Nej det måste inte vara något i det ”moderna” samhället som skapar detta. Tänk fläktar, stora konstruktioner, vind runt byggnader osv osv. Inte fiber eller trådlös kommunikation.
 
  • Gilla
majster och 5 till
  • Laddar…
Tänk också på att själva ljudkällan inte behöver låta mycket alls utan att ljudet kan förstärkas i byggnaden. Alltså lite som att en gitarrsträng inte låter mycket alls om du spänner upp den mellan händerna men med resonanslådan låter det massor, hela huset kan alltså bli som en resonanslåda.
 
  • Gilla
majster och 5 till
  • Laddar…
Jag har massor av lågfrekvent buller i mitt hus, men min hjärna stänger ute det. Det blir sjukt tyst när det blir elavbrott...

Några exempel på det som hörs i mitt hus (inte bara lågfrekvent): cirkulationspump värme, kompressor FLVP, sus i ventilationen, luftavfuktarens kompressor, kyl och frys, tvättmaskin, torktumlare, nätaggregat till diverse prylar, LLVP, osv osv

Vattenpumpen på gården är ett av de mer udda ljuden. Där kommer ljudet genom tryckvariationerna i vattenledningen. Ljud som själv svänger någonstans i vattenrören. Men det är ju bara korta stunder den kör och oftast när vattnet ändå rinner i kranen, så det drunknar oftast. Men när vattenreningen går på natten, då kan man höra det då det finns ett kallvattenrör som passerar sovrummet.

Om jag irriterar mig på ljuden så hör jag dem alla, hela tiden. Om jag inte bryr mig så försvinner de. Det mest störande är nog kompressorn från kylen som råkar ha samma frekvens som självsvängningen på köksstommen den står i. Den låter rätt mycket pga detta. Jag har inte lyckats få bort ljudet någon längre tid, det återkommer efter några dagar. Enda lösningen är nog att gå in och staga och dra en massa skruvar för att ändra självsvängningens frekvens. Men den är inte sååå irriterande ännu...

Hursomhelst. Poängen med mitt inlägg är att det enda som hjälper är i praktiken att ignorera ljuden, eller flytta.
 
  • Gilla
Mörner och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej det måste inte vara något i det ”moderna” samhället som skapar detta. Tänk fläktar, stora konstruktioner, vind runt byggnader osv osv. Inte fiber eller trådlös kommunikation.
Ja sant. Hör tyvärr låg frekvent ljud som ett muller/hum och det är svårt att hitta vad källan till det är. Varit tvungen att flytta tom då det höll mig vaken och gjorde mig sjuk tom. Vet att det vi lämnade hade stora ventilations problem, så det var nog det som orsakade vibrationer/låg frekvent ljud. Svårt att spela in det tom.
 
Kull med sammanfallanden, detta är inget ämne jag givit några tankar förut men av en slump såg jag ett youtube reportage igår kväll med en snubbe som försökte förklara och fånga ett fenomen med lågfrekvent ljud, hans slutplädering var att dessa ljud som enbart en väldigt liten del av befolkningen kan höra/känna kommer från olika källor. En stor källa i US var gaspipelines, men även höga skorstenar kunde skapa ljud från termiska tryckförändringar, dvs ljudet fortgår medans skorstenen svalnar också så även om maskinen stängs av så fortsätter ljudet rätt länge efteråt.

 
  • Gilla
Niclas Gustafsson och 2 till
  • Laddar…
En annan källa är vindkraftverk.
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
L Lågfrekvent ljud skrev:
Vet att det vi lämnade hade stora ventilations problem, så det var nog det som orsakade vibrationer/låg frekvent ljud.
Problemet är ju att det kan vara från andra närliggande byggnader, eller, inte ens närliggande men några kilometer bort. Det tycker jag mig minnas att vi fått exempel på här på forumet tidigare.
 
