1 794 läst · 57 svar
2k läst
57 svar
Låg effektivitet Bosch luft/vatten värmepump
F Fredrik Jo skrev:
J jonaserik skrev:
Alltså stänga en termostat eller ”justerskruven” för bypass?J jonaserik skrev:
Enligt tumreglerna säger man att 15 mm kopparrör i slingan räcker till 1,5 kW värme om man ett modernt lågtemperatursystem 55°/45° för värmepump. Genom att pressa upp cirkulationspumpen kan få lite mer men det är ändå alldeles för lite för att ge bra med värme på din bottenvåning när det är kallt ute.F Fredrik Jo skrev:Dia 15mm, både på koppar och plaströren som går till övervåningen. Är draget med plast i krypgrunden också men sitter isolering på så har inte mätt dem.
Tänker dela upp botten på 2 slingor alternativt konvertera helt till tvårörsystem, men det kanske blir onödigt dyrt/krångligt. Man funderar ju på hur mycket det går att få upp effektiviteten på pumpen med de båda alternativen (förutom jämnare temp mellan rummen förstås)
Ja, 1.5 kW låter ju alldeles för lite. Så om man delar upp slingan på 2 dubblar man det?J Josth skrev:Enligt tumreglerna säger man att 15 mm kopparrör i slingan räcker till 1,5 kW värme om man ett modernt lågtemperatursystem 55°/45° för värmepump. Genom att pressa upp cirkulationspumpen kan få lite mer men det är ändå alldeles för lite för att ge bra med värme på din bottenvåning när det är kallt ute.
Vad tror du annars om att konvertera till 2 rörsystem fullt ut? Skulle man kunna använda nuvarande PEX rör i krypgrunden som en av stammarna och endast behöva dra en ny slinga för separat retur? Eller blir det också för klent dimensionerat? Försöker förstå hur stort ingrepp det skulle vara.
Precis, man dubblar ungefär effekten med två slingor och kan få ut ca 3-4 kW beroende på inställningen av cirkulationspumpen. Kör man den för hårt börjar det susa i rör och ventiler och rören slits mer invändigt på lång sikt. Det är fortfarande en låg effekt med tanke på att värmen i garaget också ingår. Hoppas att huset isolerades om rejält under renoveringen 2016. Att komplettera med ett rör till att bli ett 2-rörssystem ger något lite bättre värme från efterföljande radiatorer i slingan men 15 mm rör är fortfarande 15 mm med dess begränsade effekt i ett lågtemperatursystem. Var i landet är det förresten vi pratar om? Värmebehovet varierar ju väldigt mycket från söder till norr.
Cirkulationspumpen är inställd på max, susar inget. Men går inte att öka flödet mer med den pumpen som sitter nu. Ingen strypning på slingan på nedervåning men har fått strypa lite på övervåningen och golvvärmen/badrum för att få mer flöde på nedervåningen (som sagt, varit kallt i slutet på den slingan).J Josth skrev:Precis, man dubblar ungefär effekten med två slingor och kan få ut ca 3-4 kW beroende på inställningen av cirkulationspumpen. Kör man den för hårt börjar det susa i rör och ventiler och rören slits mer invändigt på lång sikt. Det är fortfarande en låg effekt med tanke på att värmen i garaget också ingår. Hoppas att huset isolerades om rejält under renoveringen 2016. Att komplettera med ett rör till att bli ett 2-rörssystem ger något lite bättre värme från efterföljande radiatorer i slingan men 15 mm rör är fortfarande 15 mm med dess begränsade effekt i ett lågtemperatursystem. Var i landet är det förresten vi pratar om? Värmebehovet varierar ju väldigt mycket från söder till norr.
Bor i Uppsalatrakten. Huset har energiklass B så kan inte vara allt för dåligt isolerat. Finns dock en vedkamin så misstänker att det kan ha hjälpts till med en del stödeldande.
Känns mer och mer som att det är ett dimensionerings problem och rördragning som behövs snarare än mer finjustering av flöden och strypningar på befintligt system för att det ska gå att få riktigt bra? Då tex med att dela upp i fler slingor för att få ut mer effekt/flöde.
Funderar lite på inkoppling av en slinga till vid värmepumpen (bifogade en bild i ett inlägg högre upp). Är det svårt/dyrt med en fördelare för 4 rör istället för 3? Sen är det lite kopparrör (för dragning i pannrum), samt isolerad pex slang i krypgrunden och kanske nån skarv/koppling som skulle behövas? Försöker få en bild av vad det kan kosta.
Ja då är det ju isolerat som ett modernt hus och värmebehovet är inte särskilt högt jämfört med ett hus i original från 70-talet. Finns chans att två ettrörsslingor på bottenvåningen räcker. Garaget hade jag annars gärna sett på en egen slinga med tanke på att de inte brukar vara särskilt välisolerade och med en stor garageport som öppnas och stängs. Har tyvärr inte någon idé om vad det kan kosta.
Ja, garage på egen hade kanske varit det bästa. Får fundera på den. Kanske är tillräckligt bra med endast en slinga för övervåningen?J Josth skrev:Ja då är det ju isolerat som ett modernt hus och värmebehovet är inte särskilt högt jämfört med ett hus i original från 70-talet. Finns chans att två ettrörsslingor på bottenvåningen räcker. Garaget hade jag annars gärna sett på en egen slinga med tanke på att de inte brukar vara särskilt välisolerade och med en stor garageport som öppnas och stängs. Har tyvärr inte någon idé om vad det kan kosta.
