Har vart och skaffat mig en metrisk M16 grovgäng-tapp. Försöker få tag i Moretens igen för att dubbelkolla så det är rätt bara. Fortsättning följer till kvällen.. :)
 
det är väl bara lägga tappen mot bef gängor så ser du väl om det är rätt stigning?
 
Ja jag tycker att jag borde märka om det är helt fel iaf. Men det vore ju synd om de märks för sent :D
 
fast nu menade jag bara att hålla den mot bef gängad stång. Då händer inte mycket annat än att du ser att stigningen stämmer.
 
Ja precis, det går ju.

Pratade med Bo igen han berättade att dom faktiskt ändrade maskinen en aning på slutet. Istället för att gänga direkt i plattan fällde dom in en gängad bussning som kunde bytas ut ifall det blev för slitet. Inget han hade kvar heller men borde gå att hitta någonstans. Har googlat lite utan lycka så finns de någon som vet mottager jag gladeligen tips :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag hade för mig att gängstång oftast var 4.6?
Ofta designar man att hangängan ska vara mjukare för att kunna styra slitage dit, så att man kan se det enklare osv.
Det byggvaruhus jag jobbade på, var den vanliga elförzinkade gängstången 4.6
 
Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
Det byggvaruhus jag jobbade på, var den vanliga elförzinkade gängstången 4.6
Den som säljs halvmeters bitar i varuhus är ofta 4.6 men den som säljs i riktiga skruvaffärer brukar vara 8.8
 
Jag köpte M16-stång för att skruva ihop timmerbjälklaget hemma. Enda butiken i området som hade 8.8 var Swedol.
 
Swedol finns i stan. Köpte gängtappen där (y)
 
Körde upp hålet med gängtappen. Det satt rejält med rester (hela varv) kvar i hålet från den nednötta gängstången. Efter detta vände jag på gängstången för att få hela, fräscha gängor (stången var inte sliten längst ner) och testade. Gick finfint och inget direkt glapp. Kände mig rätt positiv.

Men. Tänkte det var bäst att se över den andra gängstången också ifall även den skulle behlvs bytas. Körde lite upp och ner och den verkade gå fint. Tills det knakade till och det sista varvet på gängan i godset på den sidan gav upp. Jag kan nu köra hela paketet med handen upp och ner. För fan en livsfarlig konstruktion. Man kan spekulera i va som hade kunnat hända om de gav upp under körning.

Som jag ser det nu finns två alternativ.

1. Gå upp till M18 och göra nya gänghål och stänger.

Eller...

2. Fixa någon form av hylsa/insats att fälla ner i befintliga hål efter uppborrning. Fördelen med detta är att de går att byta efter slitage i framtiden men finns en del hinder också. Det är ont om plats runt det befintliga hålet att fästa hylsorna i och funderar kring ifall de inte behöver fästas på båda sidor om plattan?

Vad ska de va för material? Mässing pratade Bo om att deras insatser hade varit av.

Lättast hade ju varit om de hade en hel platta kvar av de senare modellerna att sätta på min..
 
  • Maskineri med gängstänger och kedjedrift, synliga slitna delar och gängtappningssituation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle sätta dit insatser....... med en tunn (kanske 6 mm) fläns som sitter fast med insexbultarna strax bredvid. Du bara byter till litet längre bultar och borrar i flänsen så bultarna passar med litet glapp. Mer infästning än så behövs inte tycker jag för flänsen bär ju under plattan och tyngdkraften drar spindelpaketet nedåt.

Det blir bra det här!
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vart hittar man insatserna då? Har letat som en galning men hittar bara massa annat skräp :D

Senast hade jag en tanke om att sätta en ny platta ovanpå och ev även en under. På så sätt får man ju längre och mer utspridd gängsträcka. Får då va noggrann vid själva gängningen och ta allt i ett stycke så stången går lika lätt i båda plattor.

Vad tror du är bästa fästsättet för ny platta/insats, att gänga infästning i befintliga plattan eller borra och sätta genomgående bult med låsmuttrar?
 
Dubbla plattor låter som onödigt mycket jobb...

Möjligt att det går att köpa insatser någonstans, annars hade jag nog letat upp en bekant med svarv (går med den klappkassaste metallsvarv du kan hitta) eller besökt en gymnasieskola som har industriprogrammet och frågat om de behöver ett övningsobjekt ..
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Ska kolla med lite mek. verkstäder här i stan i veckan. Lättast känns som sagt att sätta en platta rakt över på undersidan av den befintliga plattan och fästa med genomgående bult.

Kanske passa på att göra en extra uppsättning både plattor och stänger för ev framtida byten :)
 
Hylsor i form som en cylinderhatt med brätte går enkelt att svarva på en metallsvarv. Om du sätter med plattan får du säkert hålet i den uppborrat också. Såg att hålen måste vara exakta i sidled.

Sånt där är svindyrt på verkstad om man vill ha det snabbt men föreslår man att delarna får ligga där tills nästa gång de har litet tid över då brukar det ta 2-3 månader och gå för halva priset. Det brukar bli små väntetider för dem ibland då material eller ritningar har blivit sena till något uppdrag åt storkunderna.
På många ställen sjunker priset ännu mer om man erbjuder kontant betalning utan kvitto och en rejäl påse munkar till kafferummet då man hämtar sina delar.

En platta från var sida går inte. Två sammanfästa muttrar på en skruv går i stort sett aldrig i takt. Ändras avståndet mellan de två plattorna/muttrrna 0,2 mm från vad man hade tänkt börjar gängan kärva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.