15 567 läst · 133 svar
16k läst
133 svar
Lågenergigrund utan betongplatta?
Lite funderingar:Fredric L skrev:Gött att få läsa era tankar och diskussion! Det är så lätt att låsa sig vid en viss tanke och inte kunna se saken från andra perspektiv.
Vår vision är egentligen ett passivt hus men då vi vill ha mer fönster, en energimässigt oekonomisk husform (14x6m) och öppet upp till nock i vardagsrum/kök gör att vi inser att det inte kommer fungera.
Därför var tanken från början att gjuta in golvvärme i plattan men jag börjar nu bli mer och mer fundersam på om det är en bra ide?
Trägolvet kommer bara skuras så det känns ändå bekvämt att gå på och ett par radiatorer borde klara av att hålla värmen (jag har just nu tappat bort min beräkning på hur mycket effekt som behövdes vid DVUT men det var under 2,5kW). Dessutom vill vi ha en kamin för att kunna elda i när det blir som kallast (här är jag mer rädd för att övervärme kommer göra att den står oanvänd).
Vi kanske ska skippa tanken på att låta glaspartierna gå hela vägen ner till golvet, ritade in en 20cm vägg under och det ser inte så tokigt ut tycker vi
Då borde man kunna leva med den köldbrygga som blir vid dörrarna bara, få betongplattans buffrande fördelar och ett snabbt värmesystem med hjälp av FTX-aggregatets värmeelement och ev. extra radiatorer.
[bild]
Varför betongplatta om massiva trägolv ska användas?
Varför inte en traditionell lösning med golvreglar?
Varför inte Lecakulor eller Hasopor istf frigolit?
Betonggolv kan vara lämpligt lokalt på fuktutsatta ställen såsom t ex badrum.
Köldbryggor vid dörrar och fönster låter som ett nyckelproblem.
Kanske kan ett lager isolering utanför grundmuren minska problemet?
Dörrar och fönster sitter ju upphängda i sidorna. Vilket betyder att det kan vara fullt med isolering utan bärkraft undertill. (Bara dörrarna har tillräckligt kraftiga trösklar för att bära vikt.) Ju bredare/tjockare fönster/dörr desto mer isolering.
Kaminer är rätt värdelösa i välisolerade hus. Det blir snabbt varmt, så det går bara att elda korta stunder.
Vad som behövs är en värmetrög eldstad, typ kakelugn/rörspis, eller bara en tung eldstad med massor av massa. Då kan man elda lite längre, samt få glädje/nytta av vedenergin på ett helt annat sätt.
Vattenmantlad kamin är också ett alt om man har vattenburet system.
Luftburen värme bör fungera i ett lågenergihus. Jag skulle dra ner den uppvärmda tilluftens utsläpp till golvnivå för att säkerställa en god värmespridning i hela luftvolymen.
då det viktigaste för ts verkar vara flexibilitet.
är det någon sorts torpargrund eller en platta med en källare som är en bra variant.
sen finns ju en grund KOLJERN®-tekniken vilket funkar men då tycker jag att man ska planerat all vvs och liknande bra
är det någon sorts torpargrund eller en platta med en källare som är en bra variant.
sen finns ju en grund KOLJERN®-tekniken vilket funkar men då tycker jag att man ska planerat all vvs och liknande bra
Kul att läsa allas intressanta inlägg!
Så här går våra tankar just nu:
Det viktigaste är att få en bra grund som är energisnål och till rimligt pris.
Vi väljer bort golvvärme och kör enbart på luftvärme. Flexibilitet är bara ett plus, huvudsaken är att få en bra grund.
Vi fick den första offerten på grunden med 400mm frigolit och med bruten köldbrygga, total yta 98m2: 300kkr. Då var ingen rördragning inräknad. Jag tycker att det kändes väldigt dyrt?
Pratade med min bror som gjutit några grunder med F-element och han menade att det är svårt att få elementen att stå still under gjutningen. Vi diskuterade om man istället skulle använda en Alba balk som kläs med ett lager frigolit på insidan innan gjutningen görs.
Haspoar innanför en grundmur med ett träbjälklag i överkant kanske är en bra variant? Huset blir ju bara 5m brett invändigt så vi slipper limträ alt. skarvar på ett bjälklag.
Gott nytt år till er alla!
Så här går våra tankar just nu:
Det viktigaste är att få en bra grund som är energisnål och till rimligt pris.
Vi väljer bort golvvärme och kör enbart på luftvärme. Flexibilitet är bara ett plus, huvudsaken är att få en bra grund.
Vi fick den första offerten på grunden med 400mm frigolit och med bruten köldbrygga, total yta 98m2: 300kkr. Då var ingen rördragning inräknad. Jag tycker att det kändes väldigt dyrt?
