H
Fairlane Fairlane skrev:
Då har den ett kulturvärde så jag spar den hellre.
OK, jag har ett flertal Sandviksågar efter min morfar som han filat och skränkt, vassa som satan. Det skulle vara ett helgerån att INTE använda dom eftersom dom sågar rakt snabbt och med ett snyggt snitt. 🙂
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H
T Tossegubbe skrev:
Jag håller inte alls med, ju mer ovan en brukare är vid en maskin eller verktyg desto viktigare är det med ergonomi och säkerhet, en van användare kan hantera en borrmaskin som hugger och inte har slirkoppling, en som är ovan på detta löper mycket större risk att ramla ner från stegen när hen borrar för spotlightarna.
En ovan brukare löper större risk att skada sig på en cirkelsåg som saknar klingbroms.
En nybörjare är mer sannolik att plugga i vinkelslipen utan nollspänningsbrytare med knappen i onläge.
Det är mycket svårare att ha ett säkert grepp på maskinen i billig plast istället för gummerat grepp, tom jag som har massa erfarenhet har tappat greppet om en vinkelslip med tung stålborste på som saknade mjukstart så den far iväg runt fötterna på en och rena turen att den korta sladden åkte ur snabbt.

Kort sagt ju mer oerfaren man är desto viktigare att ha säkra och bra verktyg att arbeta med!

Nu skiljer inte priset på billigaste och bästa kondningar ngt öre utan snarare kronor beroende på storlek såklart, men har själv fått frågan från tillverkare om vilken nivå jag vill ha, du kan ju alltid kolla med tillverkare om du vill.
Självklart är det inte en absolut vetenskap att den lägger av vid 50 001 cykler men dom har ett spann i tabellerna på säg +- 20% av beräknad livslängd men man får vara rätt korkad om man specar samma standard i en tv för 2000kr som i en satelit för 1miljard, sedan finns det givetvis alla mellannivåer.

Jag är ingen elektronikexpert själv men har suttit med vid ett antal upphandlingar och det här med önskad livslängd är en fråga som alltid återkommer från tillverkaren, vet jag att en sak skall användas x antal timmar så är det värdelöst att beställa något som är sannolikt att falera innan det är dags att byta ut eller som håller dubbelt så länge.
Samma sak gäller batterier tex, i det militära skulle vi upphandla backupbatterier och första frågan vi fick var hur länge vi ville att dom skulle hålla, givetvis förutsatt att dom användes inom specade parametrar men var aldrig frågan om att vi ser när dom blir dåliga så byter vi utan det specades ngt i stil med minst 90% kapacitet efter 5år och det visade sig stämma tämligen exakt på 10 tusentals batterier vid slumpmässig kontroll över tid, inget gick under 90% men de flesta låg på 91-93% efter 5år.
Så varför skulle inte mobiltillverkare och andra göra samma sak? Bygga batteri för att hålla en förspecad livslängd där det inte lönar sig att byta ut batteriet även om dom för 50kr extra på en tel för 15.000 kr skulle kunna få ett batteri som höll 2år längre.
Det allra mesta idag byggs med en konstruktiv önskad livslängd istället för optimala.

Diskuterade just detta med Rekotrailer för bara något år sedan om varför dom inte gör sina trailers i rostfritt syrafast och vi räknade på prisskillnaden, faktum var att även om det rostfria materialet är vesäntligt dyrare så slipper man varmgalvningen och frakter till/från galv och på en liten 750kg (ca 100kg stålmaterial) släpvagn skulle tillverkningskostnaden vara nästan likvärdig men har ni sett någon rostfri trailer till salu?
"har ni sett någon rostfri trailer till salu?"
Rostfritt har väl en högre benägenhet att spricka av utmattning jämfört med stål, det kan väl också vara en anledning att välja bort det då det kan kräva andra konstruktioner eller mer material.

Däremot skulle man ju mer eller minde önska att der var lag på rostfria bromsrör och bränsleledningar på bilar som ska säljas i Norden...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
H Håkan V skrev:
Däremot skulle man ju mer eller minde önska att der var lag på rostfria bromsrör och bränsleledningar på bilar som ska säljas i Norden...
Brukar inte bromsrör vara gjorda av koppar?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det kunde man ju önska..
Tyvärr är det mer regel än undantag att de levereras med rör i stål...
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
ur minnet så är det bara äldre div volvo och renault som använt kopparrör från fabrik. Volvo hade mässingsnipplar också vilket kan låta bra men fastnar rejält.......
 
S Stefan1972 skrev:
ur minnet så är det bara äldre div volvo och renault som använt kopparrör från fabrik. Volvo hade mässingsnipplar också vilket kan låta bra men fastnar rejält.......
Kopparrören på 240 gick nästan alltid av när man skulle lossa de på oken fram, med värme kunde man lyckas.
Men tanken var god.
 
jo fast en bil av hobbybilskaraktär blir väl en sak. På en bruksbil blir det ju fånigt om rören håller i flera tusen år samtidigt som resten ger upp vid 30k mil i genomsnitt.
Rostfritt är egentligen ganska mjukt så att pressa konor är antagligen inget större problem. Tidigare har det nog varit bristen på material som styrt detta. Var inte särskilt gott om tillverkare av rören......Den biten har ju exploderat de senaste åren.....
 
Det är väl inte helt ovanligt med plastöverdragna stålrör också, det var det på Mazda Miatan -02 jag skrotade ner... De var fina i hela längden, men bra rostiga i ändarna..,
 
  • Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
plastöverdragna stålrör är väl vad många tillverkare har idag. Tyvärr hjälper inte plasten fullt ut......
 
G
S Stefan1972 skrev:
ur minnet så är det bara äldre div volvo och renault som använt kopparrör från fabrik. Volvo hade mässingsnipplar också vilket kan låta bra men fastnar rejält.......
Tror att det faktiskt va någon zinklegering från nån gång på 70 talet och ett tag framåt, inte rena kopparrör men vissts fastnade nipplarna.
 
jo det kan vara så att volvo använde kopparnickelrör. Minns inte riktigt. De ser ju lika ut men är hårdare.
 
S Stefan1972 skrev:
jo fast en bil av hobbybilskaraktär blir väl en sak. På en bruksbil blir det ju fånigt om rören håller i flera tusen år samtidigt som resten ger upp vid 30k mil i genomsnitt.
Rostfritt är egentligen ganska mjukt så att pressa konor är antagligen inget större problem. Tidigare har det nog varit bristen på material som styrt detta. Var inte särskilt gott om tillverkare av rören......Den biten har ju exploderat de senaste åren.....
Oavsett vad de används till så när jag byter reservdel väljer jag en jag inte ska behöva byta igen och räknar med att jag äger bilens livslängd (som jag aldrig gör för övrigt...) Men det är så jag fungerar
 
Fast bromsrör byter man oftast bara en gång oavsett vad de är i för material..........Har aldrig någonsin sett en bil som avverkat flera bromsrör på samma ställe. Den dagen det röret man bytt är rostigt igen är nog bilen i himlen ändå.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast bromsrör byter man oftast bara en gång oavsett vad de är i för material..........Har aldrig någonsin sett en bil som avverkat flera bromsrör på samma ställe. Den dagen det röret man bytt är rostigt igen är nog bilen i himlen ändå.
det må vara, har själv aldrig byggt/bytt rostfritt då koppar/nickel antaligen som du säger inte kommer ge bekymer och det är lättåtkommet i Sverige
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.