Har vart lite mer närgången med fräsen ikväll och börjat planera upp för demontering.

Men tanken slog mig att det kanske inte är så akut egentligen. Förutom lite bättre välbefinnande så skulle ett byte ge mig knappt 1cm extra höjd på spindeln. Det är vad som fattas upp tills spindeln tar i underkant av bordet. Man kan väl i teorin likväl köra som det är nu?

Vet att man alltid ska sträva efter att ha verktyget så långt ner på spindeln som är möjligt för momentet men fräser man slits/tapp exempelvis så kommer man väl inte ifrån att verktyget måste upp en bit med lite distanser.

Vad har ni för inputs, tänker jag helt snett?
Kan det rentav vänta till en regnig dag med lite mindre projekt i pipan? :)

Ska säga att i det område som spindeln höjs/sänks nu går den fint och säkert ännu bättre med lite smörj även om topparna på stången är lite slitna.
 
Jag skulle bli tokig och kasta ut fräsen omgående om jag skulle behöva hålla reda på vilken del av inställningsområdet som får användas.
 
Det är egentligen inget att hålla ordning på. Det går helt enkelt trögt att höja mer när du är en cm ifrån högsta läge. Sen går den använda hela vägen neråt tills spindeln är under bordet så så sett ingen fara. Det enda är ju att man vet med sig att den inte är ”hundra” :thinking:
 
Tråden va ju redan startad och jag vet med mig hur jag skulle störa mig på saken ifall jag inte påbörjade en lagning. Tog en kopp kaffe och gav mig ut. Fick ner maskinen på sidan, plockade av kedja+drev och började lirka ut stången.
Maskindel med kedja och drev samt delvis avmonterad gängstång och positioneringsplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I plattan längst ner verkar det vara 16mm hål och precis att gängstången kommer gå att få igenom (det glappar ytterst lite). Lättast hade varit att ta stången den vägen och sen föra upp den andra stången nerifrån och uppåt.
Metallmaskin med kedja och drev, demonterad gängstång och verktyg, tydande på reparation och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Maskin med kedja och gängstänger, några demonterade för underhåll och lagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Situationen är ju sådan, att stången är sliten på mitten (det nivåspelet i höjdled som spindeln är använd mest) vilket gör att det går rejält trögt sista cm längst upp på stången och sista 5-6cm längst ner på stången. Så klar fördel alltså att dra stången neråt. Men jag vågar inte fresta på det gängade hålet i plattan mer än nödvändigt. Det går riktigt trögt sista biten. Så min tanke nu är att kapa av stången och lirka ut den där gängorna går lätt. Sen kan man kanske ta en gängtapp och rensa ur gängorna ordentligt innan man ser ifall den nya stången går lättare.

Någon som har några tankar?
Ska försöka förtydliga ifall det är oklart.

God afton :)
 
Är det verkligen standards m16, brukar vara mera fingängat på såna där applikationer.
Dessutom är det nog annat stål i axeln än i vanlig gängstång.

Men mitt erbjudande att svara en tapp på standard m16 gängstång kvarstår. :)
 
Jag vet för lite om metaller och deras kvalite för att uttala mig men fick informationen ”standard m16” av Bo på Moretens. Ska ringa igen och dubbelkolla.

Va bra , är oerhört tacksam för detta :)(y)
 
E ___EM skrev:
Tråden va ju redan startad och jag vet med mig hur jag skulle störa mig på saken ifall jag inte påbörjade en lagning. Tog en kopp kaffe och gav mig ut. Fick ner maskinen på sidan, plockade av kedja+drev och började lirka ut stången.
[bild]
I plattan längst ner verkar det vara 16mm hål och precis att gängstången kommer gå att få igenom (det glappar ytterst lite). Lättast hade varit att ta stången den vägen och sen föra upp den andra stången nerifrån och uppåt.
[bild][bild]

Situationen är ju sådan, att stången är sliten på mitten (det nivåspelet i höjdled som spindeln är använd mest) vilket gör att det går rejält trögt sista cm längst upp på stången och sista 5-6cm längst ner på stången. Så klar fördel alltså att dra stången neråt. Men jag vågar inte fresta på det gängade hålet i plattan mer än nödvändigt. Det går riktigt trögt sista biten. Så min tanke nu är att kapa av stången och lirka ut den där gängorna går lätt. Sen kan man kanske ta en gängtapp och rensa ur gängorna ordentligt innan man ser ifall den nya stången går lättare.

Någon som har några tankar?
Ska försöka förtydliga ifall det är oklart.

God afton :)
Är ju en ide för att förenkla avmontering av skruven.
 
