T Tossegubbe skrev:
Vi har kanske olika syn på det men jag anser nog att alla som har byggt upp och drivit företag i massor med år vare sig det är nationellt eller internationellt måste vara hyggligt kompetenta på affärer och ekonomi.
Har aldrig hävdat att biltema gör dåliga affärer, jag hävdar att dom bidrar till köp och slängkulturen på ett sätt jag föraktar, samma som väldigt många andra företag såklart.
På vilket sätt är det bättre att köpa den dyrare? Är dyrare alltid bättre?
För att ha så bra koll så påstår du ändå att tillverkaren gör att något ska hålla ett visst antal timmar.Du skulle få väldigt många returer att ta hand om. Det kostar pengar. Dessutom du förlorar kunder. Hur man kan missa sådana enkla saker när man är bättre än genomsnittet. Den kommer troligtvis hålla. länge nog.
Har du några argument?

Biltema innebär inte automatiskt till överkonsumtionen. Det bygger på dina fördomar. biltema säljer både skit och bra skit.
Men det är perfekt för de som behöver verktyg. Men inte har lust att betala så mycket för dessa
 
T Tossegubbe skrev:
Jo som jag skrev i ett tidigare inlägg så förstår jag givetvis det företagsekonomiska i att sälja korv istället för brytarspetsar, Vad jag däremot inte är med på är att vi gynnar köp och släng samt offrar kunskap och yrkesskicklighet på bekostnad av den mentaliteten.
Snart står vi i ett samhälle med enorma sopberg, förstörd miljö och hela paketet för att vi väljer att köpa en ny billig borrmaskin när kolen är slut istället för att byta dom för ingen tillhandahåller reservdelar/slitdelar till biltemamaskinen. Detta är även ett problem till dyrare maskiner som retar mig dock. Jag har flera pallar med "fina" hilti mm på lagret som saknar ngn liten detalj som strömbrytare, stödfot, kol eller annat bara för att det inte lagerhålls. Det är totalt vansinne att köra allt detta på tippen när dom lätt skulle kunna lagas och hålla flera livstider för "Svensson" istället för att köpa nytt skräp.
Så ja jag tycker det borde ställas mer krav på tillverkare att tillhandahålla reservdelar i minst 30år till maskiner som kan väntas fungera 30år med nya slitagedelar.
Samma sak i mina hyresfastigheter, vi pyter årligen ut ett flertal fina fullt fungerande toalettstolar, blandare och annat bara för att Gustafberg inte lagerhåller slitagedelar o h packningar! Återigen totalt vansinne ur ett mänskligt och miljöperspektiv, men visst företagsekonomiskt är det givetvis bättre att sälja en ny toa för 5k än packningssats för 150kr.

Mitt företag och jag är inte perfekta på något sätt men det finns inga aktieägare att svara inför, bedömmer jag att vi kan återvinna ngt eller köpa begagnade kvalitetsverktyg så blir det så alla dagar i veckan, en ny skiftnyckel på biltema gör inte ett dugg bättre jobb än en bacho från 50talet.
Men visst vi köper in moderna batterimaskiner istället för gamla sladdmaskiner för vissa jobb, helt klart. Inget är alltid svart och vitt.
Problemet är som du ändå är på spåren. att både proffsmärken inte håller samma kvalitet som det har gjort tidigare. Du kan hitta verktyg på biltema som är bättre än bacho men mycket billigare. Det gäller absolut inte alla verktyg. så man måste testa sig fram.
.
Nu brukar de största märkena ha reservdelar ganska långt bak i tiden.
Att byta ut äldre. kan vara mer ekonomiskt och miljövänligt.
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
T Tossegubbe skrev:
Jo som jag skrev i ett tidigare inlägg så förstår jag givetvis det företagsekonomiska i att sälja korv istället för brytarspetsar,
Ja, man tar bort en vara som inte efterfrågas och tillför något som många kunder efterfrågar. Just korv är väl mer av ett tillbehör än Biltemas fokus. Alla Biltema har det inte ens. Ikea säljer också korv och annat ätbart, liksom saker till hemmet, men räknas nog ändå främst som ett möbelföretag.
T Tossegubbe skrev:
Vad jag däremot inte är med på är att vi gynnar köp och släng samt offrar kunskap och yrkesskicklighet på bekostnad av den mentaliteten.
Köp och släng är ju inte lyckat det håller jag med om, men vilken kunskap och yrkesskicklighet är det som Biltema offrar? Biltema har väl alltid varit ett ställe som säljer det kunderna önskar till ert lägre pris än många märkes stor. Förr var det mer reservdelar, men det var ändå kunden som beställde (postorder) en lykta till sin Volvo 240, så någon extrem yrkesskicklighet fanns väl inte då heller?
T Tossegubbe skrev:
Snart står vi i ett samhälle med enorma sopberg, förstörd miljö och hela paketet för att vi väljer att köpa en ny billig borrmaskin när kolen är slut istället för att byta dom för ingen tillhandahåller reservdelar/slitdelar till biltemamaskinen. Detta är även ett problem till dyrare maskiner som retar mig dock. Jag har flera pallar med "fina" hilti mm på lagret som saknar ngn liten detalj som strömbrytare, stödfot, kol eller annat bara för att det inte lagerhålls. Det är totalt vansinne att köra allt detta på tippen när dom lätt skulle kunna lagas och hålla flera livstider för "Svensson" istället för att köpa nytt skräp.
Möjligheten att byta kol är kanske inte viktig om man köper en maskin som används sällan. Jag har verktyg som är 30+ år som fungerar bra fortfarande, men knappast batteriverktyg då batterierna utvecklats enormt på 30 år.

