att det ser ut som en korkskruv
Men det är klart att det kan hända att det görs det, men då är det isf för att maskinförarna sorterar fel eller är för rädda för att göra timmer av det. Med tanke på prisskillnaden mellan sågtimmer och massaved så är det ingen som gör det med flit iaf. Men generellt nu, överallt där jag hört, så är det sjukt svårt att bli av med massaveden. Då försöker dom "smyga med" eller chansar att en stock är sågtimmer även fast den egentligen borde gå som massaved.
Men det slinker såklart alltid med någon timmerstock i massaveden och vice versa. Ingen kan se 100 procent rätt i skogen och gränsfall kan ju alltid gå åt olika håll.
Nej, inte skogsägare. Han jobbade i skogen innan pension.

J jbernspang skrev:
Som andra redan varit inne på: [länk]
Enligt den artikeln låg exportpriset på c:a 2200 kr/m3 FOB medan virkespriset på svenska byggmarknader före prishöjningarna typiskt låg på 4000-5000 kr/m3 och uppåt och de som vänder sig till konsumenter dessutom brukader bedyra att deras marginaler på virke är låga.

Det går liksom inte att omvandla 100% av en stock till sågat virke. Det kräver ju även torkning mm.

K Kirre2 skrev:
Jag har en kompis som såg några transporter in till Kvarnsvedens pappersbruk som sa att de bestod av grovt timmer. Därav frågan.
Skogsbolagen lär ju byta en hel del virke med varandra. Ofta byter de väl virkeshögarna ute i skogen och kör till rätt ställe, men kanske Kvarnsveden också är terminal för omlastning? Om en avverkning inte är så stor kanske man fraktar ut massaved och timmer samtidigt lastar av massaveden och sedan kör vidare med timret eller kompletterar med timmer ngn annan lastat av och sedan kör vidare? Förmodligen förekommer det dock tyvärr en hel del konstig sortering, ibland ser man ju lastpallar och annat emballage av senvuxen kärnfuru tex och det eldas nog också en del fint virke.

• Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Skogsbolagen lär ju byta en hel del virke med varandra. Ofta byter de väl virkeshögarna ute i skogen och kör till rätt ställe, men kanske Kvarnsveden också är terminal för omlastning? Om en avverkning inte är så stor kanske man fraktar ut massaved och timmer samtidigt lastar av massaveden och sedan kör vidare med timret eller kompletterar med timmer ngn annan lastat av och sedan kör vidare? Förmodligen förekommer det dock tyvärr en hel del konstig sortering, ibland ser man ju lastpallar och annat emballage av senvuxen kärnfuru tex och det eldas nog också en del fint virke.
Det kan förklara varför det ligger högar med timmer utanför timmermätningen!

D Daniel 109 skrev:
Det går liksom inte att omvandla 100% av en stock till sågat virke. Det kräver ju även torkning mm.
Krympningen vid torkning är ju relevant men inte jättelik, men stockar är runda och avsmalnande och längderna kapas till jämna standardlängder så sågverksutbytet är väl grovt sett 50 % sågade trävaror men industrin får väl ut hyfsat mycket för massaflis, spånskivor, bränslepellets också och en del kanske också duger till OSB så de får nog tillbaka mycket av inköpskostnaden på den delen också.

optimum optimum skrev:
Det är en myt att priserna nästan fördubblats
Byggmax +34% och Beijer +50% i snitt på 2 år

Jag byggde altan 2019 och har kvar priserna och jämförde då mot Beijer som representerar de med höga priser.
Visst har priserna ökat kraftigt men det är inte typ 100% på senaste året.

[bild]
Beijer tvingas ha dagsfärska priser på flera produkter idag. Lite som bensinpriset. Hade du kontrollerat din lista från Beijer så hade sett att priserna gått upp ytterligare.

Byggmax har jag inte kontrollerat.

U Uppner skrev:
Alla vet att tillgången på virke och då kanske framförallt tryckt virke är begränsad i år pga pandemin för att "alla" vill bygga om sina hem istället för att resa utomlands.

Men - att priset i många fall nästan fördubblats på tryckt virke har det talats tystare om.

Vem är det som höjt sina priser, är det skogsägarna, sågarna, mellanleden eller varuhusen?

Visst, tillgång och efterfrågan driver priser det köper jag, men 80-100%, är det ens lagligt?
Var går gränsen för ocker?

Vem är det som utnyttjar en denna tragedi som pandemin inneburit för de flesta?

Kanske dags att bojkotta tills en mer rimligare höjning på låt oss säga 20-30% införts?

...eller är det bara jag som är en gnällig gammal gniden gubbe.....kanske? :p

Synpunkter?
det är inte bara tryckt virke som gått upp allt virke har gått upp globalt. klart att det är lagligt det är säljaren som sätter priset köparen kan sedan välja att avstå.

