12 381 läst · 80 svar
12k läst
80 svar
Lägre bopriser när 60-talisterna går i pension
Det jag vet att många reagerar över är att man känner att man får mindre och mindre för pengarna.mexitegel skrev:Jag har undvikit debatten men gör ett undantag.
Du vet tyvärr inte vad du pratar om, jag tar några exempel som är för uppenbara för att få stå oemotsagda:
1. Sverige har ett högt skattetryck, men vi har inte världens högsta.
2. Vår sjukvård ligger topp 4 i världen och är den mest kostnadseffektiva.
3. Rankningsystemet för skolan är hårt kritiserat.
Med detta sagt så finns det ändå stora möjligheter till förbättring och lägre skatter.
Men säger man att inte får mycket för pengarna i Sverige, då vet man faktiskt inte vad man pratar om.
Och då pratar jag inte nödvändigtvis mindre pengar i fickan.
Vården är utmärkt, när man väl får vård och om man ena förstår vad läkaren säger (iaf i Stockholm). Skolorna går det utför med, säkerheten går utför. Inte bara personligen. Jag, grannar, föräldrar, släkt, syskon har fått alldeles för många inbrott de senaste 5 åren. Och mycket annat i samhället och offentlig service.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 874 inlägg
Jag är också en av dem som reagerar, förfasas, irriteras och störs på all skit som händer. Det vi ofta missar är att vår medvetandevärld har krympt till att rymmas i vår bakficka. Statistiken säger att de flesta brott har minskat, levnadsstandarden ökat, vi blir äldre och friskare, osv. Det är svårt att ta in när det durrar i fickan sådär 20 ggr per dag om skjutningar, bränder, våldtäkter och annat elände. Saken är bara den att för 10 år sedan fick du inte reda på ens en fjärdedel av eländet. Idag får du reda på om någon fiser i Bure träsk.Huddingebo skrev:Det jag vet att många reagerar över är att man känner att man får mindre och mindre för pengarna.
Och då pratar jag inte nödvändigtvis mindre pengar i fickan.
Vården är utmärkt, när man väl får vård och om man ena förstår vad läkaren säger (iaf i Stockholm). Skolorna går det utför med, säkerheten går utför. Inte bara personligen. Jag, grannar, föräldrar, släkt, syskon har fått alldeles för många inbrott de senaste 5 åren. Och mycket annat i samhället och offentlig service.
Tycker jag politikerna gör ett bra jobb? Absolut inte. Försvarar jag deras agerande? Nope. Jag söker dock alltid sanningen.
Notiser från dagen:
Allt fler kommuner spår in på skolan.
Allt fler utsatta för brott enligt BRÅ.
Bombhot
Skjuten
Funnen död
Ebola i Malmö
Kvinnor mest otrygga
Mordförsök
Observera att detta bra är dagen skörd.
De poliser jag känner hävdar att det bara att toppen på ett enormt isberg som når media. Men de har inga resurser och känner sig bakbundna och maktlösa.
"vad fån får JAG för pengarna?"
Bombhot
Skjuten
Funnen död
Ebola i Malmö
Kvinnor mest otrygga
Mordförsök
De poliser jag känner hävdar att det bara att toppen på ett enormt isberg som når media. Men de har inga resurser och känner sig bakbundna och maktlösa.
Vad händer när 40-50-60-talisterna dör då? Jo deras barn 70-80-90-talisterna ärver deras bostadsmarknadsgenererade kapital och deras köpkraft får ett rejält uppsving.
Man vill kanske inte fundera på hur ett framtida arv ser ut men i många fall kan det räcka till både slutamortering av villan och en grundplåt till en sommarstuga.
Man vill kanske inte fundera på hur ett framtida arv ser ut men i många fall kan det räcka till både slutamortering av villan och en grundplåt till en sommarstuga.
