2 363 läst · 57 svar
2k läst
57 svar
Låg effektivitet Bosch luft/vatten värmepump
Skulle ju kunna öppna fasta strypventilerna fullt på alla 3 slingor men blir ju obalans mellan över och undervåning då. Cirkulationspumpen går på max.. tror inte det finns så många fler alternativ.B BSOD skrev:Genomsnittstempen på fram + retur från ett element säger väldigt mycket om effekten på elementet. Med värmepump vill man ju ha ganska låg delta T över elementen, så de nyttjar värmeöverförande ytan väl. Att returen är superlåg från elementen är bara dåligt. Försök att öka flödet genom elementen, lyckas du med det kan du säkert sänka framtempen och hålla samma temp inne. Vilket ger bättre driftläge för värmepumpen.
Jag har inte själv justerat enrörssystem, men det är ju svårare eftersom en ändring på det första elementet påverkar alla efterföljande. Gissar att man får jobba iterativt och justera lite, vänta nån dag, se hur förändringar påverkar, justera lite till.
Ja, lite dumsnålt kanske. Sattes in i samband med totalrenovering 2016 av förra ägaren. Hus från 70-talet.B BSOD skrev:Låter ju som man borde kunna få dit rör hyggligt lätt med de förutsättningarna. Men det blir säkert svindyrt i alla fall, känns inte som det går att anlita hjälp till nånting längre utan att det kostar skjortan.
Märkligt att man 2016 fortfarande höll på med 1-rörssystem. Gissar att det är nån av modulhusbyggarna som för "prisvärda" hus, som kör med den standarden?
Tror inte man tänkt på radiatorstorlek på det sättet vid denna installation, tror det är valt storlek efter storlek på fönster/vad som får plats. Såhär ser slingorna ut på respektive plan. Rätt många radiatorer på nedre plan. Har försökt strypa returen lite för övre planet för att få mer flöde på det undre planet. Varit lite knivigt att få jämn temp, särskilt i köket där det blir lite kallare. Funderar också på om ett hybridalternativ skulle kunna vara att dela upp slingan på undre plan till 2 st istället. Jämfört med att konvertera helt till 2 rörsystem..J Josth skrev:Moderna ettrörssystem för lågtemp 55°/45° vid DVUT fungerar alldeles utmärkt. Flera modulhusfabrikanter bygger så. Rätt dimensionerade radiatorer är en förutsättning och man behöver ofta successivt välja aningen större radiatorer utefter slingan. Sedan ska man inte ha för många radiatorer på respektive slinga.
Oj! Slingan på övervåningen borde gå bra men bottenvåningen har alldeles för många radiatorer på samma slinga. Alldeles tokigt tänkt. Kräver väldigt grova rör och kraftigt överdimensionerade radiatorer i slutet på slingan i så fall. Hur stort är huset respektive garaget?
Huset är 152 (+9 biarea), 1.5 planshus. Garaget kör jag väldigt låg temp på termostaten på radiatorn. Garage ca 15-20 kvadrat skulle jag tro. Ja känns som många radiatorer på bottenplan. Men vad tänker du att problemet med det är? Kanske inte är så dum tanke att dela upp den slingan i 2 slingor? Typ radiator 5-8 på en egen? Är ju draget i krypgrunden så borde inte vara ett allt för stort ingrepp att fixa rördragning där. Sen behöver det anslutas fram/retur på pumpen också. Har bifogat bild på hur det ser ut idag (3 slingor, en är ju till badrum uppe och nere med golvvärme också)J Josth skrev:
Problemet är ju att få värmen att räcka till åtta radiatorer. Kräver grova rör och radiatorerna på slutet behöver vara nästan dubbelt så stora/tjocka som de egentligen skulle behöva vara för att avge tillräckligt med värme. Om man vill ha ett modernt lågtempererat värmesystem som fungerar med värmepump. Vad är det rördiameter på kopparrören i slingorna? Att dela upp bottenvåningen på två slingor är förmodligen ett mycket bra förslag.
Foto på ett koppel vid golvet på ett element.F Fredrik Jo skrev:Huset är 152 (+9 biarea), 1.5 planshus. Garaget kör jag väldigt låg temp på termostaten på radiatorn. Garage ca 15-20 kvadrat skulle jag tro. Ja känns som många radiatorer på bottenplan. Men vad tänker du att problemet med det är? Kanske inte är så dum tanke att dela upp den slingan i 2 slingor? Typ radiator 5-8 på en egen? Är ju draget i krypgrunden så borde inte vara ett allt för stort ingrepp att fixa rördragning där. Sen behöver det anslutas fram/retur på pumpen också. Har bifogat bild på hur det ser ut idag (3 slingor, en är ju till badrum uppe och nere med golvvärme också)
Provade dra ner värme kurvan så framledningstemp blev ca 37 grader när det va 7 grader utomhustemperatur. Fick fortfarande bara en effektivitet på ca 3. COP vid 7 grader och 35 påmframledning ska ligga på 5 enligt spec på pumpen. Känns som sagt väldigt lågt.