  • Gilla
Lågfrekvent ljud och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Problemet är ju att det kan vara från andra närliggande byggnader, eller, inte ens närliggande men några kilometer bort. Det tycker jag mig minnas att vi fått exempel på här på forumet tidigare.
Eller vindkraft...
(känner ett tvång att lägga in detta när det gäller lågfrekvent buller, renarna bryr sig ju så varför skulle inte vi?)
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
Ett annat problem är ju att vi själva kan uppleva ett hum, men att det är hjärna som skapar det själv. Många upplever detta vid en enkel förkylning med feber, så det kan ju vara svårt att bli trodd.

Sedan har dem som inte kan låta bli att fokusera på störningen istället för ignorera dem.
 
Då jag ser att den här tråden fortfarande är igång kan jag delge mina erfarenheter som jag upplevt sen förrförra vintern.

Ett resonansljud / resonansvibration


Just nu vet jag:
-Det hörs/känns bara under vinterhalvåret.
-Oftast nattetid. På dagtid är mer oförutsägbart.
-kommer inte från mitt hus. Jag har stängt av allt: värmepanna, el, vatten men störningen har fortsatt.
-några vindkraftverk finns Inte i närheten.
-vinterkyla verkar inte vara problemet. Tydligt nu när det varit en mild vinter.
-ingen märkbar skillnad i olika rum; störningen verkar skapa en resonans i hela huset.

Så den kvarvarande frågan för mig är: Varifrån kommer störningen? Var Skapas resonansljudet / resonansvibrationen?

Det milda vädret, efter mycket snö som i ganska snabb takt smält bort verkar korrelera med störningen.
Jag vet såhärlångt att avloppsledningar i området är överbelastade och att man har extra pumpar installerade. Avlopp eller dagvatten har sen några år tillbaka kopplats på från områden flera mil bort) Det är dock svårt, eller iaf mycket arbetsamt och tidskrävande att få information från kommun eller va-bolag.
(Sen några år förbereds för bygge i närheten så mycket stora massor stenmaterial har lagts upp för att tränga undan vatten o instabilitet i marken - också oerhört svårt för enskild att ta reda på något om)


Jag ser det också som ett "modernt" samhällsproblem. Det verkar ju vara något som ökar, som fler har problem med(?)
Det är särskilt svårt eftersom det är så svårt att reda ut. Verkar finnas väldigt lite vetskap forskning om det. Myndigheter verkar inte veta riktigt vad hur de ska hantera det då det är väldigt svårt att mäta den sortens låga ljud o vibrationer. Så det är svårt för dem att hjälpa och svårt för enskild att förklara och beskriva då störningarna ändå inte är så allmänt vanliga och det är inte alla som besväras av dem.
Det saknas instrument som kan mäta. Eller så är de mycket dyra, jag vet inte.

Jag skulle önska att det fanns mer kunskap om hur man mäter/registrerar såna här störningar - Och att man utvecklar metoder för att hitta Källan till resonansljud! Nånstans sitter ju gitarrsträngen..

Så, ser det ut för mig. Just nu, längtar jag till sommarhalvåret, då jag vet att jag kan vistas i mitt hem utan det här stressande ljudet. Och t o m kunna njuta av att "höra" tystnaden 🙂
 
  • Gilla
Lågfrekvent ljud
  • Laddar…
M Mon1 skrev:
Då jag ser att den här tråden fortfarande är igång kan jag delge mina erfarenheter som jag upplevt sen förrförra vintern.

Ett resonansljud / resonansvibration


Just nu vet jag:
-Det hörs/känns bara under vinterhalvåret.
-Oftast nattetid. På dagtid är mer oförutsägbart.
-kommer inte från mitt hus. Jag har stängt av allt: värmepanna, el, vatten men störningen har fortsatt.
-några vindkraftverk finns Inte i närheten.
-vinterkyla verkar inte vara problemet. Tydligt nu när det varit en mild vinter.
-ingen märkbar skillnad i olika rum; störningen verkar skapa en resonans i hela huset.

Så den kvarvarande frågan för mig är: Varifrån kommer störningen? Var Skapas resonansljudet / resonansvibrationen?

