10 654 läst · 93 svar
11k läst
93 svar
Laga en Morten VF30 vertikalfräs - Svarva gängstång, övriga mekaniska frågor
Allvetare
· Västra götaland
· 9 111 inlägg
Är det bara den ena som är sliten? Att döma av bilden så tycker jag inte att gängstången ser ut att ha slitits ut av att åka upp och ner för många gånger, utan snarare att det är någon "extern" påverkan...
Som den där mekanismen är konstruerad så är det inte så konstigt att den ena gängstången slits mest. Eftersom stängerna är låsta till varandra med kedjan så kommer det i princip alltid vara den ena som all last ligger på. Tar du bort kedjan och vrider båda gängstängerna så att du precis känner att både ligger på "lyftande" flank så kommer det med stor sannolikhet inte vara så att kuggluckorna på båda kugghjulen hamnar så att kedjan passar perfekt. Förmodligen får du vrida lite på den ena gängstången för att det ska passa. Och vips så ligger huvuddelen av lasten på den andra gängstången. Om man inte gör denna inpassning så kan man till och med tänka sig att gängstängerna ligger så pass ur fas att den ena ligger an på sin nerdragande flank samtidigt som den andra ligger på sin lyftande. Det kommer nöta rejält över tiden.
Och har man en gång passat in dessa stänger mot varandra så kommer den inpassningen inte vara för evigt, för när kedjan slits och sträcks så kommer man förmodligen bara att spänna den med kedjespännaren, vilket också får effekten att gängstängerna hamnar ur fas.
Jag skulle nog göra det enkelt om jag skulle renovera denna fräs. Gör en nu stång av en bit M16 gängstång. Det är förmodligen så den är tillverkad från början. Om det behövs, tillverka en stålplatta med en M16 invändig gänga som du kan skruva fast uppepå den nuvarande stålplattan med några mindre skruvar. Givetvis med urtag för stången bredvid osv. Borra upp det förmodligen utslitna hålet till drygt 16mm i den nuvarande stålplattan, och borra och gänga fästhål för den nya plattan. Skruva sedan fast den nya plattan och passa mycket noga in den så att det inte bryter på något vis mot de befintliga stängerna. Passa sedan in de båda gängstängerna mot varandra så noga det bara går enligt början på detta inlägg.
Och har man en gång passat in dessa stänger mot varandra så kommer den inpassningen inte vara för evigt, för när kedjan slits och sträcks så kommer man förmodligen bara att spänna den med kedjespännaren, vilket också får effekten att gängstängerna hamnar ur fas.
Jag skulle nog göra det enkelt om jag skulle renovera denna fräs. Gör en nu stång av en bit M16 gängstång. Det är förmodligen så den är tillverkad från början. Om det behövs, tillverka en stålplatta med en M16 invändig gänga som du kan skruva fast uppepå den nuvarande stålplattan med några mindre skruvar. Givetvis med urtag för stången bredvid osv. Borra upp det förmodligen utslitna hålet till drygt 16mm i den nuvarande stålplattan, och borra och gänga fästhål för den nya plattan. Skruva sedan fast den nya plattan och passa mycket noga in den så att det inte bryter på något vis mot de befintliga stängerna. Passa sedan in de båda gängstängerna mot varandra så noga det bara går enligt början på detta inlägg.
Ja den teoretiska biten slog mig häromdagen när jag gick igenom hur jag skulle gå tillväga vid montering när allt är klart. Just gängningen och stängernas läge i förhållande till varandra gnagde en del. Min tanke va lite i den riktningen ”om de inte är precis parallella så kommer den ena gå fel/trögt i gängan eftersom den ’släpar efter/ligger före’”. Men precis som du säger så innebär de ju också att all eller större delen av belastningen också flyttas till den sidan som är ”först/längst iskruvad”.
Detta har gjort mig nyfiken på hur andra maskiners lyftanordningar är uppbyggda och kanske främst MF30n. Hur gjorde de för att förbättra på den maskinen?
Detta har gjort mig nyfiken på hur andra maskiners lyftanordningar är uppbyggda och kanske främst MF30n. Hur gjorde de för att förbättra på den maskinen?
