Riktigt snyggt!

Jag gjorde ett väldigt liknande projekt under helgen; samma stommar och dörrar men lite annan stil på lister. Gillade den lilla mittenlisten du satte mellan stommarna -- en sån blir det nästa gång!

Ps. Du vet säkert redan det; men vit Akrylfog gjorde hela skillnaden i mitt fall. Snudd på MVP på verktygsfronten. Ds.

• Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
Plöjt hela denna tråd idag och ställer mig i hyllningskören. Fantastiskt fint arbete!

• Gilla
mattetvilling och 1 till
  • Laddar…
MYCKET snyggt, tack för inspiration och ideeer :)

• Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
Förutom plats till trafo så hade taket till garderoben passat utmärkt för att montera lite bländfri belysning som nog ger lagom med mjukt ljus i nästan hela rummet.

Riktigt snyggt IKEA-hack. :)

När jag tittar på våra garderober hemma så får jag känslan av att det inte går att bygga in på det sätt du gjort utan att dörrarna skulle ta i "ramen" när dom öppnas max. IKEA har kanske byggt om dörrarna så att det funkar nu?

Är dörrarna öppna max på den här bilden? Är det ramen eller gångjärnen som stoppar dörren i öppet läge?

Visa bilaga 217216

Jag byggde ut med 19mm MDF runt mina, och jag kan öppna dörrarna 118 grader från stängt läge (så 28 grader från att de är "rakt framåt"). Det innebär ca 23cm till för det främre hörnet i sidled.

• Gilla
SalK
  • Laddar…
Det låter lovande (vi skall bygga en liknande garderobsvägg på landet). Kör du med de mjukstängande gångjärnen?

Japp!

Värt att tänka på är att IKEA har två olika mått på deras garderober på hemsidan. De mer exakta måtten står under produktbeskrivning och diffar ganska mycket från de grova måtten som står upp till höger (och det diffar ~5mm). Höll på att ställa till det för mig, men hade räknat på lite marginal i Sketchup för skivor under och ovanför dörrarna som ändå skulle gömmas bakom lister, så det löste sig (men blev tight!).

Vi byggde ut 15 mm, kan öppna som ovan ca 120 grader och har då lite marginal så att inte dörren kläms mot listen. Dvs gångjärnen stoppar först, och även vi har de mjukstängande gångjärnen.

Vi kanske borde starta en inbyggnadsgarderobstråd? :)

• Gilla
SalK och 2 till
  • Laddar…
Har plöjt tråden i två sittningar! Mycket imponerad av arbetet och flitigheten! Snyggt jobbat! Ser fram emot kommande uppdateringar.
Man blir sugen på att själv dra på sig arbetsbyxorna och sätta igång. Och nu när tråden är slutläst finns ju tiden. :)

• Gilla
Nancy Biäng och 1 till
  • Laddar…
Utesäsongen igång med lite stensättning.
På den stora gårdsplanen ska de gamla plattorna tillbaks och sen ska det fyllas på med gårdsgrus i de mindre gångarna. Då vi ville ha en hård yta från plattorna till trappen så testar vi att sätta lite gatsten.

Först satte vi lite storgatsten som ram och testlade ett mönster smågatsten. Testade även ett med dubbla bågar in mot mitten men fick inte till det snyggt.
Ny lagd gatstensyta med stora och små stenar som mönstergår upp till trätrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fyllde på med ca 5 cm sand och vallade upp lite mot storgatstenen på utsidan så den inte skulle flytta sig.
Gårdsplan med nylagd gatsten och ram av storgatsten vid en trappa, verktyg för stensättning syns.
Skapa konto

Satte gatstenen så den stod upp någon cm ovanför storgatstenen. Gick ganska fort att få till de hela bitarna, lite pyssel med de små. Testade först att spräcka på det hantverksmässiga sättet men har för dålig erfarenhet så slutade med att vi kapade tills det var ca 2 cm kvar och sen spräckte sista biten. På detta sättet fick vi en huggen kant som syntes men kunde även göra väldigt tunna bitar.
Partiellt stensatt gångväg framför trätrappa med storgatstensram och smågatsten i mönster, omgiven av grus och lösa stenblock.
Skapa konto

Satte sen på gummiduken på paddan (ska egentligen vara en stomper men har bara en oscillerande) och körde över några ggr så att stenen sjönk ner till rätt höjd.
Fyllde därefter i fogarna med 2-4 så vi hoppas slippa myror.
Ny lagd gatstensyta med olika storlekar nära en trätrappa och grusgång, ojämn stenrad som avslut.
Skapa konto

Och så här blev det från trappan sett.
Nygjord stensättning av smågatsten med en inramning av storgatsten sett från en trappa.
Skapa konto

• Gilla
spånhyvel och 9 till
  • Laddar…
Jättefint!

• Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
mattetvilling mattetvilling skrev:
Utesäsongen igång med lite stensättning.
På den stora gårdsplanen ska de gamla plattorna tillbaks och sen ska det fyllas på med gårdsgrus i de mindre gångarna. Då vi ville ha en hård yta från plattorna till trappen så testar vi att sätta lite gatsten.

Först satte vi lite storgatsten som ram och testlade ett mönster smågatsten. Testade även ett med dubbla bågar in mot mitten men fick inte till det snyggt.
[bild]

Fyllde på med ca 5 cm sand och vallade upp lite mot storgatstenen på utsidan så den inte skulle flytta sig.
[bild]

Satte gatstenen så den stod upp någon cm ovanför storgatstenen. Gick ganska fort att få till de hela bitarna, lite pyssel med de små. Testade först att spräcka på det hantverksmässiga sättet men har för dålig erfarenhet så slutade med att vi kapade tills det var ca 2 cm kvar och sen spräckte sista biten. På detta sättet fick vi en huggen kant som syntes men kunde även göra väldigt tunna bitar.
[bild]

Satte sen på gummiduken på paddan (ska egentligen vara en stomper men har bara en oscillerande) och körde över några ggr så att stenen sjönk ner till rätt höjd.
Fyllde därefter i fogarna med 2-4 så vi hoppas slippa myror.
[bild]

Och så här blev det från trappan sett.
[bild]
Verkligen supersnyggt!

• Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
Tackar :surprised:

Fyllde på med planhyvlade lister över och under. Köpte listerna på Bauhaus som nu öppnat i närheten, gillar att dom har allt på hemsidan och även lagersaldo.
[bild]

Golvlist monterad
[bild]

Krönlist
[bild]

På gaveln limmades / sköts fast lite bredare lister
[bild]

Monterade inredningen och även STRIBERG LED ljuslister i toppen på garderoberna
[bild]

Efter lite spackel och målning var det äntligen klart
[bild]

Gaveln
[bild]

Garderoberna blev väldigt stabila när dom blev ihopskruvade känns nästan som platsbyggda, samtidigt som det var smidigt att kombinera ihop en vettig inredning. Gillar även belysningen som sätts på när dörrarna öppnas, slipper tända om man bara ska in och hämta något snabbt.
[bild]
Tackar :surprised:

Fyllde på med planhyvlade lister över och under. Köpte listerna på Bauhaus som nu öppnat i närheten, gillar att dom har allt på hemsidan och även lagersaldo.
[bild]

Golvlist monterad
[bild]

Krönlist
[bild]

På gaveln limmades / sköts fast lite bredare lister
[bild]

Monterade inredningen och även STRIBERG LED ljuslister i toppen på garderoberna
[bild]

Efter lite spackel och målning var det äntligen klart
[bild]

Gaveln
[bild]

Garderoberna blev väldigt stabila när dom blev ihopskruvade känns nästan som platsbyggda, samtidigt som det var smidigt att kombinera ihop en vettig inredning. Gillar även belysningen som sätts på när dörrarna öppnas, slipper tända om man bara ska in och hämta något snabbt.
[bild]

Väcker medvetet liv i en fin gammal tråd som förtjänar lite dagsljus.

Jag är i färd med att ge mig på ett liknande bygge och undrar hur du gjorde med målningen. Målade du alla delarna innan du monterade ihop allt och sen bättrade på med lite fog och färg i efterhand? Eller målade du allt efter att du hade monterat färdigt allt?

Kapade och sen målade allt färdigt innan jag sköt/skruvade upp det. Tycker det är lättare att måla det liggande då man slipper rinn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.