Den eller dom som gjort detta har ALDRIG satt sten innan!! Här kan man verkligen ösa alla dåliga beskrivningar man kan komma på över detta arbetet. Har du betalat för detta har du blivit lurad på varenda krona. Det är så skamlöst dåligt utfört, man får ju nypa sig i kinden för att förstå att det finns folk som gör sådana här jobb o har "anständighet" till att ta betalt för sån´t här! Du har väl inte betalat för detta!? Vilken firma står för ett sån´t här jobb?

Antalet sten per m2 säger egentligen inget i sig. Jag har ca 75st/m2 men det ser helt annorlunda ut. Småsten varierar i storlek, har man som jag - ovanligt stora sten överlag, då blir det dessa siffror. Vanligast ca 90-95st/m2 vilket du borde ha, men det är fogarnas storlek som avgör arbetets kvalitet. Fog finns alltid (pga stenens ojämnhet) men man sätter dom alltid dikt an mot varandra. Här kan man ju klart se att så inte är fallet.

Du skriver "gropar efter vintern", antar att samma? firma gjorde hela uppfarten förra året?

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Oj! Ja det finns många dåliga exempel!
Jag hade god lust att lägga smågatsten själv på min uppfart men bestämde mig för att ta in kunnig personal istället för att slippa onödigt efterjobb.
Min fundering är vad det kostar för endast stensättningen samt hur mycket som är rimligt att sätta på en dag?
Allt underabete är gjort och det är endast sättning av sten, fogning samt "paddning" kvar. Det är enkel radsättning.
Sett priser på nätet från 150:-/m2 men kunde inte fatta om det var svart eller vitt.
Är 10m2/dag rimligt att anta?
Tack på förhand!
//Helena

Du får nog svårt att få någon att ta ansvar för läggning om de inte får göra underarbetet

Ja det förstår jag men det är inte ett problem i mitt fall. Var mest nyfiken på om någon hade en hum om vad som är en rimligt peng för sättningen.

Helena Amtell skrev:
Ja det förstår jag men det är inte ett problem i mitt fall. Var mest nyfiken på om någon hade en hum om vad som är en rimligt peng för sättningen.
Det blir samma pris för stenen som för sättning + sten. Sättarna har löjligt höga rabatter på materialet som inte ens byggmarknader kommer i närheten av. Låt sättaren leverera stenen så har du en glad och medgörlig sättare.

• Gilla
UterumJ
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
Det blir samma pris för stenen som för sättning + sten. Sättarna har löjligt höga rabatter på materialet som inte ens byggmarknader kommer i närheten av. Låt sättaren leverera stenen så har du en glad och medgörlig sättare.
Avser du nyhuggen sten eller gammal sliten sten?
Det är ju stor skillnad, utseendemässigt, på ny och gammal sten.
Byggmarknader levererar väl sällan gammal sliten sten?

roland53 skrev:
Avser du nyhuggen sten eller gammal sliten sten?
...
Spelar ingen roll. Gammal sliten svensk sten är 20-30% dyrare än ny kinesisk/indisk, men du betalar i slutändan lika mycket för lagd sten från sättaren som att köpa stenen själv och göra arbetet själv.

Helena Amtell skrev:
Min fundering är vad det kostar för endast stensättningen samt hur mycket som är rimligt att sätta på en dag?
Allt underabete är gjort och det är endast sättning av sten, fogning samt "paddning" kvar. Det är enkel radsättning.

Minst en dags arbete dvs 8h x 400+moms ger, om det är en enkel kvadratisk yta 15-kanske 20kvm/dag/en sättare
"Enkel radsättning" tar nästan alltid längre tid att sätta än bågar, det hänger oxå på vilken storleksvariation som stenen har.
Om allt förarbete e gjort dvs sättgrus finns grovutjämnat (t.ex omsättning) stenen finns i nära anslutning, enkel yta (dvs inga gångar, mycket huggningar) bågsättning ca 250+moms/kvm rader någon 10a+m till.
150/m2 kan inte gälla gatsten vare sig det är svart eller vitt utan måste vara plattor inkl t.ex gångar!!
Ta referenser!!!!! Marknaden efter Alliansens tillträde är översvämmad med folk som inte kan något… eller KAN ALLT!!

Noseone;
Man lämnar garanti utefter förutsättningarna, har kund alt. byggföretag gjort förarbetet gäller naturligtvis ingen garanti för sättningar! Sättningar kommer alltid förr eller senare, man informerar kund om vad dom kan förvänta sig efter de förarbeten de gjort.

Johan Gunverth;
Jag känner inte igen dina "löjligt höga rabatter" Jag tror att privatpersoner kan köpa smågatsten för ca +/- 300kr/m2(utländsk ny sten) Leveransen kan däremot komma att kosta pga hur långt den behöver fraktas..
Det som stenbutikerna däremot gör är att lägga på "löjligt höga påslag" för telefonbeställningen till stenleverantören alt. för den levereras i big bag säck!! Men visst, utgår man från stenbutikens pris så har stensättaren bra pris (som kunden nästan oxå kan få!)

Excel
Intressant tråd med mycket bra tips även om tråden är gammal.

Jag byggde en mall för att få till bågarna.

• Halvfärdigt stenläggningsarbete vid en garageuppfart med mall för bågar och nivellist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Torpar-Anna och 7 till
  • Laddar…
harry73
Bra tips med mallen och tack för trådbumpningen. Verkligen en intressant tråd(y)

Excel
Inte lätt att leka stenläggare, svårt och tar tid.

• Delvis lagd kullerstensbeläggning med nivelleringsskena längs en kurvig trädgårdsgång under arbete.
    Skapa konto
  • Gilla
Kalle Disk och 7 till
  • Laddar…
Det ser väldigt bra ut.
Jag är inte ett dugg avundsjuk :lying:

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Excel
Stenläggningen mer eller mindre klar, 160kg paddan gjorde det jämnt och fint.

• Ny lagd stenläggning i cirkulärt mönster med komprimeringsmaskin synlig i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Erik9005 och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.