Är det verkligen fastställt att det är ebola?Huddingebo skrev:Notiser från dagen:
Bombhot
Skjuten
Funnen död
Ebola i Malmö
Kvinnor mest otrygga
Mordförsök
Vad jag läst är det både obekräftat och osannolikt men inte möjligt att utesluta.
Hur ser det förresten ut i resten av världen då? Finns det något land där nyhetsrapporteringen präglas av hur bra allt är?
(nu går jag och hämtar mina barn på förskolan, tack till er som bidragit!)
Resten av världen?E erimos skrev:Är det verkligen fastställt att det är ebola?
Vad jag läst är det både obekräftat och osannolikt men inte möjligt att utesluta.
Hur ser det förresten ut i resten av världen då? Finns det något land där nyhetsrapporteringen präglas av hur bra allt är?
(nu går jag och hämtar mina barn på förskolan, tack till er som bidragit!)
I den civiliserade västvärlden och Norden har mord och våld sjunkit i flera decennier i rad.
Jämför man dessa kurvor från våra grannländer med Sverige så får man en mörk bild av framtiden.
Det kanske inte är Ebola med det är märkligt med alla tidigare utrotade sjukdommar som plötsligt dyker upp igen.
Administrator
· Skåne
· 7 915 inlägg
Då vill jag påminna om att vi kommenterar boprisernas utveckling i den här tråden.
/Moderator
/Moderator
Personligen har jag lite svårt för att man beskattar en vinst som aldrig realiseras, om man säljer sin bostad och använder pengarna till en annan bostad borde man rimligen inte behöva skatta på den summan, om man ska skatta på vinsten så ska det förstås vara överskjutande vinst som man plockar ut och exempelvis köper en porsche för.
Det kan väl exempelvis göras som någon föreslog att man får skjuta upp vinstskatten obegränsat länge utan ränta, men det bästa vore om man slapp skatta för det som återinvesterades i en bostad.
Jag tror det skulle bidra till att folk flyttade oftare och därmed till en sundare bostadsmarknad.
I stockholmsområdet (och andra storstadsregioner) är ju dock grundproblemet till de höga bostadspriserna att tillgången är lägre än efterfrågan, och det är svårlöst.
Det kan väl exempelvis göras som någon föreslog att man får skjuta upp vinstskatten obegränsat länge utan ränta, men det bästa vore om man slapp skatta för det som återinvesterades i en bostad.
Jag tror det skulle bidra till att folk flyttade oftare och därmed till en sundare bostadsmarknad.
I stockholmsområdet (och andra storstadsregioner) är ju dock grundproblemet till de höga bostadspriserna att tillgången är lägre än efterfrågan, och det är svårlöst.
Men varför skulle det bara gälla 60-talister?M maximm skrev:
Om man tänker på att det var stora barnkullar på 60-talet, så var det likadant på 40-talet. Inte blev det någon sänkning i priserna för 15 år sedan när de började gå i pension...
Var någonstans säger jag att det bara gäller 60-talister? Eller att det blir en prissänkning? Jag bara listar de anledningar till att flytta bland mina föräldrar och andra i deras ålder. Finns säkert fler än så, eller så stannar de väl kvar. Jag skiter fullständigt i vilket, alla får väl ta och göra som de vill.Nissenss skrev:
Varför skulle det bli billigare med "ett mindre boende"?
Här i stan kostar en borätts 2.a från 2 mille och uppåt?
Lever skribenten i samma värld som vi andra.?
Det är konstant brist på bostäder dvs priserna stiger.
Inflödet av "nyanlända" som ska ha stora bostäder ( villor..) gör inte saken bättre..
Här i stan kostar en borätts 2.a från 2 mille och uppåt?
Lever skribenten i samma värld som vi andra.?
Det är konstant brist på bostäder dvs priserna stiger.
Inflödet av "nyanlända" som ska ha stora bostäder ( villor..) gör inte saken bättre..
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 616 inlägg
Fortfarande en vinst du gör.