Tänker att den är svårare att kopiera sen när den är demolerad men det kanske går att uppskatta originallängden ändå.
 
Har en tanke om att köra med en gängtapp i hålet för att få bort eventuellt skräp där.

Vad rekommenderas att köra med? Mellan/fin-tapp?
 
Redigerat:
Jag bestämde mig för att fila ner gängorna en aning längst upp istället för att såga av stången. Ville ha den ”intakt” för avmätning.
Det gick fint. Smorde rejält och fick ut den rätt lätt efter att ha tagit ner ”topparna” på gängorna lite.
Närbild av en filad ner gänga på en metallstång inuti ett gängat hål i en platta, med synliga slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ser ganska slitet ut i det gängade hålet i plattan.. funderar på om det kommer göra nån skillnad med gängtapp. Finns kanske inte mkt kvar att köra upp?
Närbild på ett slitaget gängat hål i en metallplatta där gängorna filats ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slitet gängat hål i metallplatta med en närbild på en nedfilad stång i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Campar Campar skrev:
Men mitt erbjudande att svara en tapp på standard m16 gängstång kvarstår. :)
Såhär ser den ut naken :D
 
  • Gängad metallstång utan ytterhölje monterad vertikalt mot en grön vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E ___EM skrev:
Jag bestämde mig för att fila ner gängorna en aning längst upp istället för att såga av stången. Ville ha den ”intakt” för avmätning.
Det gick fint. Smorde rejält och fick ut den rätt lätt efter att ha tagit ner ”topparna” på gängorna lite.
[bild]

Det ser ganska slitet ut i det gängade hålet i plattan.. funderar på om det kommer göra nån skillnad med gängtapp. Finns kanske inte mkt kvar att köra upp?
[bild]
[bild]
Gängtapp lägger inte till material :p men kan fixa om gängorna är stukade eller svulnat. Men kan ju prova gör inte saken sämre i alla fall (se till kör tappen så rakt du kan).

Svårt på bild se hur illa det är, men är något jack i del av gängorna.
 
Hehe ne om de ändå vore så bra ;)

Det är svårt att säga iofs. Kan lika väl va att det sitter ordentligt med skit i kombination med att det i sin tur har slitit ner gängorna.

Det komiska är ju dock att gängstången går finfint nu och glappar inte farligt heller så rent teoretiskt skulle det gå att köra som det är nu. Nu går rörelsen obehindrat från att spindeln börjar sticka upp över bordet och till sitt högsta läge. Säger inte att det är rätt, men de funkar :D(y)

Va ska man ha för gängtapp då, ”fin” låter rimligast i mina öron men jag vet å andra sidan ingenting
 
Redigerat:
E ___EM skrev:
Hehe ne om de ändå vore så bra ;)

Det är svårt att säga iofs. Kan lika väl va att det sitter ordentligt med skit i kombination med att det i sin tur har slitit ner gängorna.

Det komiska är ju dock att gängstången går finfint nu och glappar inte farligt heller så rent teoretiskt skulle det gå att köra som det är nu. Nu går rörelsen obehindrat från att spindeln börjar sticka upp över bordet och till sitt högsta läge. Säger inte att det är rätt, men de funkar :D(y)

Va ska man ha för gängtapp då, ”fin” låter rimligast i mina öron men jag vet å andra sidan ingenting
NJA, om jag tolkar dig rätt. Så är fin gänga fler gängor (annan stigning). Så är det vanlig m16 så behöver du vanlig standard.
 
Jag tror frågan snarare gäller vilken av tapparna som ska användas. Efter gammalt så brukade man ha en förtapp, en mellantapp och en gradtapp, där varje steg gjorde en lite mer färdig gänga. Vad man kallar de olika stegen skiljer sig säkert åt. Orsaken var att gängtapparna annars inte klarade belastningen av att skära hela profilen på en gång. I dag finns det tappar som skär en färdig gänga direkt.

Men eftersom du redan har en nästan korrekt gänga som bara ska justeras en aning så skulle jag använda gradtappen direkt. Förmodligen den som du kallar fin.

Ett undantag är speciella tappar för gängning av icke genomgående hål. De ligger också i serier, ofta om tre, men där har alla tapparna samma slutgiltiga profil, men olika lång kona i fram. Den sista av dessa har typ ingen kona alls i fram och är direkt olämplig att renovera gängor med då den är väldigt lätt att dra i fel i en halvdålig gänga. Har du en sådan sats så tar du en av de med längre kona.

Oavsett så måste ju givetvis tappen vara avsedd för rätt gängprofil. Och det är väl redan utrett i tråden att det är en metrisk grovgänga.
 
  • Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.