Hej,
Förstår att detta inte är så byggrelaterat, men finns ju så mycket kloka personer här på forumet. Undrar om någon kan tipsa om hur jag får igång ett gammalt golvur/klocka? Kan mycket väl vara så att den är trasig, men jag lyckas inte förstå hur loden ska hänga.. Bifogar lite bilder. Har ni tips på bättre forum för denna fråga tas det gärna emot 😀
Förstår att detta inte är så byggrelaterat, men finns ju så mycket kloka personer här på forumet. Undrar om någon kan tipsa om hur jag får igång ett gammalt golvur/klocka? Kan mycket väl vara så att den är trasig, men jag lyckas inte förstå hur loden ska hänga.. Bifogar lite bilder. Har ni tips på bättre forum för denna fråga tas det gärna emot 😀

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Det stämmer, två går det lätt att dra i. Men det är en kedja, så jag fattar inte riktigt vart tyngderna ska häga. Till höger, där det hänger ett lod. Den kedjan sitter ”fast”, går bara att dra åt motsols. Men frågas är hur loden ska hänga? Och kanske har jag satt kedjan fel oxå 😀
Eftersom det är en enda kedja och två tyngder så ska det hänga en tyngd i var ände av kedjan.
Misstänker att kedjeänden till vänster inte heller går att dra i, men att "de två" i mitten går att dra i.
Ena tyngden driver urverket ihop med pendeln, andra tyngden driver slagverket.
Den moraklocka som mina föräldrar har behöver dras upp ungefär var åttonde dag har jag för mig. Så det är inte särskilt mycket tyngderna åker nedåt varje timme.
Misstänker att kedjeänden till vänster inte heller går att dra i, men att "de två" i mitten går att dra i.
Den moraklocka som mina föräldrar har behöver dras upp ungefär var åttonde dag har jag för mig. Så det är inte särskilt mycket tyngderna åker nedåt varje timme.
Jo, det är det som är konstigt. Den till vänster går att dra i och då åker kedjan i mitten upp.Demmpa skrev:
Eftersom det är en enda kedja och två tyngder så ska det hänga en tyngd i var ände av kedjan.
På den bilden har man "kopplat bort" slagverksfunktionen genom att sätta ihop bägge kedjorna för slagverket och hänga tyngden på "lägsta punkten" på "ringen".
Finns det någon text, symboler etc på själva urverket/trälådan?
Finns det någon text, symboler etc på själva urverket/trälådan?
Hittar tyvärr ingen märkning. Kanske har jag monterat kedjan fel..Demmpa skrev:
Klicka här för att svara
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Vad har ni gjort med era hus idag?
Övrigt husrelaterat -
Stege och glidskydd för att göra sotaren glad?
Övrigt husrelaterat -
Fukt hittad efter överlåtelse besiktning i dusch vägg
Övrigt husrelaterat -
Hur får man bort kiss från skinnfåtölj?
Övrigt husrelaterat -
Prylarnas pris: Pryl-HLR
Övrigt husrelaterat