Gammalt inlägg jag vet, men kände att jag får rätta dig här endå. Kilformade har gatsten aldrig varit, det är därför du inte kan hitta några begagnade kilformade gatstenar, du har nog läst att dom varit råkilade och missuppfattat (råkilad innebär att dom har den ojämna ytan som begagnad gatsten har, och är alltså inte själva formen på stenen som alltid varit kubisk)Kalleman skrev:Jag vet att förr så var gatstenar ofta kilformade och man gick efter utläggning runt med en stor tung trästock och gav varje enskild sten en ordentlig kyss ner i underlaget. Det blev nära på en valvkonstruktion eftersom gatorna ofta var kraftigt bomberade dessutom.
Äldre tiders gatubyggnad är verkligen ett intressant ämne att studera!
Finns en intressant bok i ämnet - "Tillbaka till stenåldern: handbok i stensättning" av Clas Ottne som Svenska Kommunförbundet gav ut för 15 år sen. Bör finnas på ett bibliotek nära dig.
/Kalle
Som kuriosa har jag en bok från 1913 som kortfattat beskriver hur man lägger smågatsten.
Man behövde de inte lägga det i bågform, men kunde lägga det lite hur som helst, men stenarna skulle ligga så tät som möjligt.
För lite mer komfort hade man trävägar med träblok istället för smågatsten. Trävägar fogades med cement
Boken är på holländska
Man behövde de inte lägga det i bågform, men kunde lägga det lite hur som helst, men stenarna skulle ligga så tät som möjligt.
För lite mer komfort hade man trävägar med träblok istället för smågatsten. Trävägar fogades med cement
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Boken är på holländska
Den här tråden är fantastisk. Vill bara kolla om nån testat att sätta den yttersta raden i betong. Det funkar inte med kantsten i mitt fall men det verkar som att utkanten behöver stöd på något sätt.
Henrikd75 på stenläggningen som jag nämnde långt upp i tråden kantade jag med storgatsten i jordfuktad betong (gjutsand och betong 3:1, utan vatten, brinner långsamt av markfukten). Det funkade bra så länge jag såg det men vi bodde ju inte kvar så många år. Tanken med att köra jordfuktat i stället för vanlig betong var att kanten skulle kunna paddas ned med resten av stenläggningen, eftersom betongen inte hade hunnit brinna då, och det funkade. Dock fick paddningen kanten att åka utåt någon cm där den var som högst, kanske 5 cm över markytan bredvid.
Första gången jag lägger bågar, om jag nu kan kalla det bågar=/ca 20 kvm är det ok eller helt åt skogen? Hur lång tid tar det för en erfaren att lägga 20kvm? Nyfiken för chefen klagar på att det tar tid, jobbar som fastighetstekniker/fastighetsskötare annars. Har jobbat på de här jäddra bågar i 7 dagar ( varit ganska dåligt väder samtidigt, fast kört på ändå
En erfaren stensättare sätter mellan 20 och 30m² per dag, inklusive fogning och paddning. Oftast brukar företagen räkna på 20m² per dag för att jobben ska gå ihop. Detta är dock med langare, är man ensam blir det betydligt mindre.Manuel Landin skrev:Första gången jag lägger bågar, om jag nu kan kalla det bågar=/ca 20 kvm är det ok eller helt åt skogen? Hur lång tid tar det för en erfaren att lägga 20kvm? Nyfiken för chefen klagar på att det tar tid, jobbar som fastighetstekniker/fastighetsskötare annars. Har jobbat på de här jäddra bågar i 7 dagar ( varit ganska dåligt väder samtidigt, fast kört på ändå
Ser väldigt bra ut för en nybörjare, kanske aningens flacka men det kan vara bilden som luras. I gator brukar man ha 120cm mellan kryssen.
P Prodigys skrev:En erfaren stensättare sätter mellan 20 och 30m² per dag, inklusive fogning och paddning. Oftast brukar företagen räkna på 20m² per dag för att jobben ska gå ihop. Detta är dock med langare, är man ensam blir det betydligt mindre.
Ser väldigt bra ut för en nybörjare, kanske aningens flacka men det kan vara bilden som luras. I gator brukar man ha 120cm mellan kryssen.
Ok tack. Är en aning snett men det får duga. Känner att stensättning är kul nu när man börja få lite känn på det.P Prodigys skrev:En erfaren stensättare sätter mellan 20 och 30m² per dag, inklusive fogning och paddning. Oftast brukar företagen räkna på 20m² per dag för att jobben ska gå ihop. Detta är dock med langare, är man ensam blir det betydligt mindre.