Vad kan storleken på övervåningen vara? Ca 55 kvm exkl badrummet? Värmebehovet är alltid lite lägre på övervåningen eftersom värme stiger uppåt från bottenvåningen och huset har en modern isoleringsstandard. Värmebehovet bör då inte vara mer än 30-35 W/m2, alltså runt 1,8 kW och en slinga bör helt klart räcka.
Ja det är nog en rätt bra uppskattning.J Josth skrev:Vad kan storleken på övervåningen vara? Ca 55 kvm exkl badrummet? Värmebehovet är alltid lite lägre på övervåningen eftersom värme stiger uppåt från bottenvåningen och huset har en modern isoleringsstandard. Värmebehovet bör då inte vara mer än 30-35 W/m2, alltså runt 1,8 kW och en slinga bör helt klart räcka.
Vad brukar vara det bästa prylarna/installlationen för att justera slingorna mot varandra för att få rätt flöde med strypningar osv? Är ju fast strypning på returerna nu, men blir fler slingor känns det svårt att köra på känsla som nu. Hur optimerar man det på ett bra sätt?
Tror det kan vara ett sånt här koppel:J jonaserik skrev:
https://pm-asset.azureedge.net/api/asset-download?id=28824370
Om jag tolkar det rätt är det endast avstängning av retur och inte för att justera biflöde?
Jepp det är en justering av flödet till nästa element och ska justeras in. Stänger elemetet med att stänga termostaten. Nu syns det inte, för markeringen på kopplet hos dig är på baksidan, fram med en spegel eller se på ett annat element, med koppling höger.F Fredrik Jo skrev:
J jonaserik skrev:Det med 1-rörs är att ett delflöde går till första elementet och fortsätter till nästa o.s.v. Under sexkanten på sidan sitter det en justering av flödet för just det elementet. Den ska justeras så att alla element får flöde och värme som det behöver. Att ha för många element på en slinga kanske inte är riktigt bra. Det går att kanske få till det för dig Tumregel som brukar fungera. Öppnar du där, rinner eller sprutar inget vatten. En stor insex 10mm tror jag det är.Skruvar den i botten,då är det stängt och sedan ut till kant, räkna varven.
Tex går den att vrida 5 varv och 5 element, så delar du varven med antal element, det blir då att det första elementet ska öppnas 1 varv ,nästa 2 varv o.s.v, det sista blir då helt öppet.
Sorry att jag kapar tråden lite. Har också enrörs och satte tillbaka ett element i köket. Först var det kallt men när jag lossade på sexkantsskruven så kom blev det varmt igen.
Osäker på om det är första eller sista elementet. Står nr 12 (har totalt 12 st) och det är väldigt klent. Osäker på om det ska vara fullt öppet på strypen eller ej?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en värmekamera. Pumpen ger 39 grader på framledning och alla radiatorer ligger på 35-37 grader. Skruvade precis av alla täcklocken och alla radiatorer ser ut att vara likadana på skruven. Dvs fullt öppna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vad har för värmekälla, en Värmepump kanske och fungerar det nu så gör inget till att börja med. Om en funktion i VP gör att cirkpumpen går ner i fart, kan du vara illa ute. Den ska vara konstant i drift, går den ner på varv, så kanske inte sista elementet på slingan blir varmt, då flödet över dom element som är före, kyler ner tempen på vattnet. Sämre är det med 2-rörs om pumpen går ner i varv, då kan det bli att sista elementet inte får något flöde alls, då det är returrör på alla element.
Luftvatten. Tidigare haft FLVP.J jonaserik skrev:Vad har för värmekälla, en Värmepump kanske och fungerar det nu så gör inget till att börja med. Om en funktion i VP gör att cirkpumpen går ner i fart, kan du vara illa ute. Den ska vara konstant i drift, går den ner på varv, så kanske inte sista elementet på slingan blir varmt, då flödet över dom element som är före, kyler ner tempen på vattnet. Sämre är det med 2-rörs om pumpen går ner i varv, då kan det bli att sista elementet inte får något flöde alls, då det är returrör på alla element.
Cirkpumpen har konstant hastighet men stängs av efter 60 minuter om inte värmevehov finns. Jag kan dock slå av det. Nu kör ju utedelen oftare än så så jag tror det kvittar?
Allt funkar men tänker om man öka effektiviteten. Ligger oftast på COP 3, på pappret borde jag ha 4 här i skåne.
Hur vet du verkningsgraden COP, finns det display för att se det, eller något du räknar ut själv.
Ska det räknas, så måste det finnas en EL-mätare för allt som är för VP, samt en kW-flödesmätare som är monterad på framledning och en givare på returen. Då först kan men se den verkliga verkningsgraden.
Med att dividera avgiven effekt med förbrukad.
Ska det räknas, så måste det finnas en EL-mätare för allt som är för VP, samt en kW-flödesmätare som är monterad på framledning och en givare på returen. Då först kan men se den verkliga verkningsgraden.
Med att dividera avgiven effekt med förbrukad.