F
J jonaserik skrev:
Med att dividera avgiven effekt med förbrukad
Japp, detta visr Mitsubishi på displayen så jag räknar ut det i HA.
 
  • Skärmdump av värmepumpsapp som visar inomhus- och utomhustemperatur, varmvattenberedare, legionellakörning, systemtemperatur och energiförbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Hur vet du verkningsgraden COP, finns det display för att se det, eller något du räknar ut själv.
Ska det räknas, så måste det finnas en EL-mätare för allt som är för VP, samt en kW-flödesmätare som är monterad på framledning och en givare på returen. Då först kan men se den verkliga verkningsgraden.
Med att dividera avgiven effekt med förbrukad.
Nja det är inte ett måste med en kW-flödesmätare på framledning, men det ger det mest säkra resultatet och snabba resultatet.
Vet man exakt hur huset är uppbyggt med dimensioner på reglar, isolering, fönster, tak etc etc så kan man räkna ut hur mycket effekt huset behöver för viss utetemperatur. Väldigt mycket krångligare och mera osäkert, men kan ge över tid en rätt bra/nära uppskattning av vilken effekt som behövs. Man måste då givetvis ha loggar över snittutetemperatur.
Tar väl ca 2år att få tillräckligt många mätpunkter för att kunna vara hyfsat säker och ju mer tid ju säkrare.
 
är det automatisk cirkulationspump? varvar upp ned för att hålla viss diff mellan till/retur? Är de det, pröva att spärra cirkpumpen så den kör lite högre flöde och pröva. Funkade för mig dock bvp, men enrörssystem.
 
Ingen stans i bilden finns det vad flödet är genom VP. Inte heller i manualen. Dom värden som visas är bara något som är en uträkning som datorn gör, mellan fasta värden som bara är vad kompressorn drar vid ett vist varvtal och vad som är mellan tur och retur på VP. Flödet enlit manualen är nominelt ca 1100 L /timme och det är vad datorn kalkulerar med invärtes. Mycket diffus mätning, kontra temp på vattnet.
an ska inte ta det som tillverkaren skriver, som något måste, dom värdena som uppges, är under perfekta förhållanden för driften och vad är dom. Så åter igen, så för att få exakt vad VP ger, så måste det finnas en värmemängsmätare installerad. Finns ingen genväg att räkna ut COP på så luddiga värden, genom matematiska beräkningar, på kanske fiktiva värden.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
N Niklaspe skrev:
är det automatisk cirkulationspump? varvar upp ned för att hålla viss diff mellan till/retur? Är de det, pröva att spärra cirkpumpen så den kör lite högre flöde och pröva. Funkade för mig dock bvp, men enrörssystem.
Som du skriver, det med att cirken ska variera i fart är bara skit, går den ned i varv så finns det kanske bara pyspunka till sista elementet och dom första blir lite varma. En cirk ska ha konstant fart 24/7 för att knuffa runt flödet i hela systemet.
 
J jonaserik skrev:
Som du skriver, det med att cirken ska variera i fart är bara skit, går den ned i varv så finns det kanske bara pyspunka till sista elementet och dom första blir lite varma. En cirk ska ha konstant fart 24/7 för att knuffa runt flödet i hela systemet.
Jo blev enorm skillnad för min del! Från 2-4 plusgrader i garaget vintertid till att hålla 10-14 grader (radiatorerna i garaget är sist på slingan )
 
F
J jonaserik skrev:
Vad har för värmekälla, en Värmepump kanske och fungerar det nu så gör inget till att börja med. Om en funktion i VP gör att cirkpumpen går ner i fart, kan du vara illa ute. Den ska vara konstant i drift, går den ner på varv, så kanske inte sista elementet på slingan blir varmt, då flödet över dom element som är före, kyler ner tempen på vattnet. Sämre är det med 2-rörs om pumpen går ner i varv, då kan det bli att sista elementet inte får något flöde alls, då det är returrör på alla element.
Mitt största problem är att efter bytet från FLVP till LVVP är att jag fått väldigt mycket knäppningar i 2-3 rum som inte fanns innan. Nu på hösten så start/stoppar kompressorn 2 gånger i timmen. Jag tror dessa tempskillnader gör att det.knäpper mycket.
 