Kan inte svara alla samtidigt, men är det en maskin som bearbetar trä, är det ofta konstiga lösningar. Så hitta vanliga standard gängor är inte konstigt egentligen.E ___EM skrev:
Har jag inte fel har m16 2 i stigning som standard.
Skulle kunna hjälpa dig, men det beror på vilken del av landet du bor. Samt om det är privat eller företag.
Men är ju inte omöjligt att fixa det problemet du har i alla fall. Du kanske kan förlänga gängan neråt eller det kanske inte får plats?
Ja 2 är standard vad jag kunnat utröna. Ska försöka börja plocka ner den till kvällen. Man brukar ju bilda sig en uppfattning om läget rätt fort då. Måste börja med att kolla status på invändiga gängorna oavsett. Det som avgör lite hur omständigt det blir.
Det där ser så primitivt ut att det är rentav pinsamt........
Jag skulle göra som PNO föreslår med skillnaden att jag skulle göra den nya plattan med invändig gänga i form som en cylinderhatt med en platta ovanpå och en hylsa som går igenom det uppborrade hålet i gamla plattan. Då blir det en längre innergänga som ger mindre gängtryck och mindre nötning.
Jag skulle göra som PNO föreslår med skillnaden att jag skulle göra den nya plattan med invändig gänga i form som en cylinderhatt med en platta ovanpå och en hylsa som går igenom det uppborrade hålet i gamla plattan. Då blir det en längre innergänga som ger mindre gängtryck och mindre nötning.
Jag tror att jag skulle göra det...... men som du förmodligen vet efter att ha läst forumet brukar mina maskinrenoveringar ha en tendens att bli betydligt mer komplicerade än nödvändigt eftersom jag försöker förbättra alla svaga punkter och då måste fler och fler saker åtgärdas.
Om du byter till trapetsgänga måste du också byta det drivande kedjehjulet så att du växlar ned vridhastigheten i proportion till den ökade stigningen....... och så måste du förmodligen konstruera någon sorts stoppare som hindrar skruvarna att snurra av vibrationerna så att spindeln glider ner när du kör..... det blir extraarbete av det.
Om du byter till trapetsgänga måste du också byta det drivande kedjehjulet så att du växlar ned vridhastigheten i proportion till den ökade stigningen....... och så måste du förmodligen konstruera någon sorts stoppare som hindrar skruvarna att snurra av vibrationerna så att spindeln glider ner när du kör..... det blir extraarbete av det.
Maskiner jag sett som håller på med trä, är oftast ett skämt Jag menar ofta roterar dessa 20.000rpm och lite eller dålig säkerhet, samt brukar vara lösningar från fabrik eller möjligen fix i efterhand (brukar vara rätt veka konstruktioner). Ser lite ut som ryskt hantverk där delar inte passar eller inte finns (så man tager vad man haver i skrotlådan) XDH heimlaga skrev:Det där ser så primitivt ut att det är rentav pinsamt........
Jag skulle göra som PNO föreslår med skillnaden att jag skulle göra den nya plattan med invändig gänga i form som en cylinderhatt med en platta ovanpå och en hylsa som går igenom det uppborrade hålet i gamla plattan. Då blir det en längre innergänga som ger mindre gängtryck och mindre nötning.
Jag tror att dessa maskiner ska göras billiga, inte några bra precisionsmaskiner. Idag är det ju lite annorlunda, där tiondelar räknas (även hundradelar i vissa fall ).
Jag hörde om ett sågverk, där man bytte axlar genom kapa av dom gamla och svetsa fast nya (gick ofta sönder dessa axlar, undrar varför )
Är alltid en ide, men kräver ju en del extra jobb och muttern brukar bli rätt stor. Vet vi bytte från trapets till kulskruv på en maskin (var troligen sämsta idén, motorn har ju ingen broms, så skruven går så lätt att den stannar inte direkt utan åker några mm extra).E ___EM skrev:
Antar i detta fall att du bara ställer in höjden och sen kör? (alltså inte konstant ändrar denna flera gånger om dagen)