Pratade med min bror som gjutit några grunder med F-element och han menade att det är svårt att få elementen att stå still under gjutningen. Vi diskuterade om man istället skulle använda en Alba balk som kläs med ett lager frigolit på insidan innan gjutningen görs.
Haspoar innanför en grundmur med ett träbjälklag i överkant kanske är en bra variant? Huset blir ju bara 5m brett invändigt så vi slipper limträ alt. skarvar på ett bjälklag.
Gott nytt år till er alla!
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det tycker jag låter förnuftigt!Fredric L skrev:
Vi hade ungefär samma upplägg när vi byggde år 2010.
Ingen golvvärme, FTX och en braskamin, senare också en luft-luft-värmepump.
Och Jackons kantelement med "bruten brygga".
BOA 108 kvm, så det är i stort sett samma koncept
Och hittills har det funkat jättebra, men vi har ju ingen överdriven kyla här nere i södern
Var i landet skall ni bygga? det har jag nog missat.
Bygget blir utanför Mora så minusgrader kommer vi få
Boa blir bara 66m2 för våran del, då farstu, teknikrum och tjocka väggar tar ganska mycket plats.
Braskamin blir något i täljsten men jag är rädd för att det kommer bli för varmt och att den därför endast kommer stå som någon prydnad..
Låter tryggt att höra att ni är nöjda med konceptet
Boa blir bara 66m2 för våran del, då farstu, teknikrum och tjocka väggar tar ganska mycket plats.
Braskamin blir något i täljsten men jag är rädd för att det kommer bli för varmt och att den därför endast kommer stå som någon prydnad..
Låter tryggt att höra att ni är nöjda med konceptet
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Här har du fina täljstenskaminer:
http://www.lotusovne.com/se-ovne/m-serie/
Vi slog på stort och satsade på M2.
Efter några brasinlägg håller den huset varmt över natten.
Men inte blir det för varmt inte.
(Vilket påminner mig: Jag får slå på värmepumpen igen, stängde av den i går kväll.
Och nu har vi bara 20,7°C inne, och kaminen är knappt handvarm längre )
http://www.lotusovne.com/se-ovne/m-serie/
Vi slog på stort och satsade på M2.
Efter några brasinlägg håller den huset varmt över natten.
Men inte blir det för varmt inte.
(Vilket påminner mig: Jag får slå på värmepumpen igen, stängde av den i går kväll.
Och nu har vi bara 20,7°C inne, och kaminen är knappt handvarm längre )
Vill bara varna för att lägga vikt på cellplast utan att ha ett formstabilt lager ovanpå. I mitt hus har vi flytande golv med cellplast på bottenvåningen och trots golvspån och laminatgolv ovanpå detta som bör fördela vikten från möbler så sviktar golvet under då cellplasten ger med sig.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Tack för varningen! Vi har givit upp tanken på att bara köra cellplast och golvspån då det känns som en alldeles för stor risk för att det just ska tryckas ihop.pacman42 skrev:
Nu är bara frågan vilken lösning är bäst?
Rättade upp felstavningshjälpen från min surfplatta i originaltexten ovan....KnockOnWood skrev:
Mitt problem är att jag har en konstruktion som har hållplatsen (cellplasten, än en gång felstavningshjälp) ovanpå betongplattan. Detta är en konstruktion som var vanlig på 70- och 80-talen. Och nackdelen är som sagt att golven sviktar.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag hade samma konstruktion i souterrängvåningen i förra huset.pacman42 skrev:
Och märkte faktiskt aldrig av några negativa sidor av detta.
Det var spånskiva och plastmatta bara över ett kanske 5 cm tjockt lager cellplast.
MIn erfarenhet från föräldrarnas hus var att där knarrade det en del i golven, men inga andra nackdelar. Där var det ca 5cm cellplast.
I mitt hus så har jag dock stora problem med detta. Där är det ca 10cm cellplast, vet inte riktigt då jag inte har öppnat upp utan detta är uppskattat baserat på hur det såg ut i badrummet där det inte är cellplast. Dålig kvalitet på cellplasten kanske?
Troligare är att golvet flyter även ute vid väggen. I mina föräldrars hus så hade man en sockel som spånskivan låg på vid väggen i alla fall.
I mitt hus så har jag dock stora problem med detta. Där är det ca 10cm cellplast, vet inte riktigt då jag inte har öppnat upp utan detta är uppskattat baserat på hur det såg ut i badrummet där det inte är cellplast. Dålig kvalitet på cellplasten kanske?
Troligare är att golvet flyter även ute vid väggen. I mina föräldrars hus så hade man en sockel som spånskivan låg på vid väggen i alla fall.