H
L lat skrev:
Har aldrig haft några problem med mitt flytande golv. Platon, 10cm cellplast, 28mm golvspån, lumppapper och 14mm parkett.
och hur gammalt är det? och hårdhet på cellplast?
 
H
Fredric L Fredric L skrev:
Tack för varningen! Vi har givit upp tanken på att bara köra cellplast och golvspån då det känns som en alldeles för stor risk för att det just ska tryckas ihop.

Nu är bara frågan vilken lösning är bäst?
hur mycket skall övergolvet bygga?
 
henke_benke skrev:
och hur gammalt är det? och hårdhet på cellplast?
12år, osäker på hårdhet, men överst (av cellplastskikten) är det sån för spårad cellplast för golvvärme.
 
  • Gilla
Fredric L
  • Laddar…
henke_benke skrev:
hur mycket skall övergolvet bygga?
Förstår inte riktigt hur du menar, vi har ingen speciell höjd som vi måste upp till (eller hålla oss under) men det är klart att vi måste komma upp över lingonriset som är runt om. Inget som jag ser något problem i med 40cm frigolit och 10cm betong.
 
H
Fredric L Fredric L skrev:
Förstår inte riktigt hur du menar, vi har ingen speciell höjd som vi måste upp till (eller hålla oss under) men det är klart att vi måste komma upp över lingonriset som är runt om. Inget som jag ser något problem i med 40cm frigolit och 10cm betong.
hur högt får golvet bygga.
du skrev lägga cellplast och sedan spånskiva. men har övergivigt det
 
Det får bygga lite vad det vill beroende på vilken lösning vi kommer köra på. Skulle vi te.x. lägga 100mm isolering uppe på plattan så blir det bara 300mm under. Huvudsaken är just nu att hitta en hållbar och energisnål konstruktion till ett rimligt pris.
 
H
Fredric L Fredric L skrev:
Det får bygga lite vad det vill beroende på vilken lösning vi kommer köra på. Skulle vi te.x. lägga 100mm isolering uppe på plattan så blir det bara 300mm under. Huvudsaken är just nu att hitta en hållbar och energisnål konstruktion till ett rimligt pris.
nej. ni bygger ju regelverket på det ni har som undergolv. så det är fråga om höjd före du kommer till golvet
 
Det viktigaste är att hitta vilken typ av lösning först, precis som nämns. Utformningen av platta/grund/plushöjder mm. beror på vilken lösning man väljer, inte tvärt om.
 
  • Gilla
Fredric L
  • Laddar…
Jag lånar tråden lite.

Jag är lite inne på antingen Villavarms golv eller som Johannes Carlsson skriver "spårade skivor med plåtar ovanpå ger snabbreglerat golvvärmesystem" då jag är inne på behovsstyrd uppvärmning med veckour för varje zon.

Med båda lösningarna så har man ju ventilerat golv ovan plattan. Då bör väl en isodrän grund vara bra så kan eventuell innestängd fukt andas åt båda håll? Bara en tanke, kanske dumt...
 
Skulle påstå att cellplast med plast mot mark ger en bättre grund. Du vill inte släppa in markfukt i utrymmet under och har du bara lite ventilation ventileras det som eventuellt kommer ut
 
Ja det är ju tvåsidigt det där. De flesta resonerar ju som du och väljer cellplast. Det kan ju inte bli värre än 70-talshusen på platta i alla fall :)

Såhär skriver Tornedalshus på deras hemsida:
"Nästa generations grundkonstruktion är att i energigrunden även använda isodränskiva i delar av konstruktionen för att få en grund som andas (torkar) enligt samma principer som tidigare beskrivits."

Dom får det att låta som att det är den nya trenden med isodrän men jag vette fan om jag skulle våga... Eller om man ens skulle finna någon anledning till att bryta ett vinnande koncept.
 
Isodrän är väl mest idiotiskt där. Det är bra för att vätska kan rinna igenom men släpper samtidigt igenom ånga. Så man får reda ut varifrån fukten kommer och i en redan dränerad grund är det inte uppifrån utan från marken. Man har ju normalt diffusionsplast på insidan av isoleringen i golvet.
 
Läste lite på Tornedalshus och det är väl inte en text som ger intrycket att dom vet vad som fysikaliskt händer. Det beskrivs ingenstans varför man ska ha isodrän i delar av grunden.
 
Mina lekmannatankar går lika dant, marken är konstant fuktig (möjligtvis kanske det torkar periodvis om du bygger på en sandås eller liknande) och att isolera med isodrän då blir helt fel. Jag la plast i understa cellplastlagret för att begränsa markfukten att nå plattan, vet inte om det gör någon större skillnad men det kändes bra.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.