Det milda vädret, efter mycket snö som i ganska snabb takt smält bort verkar korrelera med störningen.
Jag vet såhärlångt att avloppsledningar i området är överbelastade och att man har extra pumpar installerade. Avlopp eller dagvatten har sen några år tillbaka kopplats på från områden flera mil bort) Det är dock svårt, eller iaf mycket arbetsamt och tidskrävande att få information från kommun eller va-bolag.
(Sen några år förbereds för bygge i närheten så mycket stora massor stenmaterial har lagts upp för att tränga undan vatten o instabilitet i marken - också oerhört svårt för enskild att ta reda på något om)


Jag ser det också som ett "modernt" samhällsproblem. Det verkar ju vara något som ökar, som fler har problem med(?)
Det är särskilt svårt eftersom det är så svårt att reda ut. Verkar finnas väldigt lite vetskap forskning om det. Myndigheter verkar inte veta riktigt vad hur de ska hantera det då det är väldigt svårt att mäta den sortens låga ljud o vibrationer. Så det är svårt för dem att hjälpa och svårt för enskild att förklara och beskriva då störningarna ändå inte är så allmänt vanliga och det är inte alla som besväras av dem.
Det saknas instrument som kan mäta. Eller så är de mycket dyra, jag vet inte.

Jag skulle önska att det fanns mer kunskap om hur man mäter/registrerar såna här störningar - Och att man utvecklar metoder för att hitta Källan till resonansljud! Nånstans sitter ju gitarrsträngen..

Så, ser det ut för mig. Just nu, längtar jag till sommarhalvåret, då jag vet att jag kan vistas i mitt hem utan det här stressande ljudet. Och t o m kunna njuta av att "höra" tystnaden 🙂
Ja! Jag tror jag går igenom precis samma sak. Har läst på om lågfrekvent ljud och att det är svårt att “bevisa”. 5% av människor hör tydligen dessa ljud. Tror det kanske kan hjälpa att tala med myndigheter osv och be/kräva att precis vad det gäller högljudda ljud i områden och gränser vad det gäller dessa, så måste det finnas en gräns för lågfrekvent ljud också, då det är otroligt obehagligt att höra/känna. På allvar trott att jag hållt på att bli galen?! Men när jag hör det frågar jag människor i min närhet och de hör det också, men verkar kunna zooma bort det. På nätterna nu har jag ibland White noise” på för att kunna somna om. Märker det mer vinter tid och när det är kallt. Dessutom lämnade vi som sagt ett boende där de hade ventilations problem, som jag starkt tror ledde till vibrationer. Kan vara så stressigt. Tyvärr ska jag säga är det skönt att läsa att andra också upplever och hör/känner detta. Nu gäller det kanske att se till att det blir mer normaliserat och att det kommer krav på ventilationer, vattenpumpar, vägarbete, borrar? Tja allt som skapar dessa lågfrekventa ljud? Tack 🙏 för att du delar med dig
 
M Mon1 skrev:
Då jag ser att den här tråden fortfarande är igång kan jag delge mina erfarenheter som jag upplevt sen förrförra vintern.

Ett resonansljud / resonansvibration


Just nu vet jag:
-Det hörs/känns bara under vinterhalvåret.
-Oftast nattetid. På dagtid är mer oförutsägbart.
-kommer inte från mitt hus. Jag har stängt av allt: värmepanna, el, vatten men störningen har fortsatt.
-några vindkraftverk finns Inte i närheten.
-vinterkyla verkar inte vara problemet. Tydligt nu när det varit en mild vinter.
-ingen märkbar skillnad i olika rum; störningen verkar skapa en resonans i hela huset.

Så den kvarvarande frågan för mig är: Varifrån kommer störningen? Var Skapas resonansljudet / resonansvibrationen?

