12 639 läst · 2 svar
13k läst
2 svar
Lägga parkett golv med endast 5mm rörelsefog?
Köpte ett Tarkett parkettgolv hos Hornbach idag, i instruktionerna så står det att rörelsefogen ska vara 8-10mm mellan golvet o väggen. Kan man minska det till 5mm? Med tanke på att det e sommar nu!
Anledningen till att jag frågar är att om jag lägger 10mm nu, är jag rädd för att rörelsefogen kommer att synas under listen till vintern!
Sovrummet i lgh är 3*3.6m, ska lägga golvet över ett äldre parkettgolv + 2mm "underlagsljudisolering", är säkert 25 grader i rummet nu!
Golvet
http://hornbachse.travidia.com/FSI/...p;facing=true&pagenum=24&adid=6228115
Anledningen till att jag frågar är att om jag lägger 10mm nu, är jag rädd för att rörelsefogen kommer att synas under listen till vintern!
Sovrummet i lgh är 3*3.6m, ska lägga golvet över ett äldre parkettgolv + 2mm "underlagsljudisolering", är säkert 25 grader i rummet nu!
Golvet
http://hornbachse.travidia.com/FSI/...p;facing=true&pagenum=24&adid=6228115
Hur bred rörelsefogen ska vara beror på hur brett rummet är. Formel hur det ska räknas ut skiljer sig från tillverkare till tillverkare. Formel för uträkning kan finnas med i läggningsanvisningarna. Fast många tillverkare nöjer sig med att rekommendera ett cirkamått (som 8-10mm t ex). I ett rum som är 3x3,6 tror jag mycket väl att det fungera med 5mm springa om det nu är ett måste.
Jag lägger nästan alltid med ca 8mm springa. Mest för att det är lätt iom att jag använder pappen som är runt parketten och viker den fyrdubbel.
Jag lägger nästan alltid med ca 8mm springa. Mest för att det är lätt iom att jag använder pappen som är runt parketten och viker den fyrdubbel.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Lägga parkettgolv på ett betongbjälklag med uppvärmde källare
Golv -
Hur skulle ni gå tillväga om ni skulle vilja lägga parkettgolv
Golv -
Lägga parkett längsmed eller tvärs golvvärmeslingor? (Kafkaartat...)
Golv -
Lägga ny parkett när golvet ligger på sand
Golv -
Lägga nytt parkettgolv i friskt 70-talshus med platta på mark
Golv