3 542 läst · 0 svar
4k läst
0 svar
Lättfyllnadsmassa i bjälklag, badrum
Hej
Någon som har fyllt lättfyllnadsmassa i bjälklaget?
Har byggt till huset och nu ska det bli ett badrum, halva badrummet hamnar i nya delen och halva i gamla. Det är 210 respektive 220 reglar i bjälklagret på cc60. Under är det krypgrund ca 180cm högt. Nu är jag inne på att fyllas nya delen med lättfyllnadsmassa (EPS-cement) för att badkaret ska stå där. Det blir vattenburen golvvärme i flytspaklett och plastmatta.
Ska jag ta bort golvspånet i gamla delen också för att fylla med EPS-cement?
Nya delen har inget govspån ännu.
Fördel EPS. Blir samma konstruktion i hela badrummet, Sparar 22mm på höjden och stabilare golv.
Nackdel EPS. Sämre isolering, golvvärme bör väll ha 25cm. Men det kanske inte har så stor betydelse på ett rum (8m2 totalt). Tror EPS har halva isolervärdet mot vanlig isolering.
Tänkte skruva upp formplywood underifrån och ha kvar asfaborden som sitter där idag. För att sedan lägga plast och EPS uppifrån. Vad tror du om det?
Någon som har fyllt lättfyllnadsmassa i bjälklaget?
Har byggt till huset och nu ska det bli ett badrum, halva badrummet hamnar i nya delen och halva i gamla. Det är 210 respektive 220 reglar i bjälklagret på cc60. Under är det krypgrund ca 180cm högt. Nu är jag inne på att fyllas nya delen med lättfyllnadsmassa (EPS-cement) för att badkaret ska stå där. Det blir vattenburen golvvärme i flytspaklett och plastmatta.
Ska jag ta bort golvspånet i gamla delen också för att fylla med EPS-cement?
Nya delen har inget govspån ännu.
Fördel EPS. Blir samma konstruktion i hela badrummet, Sparar 22mm på höjden och stabilare golv.
Nackdel EPS. Sämre isolering, golvvärme bör väll ha 25cm. Men det kanske inte har så stor betydelse på ett rum (8m2 totalt). Tror EPS har halva isolervärdet mot vanlig isolering.
Tänkte skruva upp formplywood underifrån och ha kvar asfaborden som sitter där idag. För att sedan lägga plast och EPS uppifrån. Vad tror du om det?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är det rätt avstånd mellan golvbjälklag i nytt badrum?
Badrum -
Hjälp en nybörjare förstärka träbjälklag i badrum. Bilder finns
Badrum -
Golvbjälklag badrum (Gammalt hus) - 2 Alternativ
Badrum -
Badrum på bjälklag - Hur gör man?
Lösvirke & Timmerhus -
Upptäckt fukt i bjälklag vid badrumsrenovering - hantverkare vill ta betalt för stillastående tid
Juridik