A
optimum
Krille-72 Krille-72 skrev:
Beijer tvingas ha dagsfärska priser på flera produkter idag. Lite som bensinpriset. Hade du kontrollerat din lista från Beijer så hade sett att priserna gått upp ytterligare.

Byggmax har jag inte kontrollerat.

Jo jag har kollat nu på Beijers hemsida och tagit priserna därifrån.
Avrundat upp till jämn krona så har de ökat ca 2 kr per meter rakt igenom
Ger en tvåårig prisökning hos Beijer på 56%
Byggmax var jag på igår och köpte tryckt regel och även nu kollat mot deras hemsida,
Köpte 45x170 igår och precis samma pris.
Ingen förändring hos BM sedan min tidigare redovisning.

Mycket långt kvar till myten om dubbla priset.
Är det sådant här man slår i kunderna som vill ha en altan byggd?

Tabell som jämför priser på byggreglar från Beijer och Byggmax år 2019 och 2021 med procentuell prisförändring.

Kattvovven Kattvovven skrev:
Ganska enkelt. Producenterna får betalt fyra/fem gånger så mycket utomlands så virket exporteras istället. Sverige behöver bara ungefär 6% av det vi producerar för att täcka inhemskt behov, men vi exporterar typ 96-97% (för ett pat veckor sedan).
Så att priset är högt är för att det är brist och priskrig. Även större byggvaruhus har sett knäppa höjningar på inköptpriset med 500% pp vissa varor vilket gjort att det är billigare att köpa plywood än OSB osv. Sålänge vi inte har en lag som säger att vi ska täcka inhemsk efterfrågan finns nog inget att göra. Och jag tror dom flesta av oss hade exporterat om vi fick 4 gånger så bra betalt någon annanstans.
Nej, det mesta, omkring 70%, exporteras visserligen vilket gör oss till världens tredje största exportör av sågade trävaror, men de c:a 30% vi förbrukar själva är ju fem ggr så stor andel som Kattvovven uppger. Sedan kan ju proportionerna för vissa delsortiment vara annorlunda. Detta enligt statistik från 2019 som borde vara tillförlitlig: https://www.skogsindustrierna.se/om...tistik/sagade-travaror-produktion-och-handel/

optimum optimum skrev:
Jo jag har kollat nu på Beijers hemsida och tagit priserna därifrån.
Avrundat upp till jämn krona så har de ökat ca 2 kr per meter rakt igenom
Ger en tvåårig prisökning hos Beijer på 56%
Byggmax var jag på igår och köpte tryckt regel och även nu kollat mot deras hemsida,
Köpte 45x170 igår och precis samma pris.
Ingen förändring hos BM sedan min tidigare redovisning.

Mycket långt kvar till myten om dubbla priset.
Är det sådant här man slår i kunderna som vill ha en altan byggd?

[bild]
Vet inte var du hittat dina priser eller när du fått dom, men kollar man Beijer nu på imp. trall AB 28*120 så ligger den på 27,50 kr/lm. Det är ju inte långt ifrån 100% på ditt pris från 2019.

Jag köpte trallvirke 28*120 i början på April och fick betala 19:85 kr/lm på Karl Hedin. Dom är nog upp 8 kr sen dess.

optimum
Direktör Modig Direktör Modig skrev:
Vet inte var du hittat dina priser eller när du fått dom, men kollar man Beijer nu på imp. trall AB 28*120 så ligger den på 27,50 kr/lm. Det är ju inte långt ifrån 100% på ditt pris från 2019.

Jag köpte trallvirke 28*120 i början på April och fick betala 19:85 kr/lm på Karl Hedin. Dom är nog upp 8 kr sen dess.
Du har rätt om Beijer
Jag kollade nu bara på första sidan och är på 25kr men går man in på det 28x120 så är det bara 3 meters och de andra längderna dyrare.
Andra längder har det priset du beskriver på 27,50 - 28,5 kr
De priser jag angett är från deras hemsida. Företag får helt andra priser på Beijer.
Finns väl ingen privatperson som handlar på Beijer till de priserna.
Jag har handlat virke till altan/trapp i år på BM och är överraskad av bra kvalitet.

Tre olika storlekar på tryckimpregnerade trallbrädor med priser och märkning som visar att de finns i flera varianter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggmax har höjt sitt pris på virke nu såg jag, från 19,95kr/lpm till 21,45kr dvs 1,5kr eller 7,5% från förra veckan (vet inte exakt vilken dag de höjde).

Enligt uppgift har inte Karl Hedin höjt sitt pris trots allt, ska upp och kika där idag då jag behöver komplettera lite.

Direktör Modig Direktör Modig skrev:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.