Det med 1-rörs är att ett delflöde går till första elementet och fortsätter till nästa o.s.v. Under sexkanten på sidan sitter det en justering av flödet för just det elementet. Den ska justeras så att alla element får flöde och värme som det behöver. Att ha för många element på en slinga kanske inte är riktigt bra. Det går att kanske få till det för dig Tumregel som brukar fungera. Öppnar du där, rinner eller sprutar inget vatten. En stor insex 10mm tror jag det är.Skruvar den i botten,då är det stängt och sedan ut till kant, räkna varven.
Tex går den att vrida 5 varv och 5 element, så delar du varven med antal element, det blir då att det första elementet ska öppnas 1 varv ,nästa 2 varv o.s.v, det sista blir då helt öppet.
Tex går den att vrida 5 varv och 5 element, så delar du varven med antal element, det blir då att det första elementet ska öppnas 1 varv ,nästa 2 varv o.s.v, det sista blir då helt öppet.
Dia 15mm, både på koppar och plaströren som går till övervåningen. Är draget med plast i krypgrunden också men sitter isolering på så har inte mätt dem.J Josth skrev:Problemet är ju att få värmen att räcka till åtta radiatorer. Kräver grova rör och radiatorerna på slutet behöver vara nästan dubbelt så stora/tjocka som de egentligen skulle behöva vara för att avge tillräckligt med värme. Om man vill ha ett modernt lågtempererat värmesystem som fungerar med värmepump. Vad är det rördiameter på kopparrören i slingorna? Att dela upp bottenvåningen på två slingor är förmodligen ett mycket bra förslag.
Tänker dela upp botten på 2 slingor alternativt konvertera helt till tvårörsystem, men det kanske blir onödigt dyrt/krångligt. Man funderar ju på hur mycket det går att få upp effektiviteten på pumpen med de båda alternativen (förutom jämnare temp mellan rummen förstås)
Är du 100% säker på att det är bypass på elementen och inte bara en avstängning? Kollade på några element och alla verkar ha fullt urskruvade..J jonaserik skrev:Det med 1-rörs är att ett delflöde går till första elementet och fortsätter till nästa o.s.v. Under sexkanten på sidan sitter det en justering av flödet för just det elementet. Den ska justeras så att alla element får flöde och värme som det behöver. Att ha för många element på en slinga kanske inte är riktigt bra. Det går att kanske få till det för dig Tumregel som brukar fungera. Öppnar du där, rinner eller sprutar inget vatten. En stor insex 10mm tror jag det är.Skruvar den i botten,då är det stängt och sedan ut till kant, räkna varven.
Tex går den att vrida 5 varv och 5 element, så delar du varven med antal element, det blir då att det första elementet ska öppnas 1 varv ,nästa 2 varv o.s.v, det sista blir då helt öppet.
Och då får alla elment fullt flöde och det sista får kallvatten till sig, det måste bara finnas ett delflöde över elementen. Om du känner eller mäter tempen på utgående rör från första, så är det lika temp in på nästa, det som går upp till termostaten, lika blir hela vägen ut på slingans element. Stänger du en termostat, tex nr 2, så kommer tempen till nr 3 med samma temp som går ut på röret för nr 1.F Fredrik Jo skrev:
EDIT Delar du upp det på 2 matningar från utgånde värmerör från pumpen, så blir det bra mycket bättre, inga stora tryckfall då, med klena rör. Även om 15 är lite klent
Ja tror jag fattar vad du menar, men som sagt, hur kan jag va 100% säker på att det är en justering av biflödet? Har inte lyckats hitta någon ”manual”’till kopplet. Så du menar att fullt ut skruvat betyder allt vatten upp till termostaten (inget bypass) och fullt inskruvat betyder allt vatten i bypass till nästa element?J jonaserik skrev:Och då får alla elment fullt flöde och det sista får kallvatten till sig, det måste bara finnas ett delflöde över elementen. Om du känner eller mäter tempen på utgående rör från första, så är det lika temp in på nästa, det som går upp till termostaten, lika blir hela vägen ut på slingans element. Stänger du en termostat, tex nr 2, så kommer tempen till nr 3 med samma temp som går ut på röret för nr 1.
Svar ja, testa som jag skrev med att stänga en termostat helt och känn på rören.F Fredrik Jo skrev:Ja tror jag fattar vad du menar, men som sagt, hur kan jag va 100% säker på att det är en justering av biflödet? Har inte lyckats hitta någon ”manual”’till kopplet. Så du menar att fullt ut skruvat betyder allt vatten upp till termostaten (inget bypass) och fullt inskruvat betyder allt vatten i bypass till nästa element?