K klimt skrev:
Problemet är nog att det ur effektivitetssynpunkt är lämpligt att vi har stora bostäder under mittenperioden av våra liv med stora familjer. Under perioden som unga är det uppbyggnad och som äldre kan vi klara oss med mindre. Men om incitamentet att man får pengar över vid flytt till mindre sker inte detta. Ditt förslag är till stor del bra och minskar problemet för den som bara vill byta bostadsort och köper något likvärdigt. Men för den som går ner i storlek och pris skulle skatten fortfarande lösas ut med ditt förslag. Då mindre bostäder oftast är dyrare per kvadratmeter måste man gå ner väldigt mycket om det ska ge vinst med ditt förslag att flyttskatt (vinstskatt) inträder.
Ser nu att jag missade en del, och det är bara mellanskillnaden när man byter ner sig som realiseras.

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
P
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det är väl klart att det inte är flyttskatten som orsakar den situation du beskriver. Om ALLA hade fått behålla 100 % av försäljningspriset, vad tror du hade hänt med priset på det objekt du skulle vilja flytta till? Om du tror annat än att priset hade gått upp, så tror du fel. Har folk mer pengar på fickan, så bjuds det högre. Enkel matematik.
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det är väl klart att det inte är flyttskatten som orsakar den situation du beskriver. Om ALLA hade fått behålla 100 % av försäljningspriset, vad tror du hade hänt med priset på det objekt du skulle vilja flytta till? Om du tror annat än att priset hade gått upp, så tror du fel. Har folk mer pengar på fickan, så bjuds det högre. Enkel matematik.
Vad skulle problemet vara då ?
Staten ska väl inte ha del i mina pengar, det är bara ren stöld !
När staten lär sig hushålla med resurserna är jag villig att skatta i det här landet, innan dess föredrar jag att hantera mina pengar själv.

• Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Vad skulle problemet vara då ?
Staten ska väl inte ha del i mina pengar, det är bara ren stöld !
När staten lär sig hushålla med resurserna är jag villig att skatta i det här landet, innan dess föredrar jag att hantera mina pengar själv.
Nej, jag hade gärna sett att man kunde avstatliga människor, som då inte heller få del av vare sig sjukvård, försvar, polis eller andra funktioner som staten/kommunen tillhandahåller. Då kan de behålla sina pengar själva men också betala vartenda öre kostnad som kommer i deras liv också. Räknar man efter lite, så inser man ganska snart att det skulle bli en förlustaffär som väldigt få om någon skulle ha råd med. Men visst, vill du det så vill du det.

Jaha...och du tror att du är den enda som anser så eller att alla ni/vi som anser så tycker att statens pengar skall spenderas på samma saker?

Det känns som två rejäla tankevurpor från din sida.

P
Med tanke på att Sverige har världens högsta skatter men långt ifrån världens bästa skola, sjukvård, pension, rättsväsende, vägar, järnvägar etc. etc. så jag och väldigt många andra skulle få det väldigt mycket bättre ekonomiskt i ett land med "pay to use" för vissa samhällsfunktioner.
VAD FAN FÅR JAG FÖR PENGARNA som Leif Östling sa.

• Gilla
  • Älska
Bangan och 2 till
  • Laddar…
Ja jag vet att jag hade tjänat multum på det. Då hade jag sluppit betala för allas ungar och skolgången, dagis, vård, osv. Så absolut för min del. Dock ser jag det som oerhört egoistiskt och kortsiktigt.

Jag har svaret på hans urbota korkade fråga: han fick möjligheten att tjäna sin enorma förmögenhet. Inte nog med det, utan han fick också en skolgång i världens bästa skola (jo, när han gick i skolan så hade vi just det), ett försvar, demokratiska värderingar, möjligheten att uttrycka sig, osv. Så all in all säger jag till honom: "Hur fan vågar du klaga? Betala din skatt utan omsvep och gnäll, och utan att mygla. Du har en del att betala tillbaka.".

• Gilla
  • Haha
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
P
Ditt val att betala, mitt val att inte betala. Och Leif myglade inte, han (och jag) föjler skattelagarna men skattar inte mer än nödvändigt i det här landet, jag tycker synd on löneslavar som inte har så stora möjligheter att undvika betala onödiga skatter som försörjer nomenklaturen här.

Jag hävdade inte att han eller någon annan myglat. Jag sade att han och andra bara skall betala och se glada ut, UTAN att mygla.
Det är nog få som väljer att betala mer i skatt än man måste. Dock är det riktigt, riktigt oinsiktsfullt och obildat att tro att ett samhälle fungerar med pay-to-use. Det är en mycket effektiv väg för att demontera ett samhälle.

Jag VILL inte betala för dina ungar, men måste göra det i solidarisk anda, precis som du inte VILL betala för någonting jag nyttjar (men kanske inte du nyttjar) men måste betala i solidarisk anda.
Ärligt talat tror jag att det du missar är att skatt bara förenklar och ser till så att allting snurrar, och att du inte skall behöva hala upp stålar till poliserna, som du valt att inte betala för, för att få hjälp när du precis blivit rånad på din plånbok.