Det milda vädret, efter mycket snö som i ganska snabb takt smält bort verkar korrelera med störningen.
Jag vet såhärlångt att avloppsledningar i området är överbelastade och att man har extra pumpar installerade. Avlopp eller dagvatten har sen några år tillbaka kopplats på från områden flera mil bort) Det är dock svårt, eller iaf mycket arbetsamt och tidskrävande att få information från kommun eller va-bolag.
(Sen några år förbereds för bygge i närheten så mycket stora massor stenmaterial har lagts upp för att tränga undan vatten o instabilitet i marken - också oerhört svårt för enskild att ta reda på något om)


Jag ser det också som ett "modernt" samhällsproblem. Det verkar ju vara något som ökar, som fler har problem med(?)
Det är särskilt svårt eftersom det är så svårt att reda ut. Verkar finnas väldigt lite vetskap forskning om det. Myndigheter verkar inte veta riktigt vad hur de ska hantera det då det är väldigt svårt att mäta den sortens låga ljud o vibrationer. Så det är svårt för dem att hjälpa och svårt för enskild att förklara och beskriva då störningarna ändå inte är så allmänt vanliga och det är inte alla som besväras av dem.
Det saknas instrument som kan mäta. Eller så är de mycket dyra, jag vet inte.

Jag skulle önska att det fanns mer kunskap om hur man mäter/registrerar såna här störningar - Och att man utvecklar metoder för att hitta Källan till resonansljud! Nånstans sitter ju gitarrsträngen..

Så, ser det ut för mig. Just nu, längtar jag till sommarhalvåret, då jag vet att jag kan vistas i mitt hem utan det här stressande ljudet. Och t o m kunna njuta av att "höra" tystnaden 🙂
Jag skulle gissa på vind eller drag som är beroende av specifik luftfuktighet för att tex. vinden, fasadpanel eller vindpapp ska bli som en trumma?
 
Redigerat:
Glömde nämna det. Tror inte det är vind, för störningen finns när den finns oavsett om det blåser, stormar eller är vindstilla. Och oberoende vindriktning.
Luftfuktigheten vet jag inget om. Då skulle det vara just fuktigheten på vinterhalvåret. Och även när det är vindstilla.
Störningen upplever jag mer ha en maskinell/mekaniskt jämn intensitet.
Men, alla vinklar av problemet är intressanta så tack ändå för inlägget.
 
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Om ens hus står på berget så kan vibrationer fortplanta sig till detta över relativt långa avstånd via berggrunden. Mitt hus står inte direkt på berget utan det har ett lager grus mellan, men det räcker för att man skall märka av väldigt svaga jordbävningar, sprängningar som sker långt borta osv. Just de svaga jordbävningarna har ofta en frekvens som gillar att fortplanta sig i stommen till huset så att de känns rejält i vårt hus trots att grannarna inte märker av dem. Är de lite kraftigare (en 2:a på Richterskalan) så vibrerar huset som om tvättmaskinen (som står på trästommen en våning upp) kör centrifugering.

Poängen med detta är att det kan vara saker rätt långt bort som fortplantar sig i husets stomme som man hör...
 
L Lågfrekvent ljud skrev:
Ja! Jag tror jag går igenom precis samma sak. Har läst på om lågfrekvent ljud och att det är svårt att “bevisa”. 5% av människor hör tydligen dessa ljud. Tror det kanske kan hjälpa att tala med myndigheter osv och be/kräva att precis vad det gäller högljudda ljud i områden och gränser vad det gäller dessa, så måste det finnas en gräns för lågfrekvent ljud också, då det är otroligt obehagligt att höra/känna. På allvar trott att jag hållt på att bli galen?! Men när jag hör det frågar jag människor i min närhet och de hör det också, men verkar kunna zooma bort det. På nätterna nu har jag ibland White noise” på för att kunna somna om. Märker det mer vinter tid och när det är kallt. Dessutom lämnade vi som sagt ett boende där de hade ventilations problem, som jag starkt tror ledde till vibrationer. Kan vara så stressigt. Tyvärr ska jag säga är det skönt att läsa att andra också upplever och hör/känner detta. Nu gäller det kanske att se till att det blir mer normaliserat och att det kommer krav på ventilationer, vattenpumpar, vägarbete, borrar? Tja allt som skapar dessa lågfrekventa ljud? Tack 🙏 för att du delar med dig
Tack själv. Andras erfarenhet av problemet är intressant. Man får hoppas att det kommer mer kunskap om det.
 
  • Gilla
Lågfrekvent ljud
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.