Helt OT, men en fundering: Hur överlevde inuiterna (eskimåerna) i sina igloos?

De producerade själva den värme de behövde, och igloosarna isolerade bra.

L lat skrev:
Ursäkts min dåliga franska, men detta är kvalificerat skitsnack. Har ett golv byggt efter VillaVarms princip och det funkar lysande ur reglersynpunkt och jag har en max framledning vid -25 på ca 35c.
Tyvärr är detta den bistra sanningen ;)

Nedan ett urklipp från Uponor.

Skärmdump av text om maximal tjocklek för trägolv över golvvärme, enligt Uponor, med specificerade mått.

L lat skrev:
Uppenbarligen har du inte kollat vad golvvärme typ VillaVarm är:sleep: eftersom du håller på och ”tjötar” om ”uppvärmd platta”.
19,5C är äckligt varmt, håller med dig.
Här är VillaVarms unika lösning ;)

Detaljerad illustration av en golvvärmeinstallation inklusive märkisolering, betongplatta, och ventilationsdetaljer.

H
S sune73 skrev:
Här är VillaVarms unika lösning ;)

[bild]
efter en tid kommer epsn få groppar i sig efter gångtrafik(y)

henke_benke skrev:
Aha, detta måste likna de symtom som de gamla sand fyllda bjälklagen har då.
Fast de sandfyllda lider också ibland av en noggrann dammsugare ;)

henke_benke skrev:
Menar du att spånskivan deformeras så att denna deformation sprider sig ned till EPS-skivan?????

S sune73 skrev:
Tyvärr är detta den bistra sanningen ;)
Och likväl rör hon sig, för att travestera Gallileo. Ett utmärkt fungerande värmesystem med väldigt snabb respons på temperatursvängningar.

H
L lat skrev:
Menar du att spånskivan deformeras så att denna deformation sprider sig ned till EPS-skivan?????
japp det kan jag garantera.

Tveksamt att gångtrafik kommer deformera cellplasten, däremot skulle tunga möbler som står länge på samma ställe kunna ha inverkan...

• Gilla
ftj
  • Laddar…
H
B bossespecial skrev:
Tveksamt att gångtrafik kommer deformera cellplasten, däremot skulle tunga möbler som står länge på samma ställe kunna ha inverkan...
det kommer bli som små diken där man har gått mest.
möblerna står stil. det måste till steg.

henke_benke skrev:
japp det kan jag garantera.
Ok,
så du säger att när en normalperson (70-100kg) går14mm parkett + 22mm spånplatta så kommer detta att resultera i ett ojämnt golv!!
Ber om ursäkt, men vi pratar här om ett marktryck av 0,5kg/cm2.
Bra att veta att man inte ska tro för mycket på dina garantier;)

• Gilla
ftj
  • Laddar…
H
L lat skrev:
Ok,
så du säger att när en normalperson (70-100kg) går14mm parkett + 22mm spånplatta så kommer detta att resultera i ett ojämnt golv!!
Ber om ursäkt, men vi pratar här om ett marktryck av 0,5kg/cm2.
Bra att veta att man inte ska tro för mycket på dina garantier;)
tro va du vill. jag vet vad jag sett

Du kanske ska läsa på lite om de lastupptagande egenskaperna hos cellplast innan du uttalar dig, det är väldigt stor skillnad i kapacitet för korttidslast jämfört med långtidslast... Alltså fotsteg kontra en tung möbel...

H
B bossespecial skrev:
Du kanske ska läsa på lite om de lastupptagande egenskaperna hos cellplast innan du uttalar dig, det är väldigt stor skillnad i kapacitet för korttidslast jämfört med långtidslast... Alltså fotsteg kontra en tung möbel...
om du menar mig. så har jag bara praktiska exempel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.