Vad för VP , med en innerdel som har VV i sig kanske. När VP gör VV så är det en ventil som skiftar om för det och när vv är klart, skiftar den tillbaka till värmen. Det tar en liten stund fär att skifta över och då får värmen en skvätt hetvatten i sig, varvid rören kommer att röra sig någon mm kanske, metall utvidgar sig med värrme. Det med start 2 ggr i timmen verkar bra, en del VP har hicka och startar många fler ggr.
 
En av lösningarna är att installera en sk. knäpptank för elementvattnet - med vattenvolymen i knäpptanken så blandas den heta vattenproppen som är kvar i ledningarna och värmeväxlarna i värmepumpen från varmvattentillverkningen till lägre temperatur innan det går vidare ut i elementsystemet
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
F
J jonaserik skrev:
Vad för VP , med en innerdel som har VV i sig kanske. När VP gör VV så är det en ventil som skiftar om för det och när vv är klart, skiftar den tillbaka till värmen. Det tar en liten stund fär att skifta över och då får värmen en skvätt hetvatten i sig, varvid rören kommer att röra sig någon mm kanske, metall utvidgar sig med värrme. Det med start 2 ggr i timmen verkar bra, en del VP har hicka och startar många fler ggr.
Ja det knäpper rejält när vv kör i hela huset, går ju att leva med då det är typ en gång om dygnet. Men det är i ett sovrum det knäpper flera gånger i timmen bara vid värmning.

 
Redigerat:
F
X xxargs skrev:
En av lösningarna är att installera en sk. knäpptank för elementvattnet - med vattenvolymen i knäpptanken så blandas den heta vattenproppen som är kvar i ledningarna och värmeväxlarna i värmepumpen från varmvattentillverkningen till lägre temperatur innan det går vidare ut i elementsystemet
Ja, tyvärr svårt att få plats med bara. Rören ligger löst i bjälklaget så kan vara där det låter. Stampar man i golvet på rätr bjälke så knakar det så jag gissar det är där det skrapar emot. Sen även i badrummet som ligger bredvid Sovrummet har man gjutit ner rören, borde ju ge mindre flex i rören.

Såhär är det draget enligt röd streckning. Detta är på ett annat ställe där vi monterade tillbaka en radiator som tidigare ägare plockat bort.
 
  • Vattenledningar i bjälklag med rött streck som markerar dragning av rören bredvid isolering och träskivor.
Redigerat:
Om det gör varmvattenvärme flera gånger i timmen så kanske det behöver utredas varför den gör så - typ att du har någon varmvattenläcka, för jag antar att du har flytande kondensering när den producerar elementvatten och det bör då inte svaja allt för mycket i temperatur.

- så första steget är att kartlägga i hur mycket utgående vattnet svajar i temperatur - gärna med någon loggande temperaturmätare med sensor som kan fästas/tejpas på utloppsröret som går mot elementen (glöm inte att värmeisolera lite där sensorn sätts) och efter några dagar analysera hur temperaturen faktiskt rör sig.

kommer det en 50 graders propp flera gånger i timmen så är det del undersöka varför så ofta och det andra att en knäpptank kanske hjälper om man inte kan glesa ut varmvatten-körningarna, men knäpper det ändå vid bara typ 5 graders temperatursskift så hjälper inte en knäpptank...
 
F
X xxargs skrev:
Om det gör varmvattenvärme flera gånger i timmen så kanske det behöver utredas varför den gör så - typ att du har någon varmvattenläcka, för jag antar att du har flytande kondensering när den producerar elementvatten och det bör då inte svaja allt för mycket i temperatur.

- så första steget är att kartlägga i hur mycket utgående vattnet svajar i temperatur - gärna med någon loggande temperaturmätare med sensor som kan fästas/tejpas på utloppsröret som går mot elementen (glöm inte att värmeisolera lite där sensorn sätts) och efter några dagar analysera hur temperaturen faktiskt rör sig.

kommer det en 50 graders propp flera gånger i timmen så är det del undersöka varför så ofta och det andra att en knäpptank kanske hjälper om man inte kan glesa ut varmvatten-körningarna, men knäpper det ändå vid bara typ 5 graders temperatursskift så hjälper inte en knäpptank...
Nej vv görs gång om dagen. Här är frmaledningstemp senaste dygnet. Toppen är vv.

Det knäpper tydligt och mycket vid vv när ventilen skyfflar om. Men annars knäpper det som på videon flera gånger i timmen.
 
  • Graf över framledningstemperatur i Ecodan Zone 1, visar variationer senaste dygnet med en topp vid 11:00. Temperaturen ligger runt 35,5 °C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.