Du kan ju också fråga de som blir av med sitt arbete och då också sjukförsäkringen vad de tycker om pay-to-use. Och jo, det kan absolut hända dig också.
Vidare kanske man skall tänka lite på att Sverige är ett av världens minsta länder. Att då ställa krav på att vi skall vara världsbäst i precis allt är lite...märkligt(?).

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Jag har absolut inget intresse i att Sverige ska vara världsbäst (världssämst) i att vara hela världens socialbyrå.
Ge oss kompetenta politiker som prioriterar svenskar och Sverige så kan nog jag också betala skatt, men tills dess, nä tack.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Men kära nån. Vad är det du inte förstått??? Det du tycker är bra, det tycker andra inte är bra. Skall alla bara betala för det de tycker är bra, och snylta på alla andra vad gäller det man inte betalat för?
Jag tyckte du sade att du inte myglade? Nu säger du att du inte betalar skatt?

P
Jag betalar inte ett öre mer än vad jag måste, lite betalar jag eftersom jag har fastigheter här men mina inkomster skattas i andra länder. Helt enligt skattelagstiftningen och med ett liknande upplägg som Leif Östling, om än i lite mindre skala (tyvärr...)

Intressant att du vill ta bort vinstskatt också :) Än mer intressant är varför du bor kvar i ett land som du inte bidrar till, inte tycker om politiken i och inte ens arbetar i. Kan det vara så att det är ett vansinnigt hyckleri baserat på egoism och en idé om att alla andra skall betala för ditt nyttjande av det allmänna? :) Inte en chans att du skulle betalat mer i skatt här oavsett vilken politik som förts.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
P
Vinstskatt är väl inte bättre än skatt på annat ?
Jag bidrar en hel del till Sverige, kanske inte primärt med egen inkomstskatt men arbetstillfällen genererar jag.
Jag är inte så ofta i Sverige då jag föredrar sol och värme
Med en normal skatt hade jag nog kunnat tänka mig att skatta mer i Sverige, men nu, nej tack.
Egoism är en väldigt grundläggande drivkraft för alla framgångsrika människor. Det är lätt att vara givmild med andras pengar, tyvärr är det den grundläggande politiken än så länge i Sverige.

Jag skulle gärna betala mer skatt om jag slapp vänta 9tim på akuten senast, det var ordning i barnena skola och högre nivå på undervisningen, rättsväsendet fungerade, slapp höra om vänner som blivit utsatta, vägarna såg ut som i Spanien eller Norge, etc,

• Gilla
klimt och 2 till
  • Laddar…
En sak som jag inte reflekterat så mycket över tidigare är att det är egentligen rätt sjukt vad billigt det är att bo i hus. Åtminstone i mitt fall. Vi bor i centrala delarna av staden. Det tar mig cirka 15 minuter att promenera ner till centrum och allt där nere. Jag skulle kunna bo i lägenhet och kanske få 5 minuter promenad men det går ju inte komma i närheten ens av ytan. Idag har jag 205kvm och en lägenhet i samma yta vet jag inte ens om det finns, men en kollega berättade att han hade grymt bra hyra på 13.800kr per månad för 140kvm i de mest centralaste.

Nu finns det naturligtivs lite mer kostnader än bara bolånskostnaden men med dagens räntor så är ju kostnaden för oss iaf dryga 3300kr per månad och sedan tillkommer el, vvs, hemförsäkring osv.. Men det gör att för mig landar boendet på runt 7000kr per månad exklusive amortering, emot kollegan, som i princip eldar för kråkorna, då det är en hyresrätt, upp det dubbla beloppet.

Bara en högst personlig reflektion. Har faktiskt inte funderat så mycket på det. Jag har alltid trivts bäst i hus och det är av den anledningen jag bor som jag gör. Inte för att tjäna pengar på det. Livskvalitet är betydligt viktigare än så.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Med tanke på att Sverige har världens högsta skatter men långt ifrån världens bästa skola, sjukvård, pension, rättsväsende, vägar, järnvägar etc. etc. så jag och väldigt många andra skulle få det väldigt mycket bättre ekonomiskt i ett land med "pay to use" för vissa samhällsfunktioner.
VAD FAN FÅR JAG FÖR PENGARNA som Leif Östling sa.
Jag har undvikit debatten men gör ett undantag.
Du vet tyvärr inte vad du pratar om, jag tar några exempel som är för uppenbara för att få stå oemotsagda:

1. Sverige har ett högt skattetryck, men vi har inte världens högsta.
2. Vår sjukvård ligger topp 4 i världen och är den mest kostnadseffektiva.
3. Rankningsystemet för skolan är hårt kritiserat.

Med detta sagt så finns det ändå stora möjligheter till förbättring och lägre skatter.

Men säger man att inte får mycket för pengarna i Sverige, då vet man faktiskt inte vad man pratar om.

• Gilla
Stiftet och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.