Det finns ju gamla verktyg som hållit 100 år, men ändå är det nog väldigt ovanligt att någon skulle använda säg en 100 år gammal såg.
T Tossegubbe skrev:
Så ja jag tycker det borde ställas mer krav på tillverkare att tillhandahålla reservdelar i minst 30år till maskiner som kan väntas fungera 30år med nya slitagedelar.
Ja, det kanske hade varit vettigt, med det är knappast Biltemas fel, och är det samma problem med den dyra Hilti-maskinen så är det ju ännu mindre anledning att köpa en Hilti för en sällananvändare.
T Tossegubbe skrev:
Mitt företag och jag är inte perfekta på något sätt men det finns inga aktieägare att svara inför, bedömmer jag att vi kan återvinna ngt eller köpa begagnade kvalitetsverktyg så blir det så alla dagar i veckan, en ny skiftnyckel på biltema gör inte ett dugg bättre jobb än en bacho från 50talet.
Äger du företaget själv så är det väl du som ställer kraven? En skiftnyckel är ett relativt enkelt verktyg som kan fungera väl länge. Jag har några sådana själv. En fogsvans är också ett enkelt verktyg men där tar jag hellre en nyare (kan vara 20 år) än en från tidigt 1900-tal.

Biltema säljer fortfarande en hel del saker till bilar även om de breddat utbudet. Jag ser inte varför man skulle byta namn på företaget för den sakens skull.
Man säljer fortfarande stötdämpare, fjädrar, bromsdetaljer, olja, glödlampor, torkarblad, batterier, lastsäkring etc. Däremot kan man inte längre köpa en strålkastare till din bil, men det är rätt naturligt när det finns så många fler modeller idag än för 50 år sen. När halva Sverige körde Volvo och det fanns sedan och kombi att välja på så var det enkelt att hålla strålkastare i lager. Nu har man många lager (butiker) och det finns massor med bilar och strålkastare kan skilja från årsmodell till årsmodell. Biltema har fått välja, anpassa sig eller lägga ner. Hyresrätter är lättare i att det finns en konstant efterfrågan om det inte är i avfolkningsområde. Till och med mardrömsvärdar får ju uthyrt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
På vilket sätt är det bättre att köpa den dyrare? Är dyrare alltid bättre?
För att ha så bra koll så påstår du ändå att tillverkaren gör att något ska hålla ett visst antal timmar.Du skulle få väldigt många returer att ta hand om. Det kostar pengar. Dessutom du förlorar kunder. Hur man kan missa sådana enkla saker när man är bättre än genomsnittet. Den kommer troligtvis hålla. länge nog.
Har du några argument?

Biltema innebär inte automatiskt till överkonsumtionen. Det bygger på dina fördomar. biltema säljer både skit och bra skit.
Men det är perfekt för de som behöver verktyg. Men inte har lust att betala så mycket för dessa
Jag skulle nog påstå att hilti, blå bosch, makita eller liknande i 100% av fallen är bättre än biltema eller jula ja. Därmed inte sagt att en 5ggr dyrare märkesmaskin håller 5ggr så många timmar (även om den ofta gör det) man får även väga in ergonomi, säkerhet och andra faktorer i valet. Samma som med en bil, mercan, bmw eller så håller kke inte 3ggr så många mil som billiga fiaten men den ger mervärde under användningen i komfort och säkerhet tex.

Och returer ja, det får dom absolut, har en nära bekant som arbetar på en stor bygghandelskedja där dom säljer både proffsmaskiner och lågpris eget märke och vi har diskuterat detta. Dom får in mängder med returer på dom billiga men dom är så billiga i inköp att dom bara ger kunden en ny och slänger den trasiga utan att ens felsöka, en vinkelslip kostar dom 30-50kr i kina och säljs för typ 2-300kr här, även om kunden hinner byta ut 2st under garantitiden är det lönsamt och oftast känner sig kunden nöjd då hen fått en alldeles ny maskin och ignorerar att hen kört upp bensin för mer pengar och lagt en halv arbetsdag på det.

Skulle dom däremot sålt en makita på kampanj för 600kr Till kunden från början så hade dom tjänat under 100kr på den och inte fått kunden att komma tillbaka till butiken 2ggr till och sannolikt köpa ngt mer samt ge dom bra betyg för servicvänlighet mm.
Fulla parkeringar ger mer kunder så även ickekunder ger merförsäljning i detta fallet.
Det är inga idioter som sitter på marknads och inköpsavdelningarna men det är en balansgång som du skriver, för mga returer blir dåligt men väldigt många orkar inte ens bry sig att åka tillbaka, leta upp kvitton osv så även när deras 300kr maskin går sönder efter ett år skiter dom i det.
Lite samma princip som att sälja presentkort, hela affärsiden där baseras på att 24% av dom aldrig löses in så det är egentligen 24% gratis pengar som ett marknadssnitt.

Och ja absolut kan tillverkare styra livslängden, dagens industri är så avancerad att den kan kontrollera rätt exakt hur länge en produkt skall hålla genom både hård och mjukvara, går du till en kondensatortillverkare så kan du speca ganska exakt hur länge den skall hålla, går du till en plasttillverkare kan du ange hur mga timmar UV din slang eller pressening skall hålla osv så påstå inte att det inte är väldigt utstuderat för att sälja mer, inte för att gynna kundersekonomi eller miljön.

Du kan tex läsa om ett nyligt rättsfall där I-phone blev skyldiga att ersätta alla kunder i USA med 92$ per telefon för att dom avsiktligt byggt in ett "bäst före" i deras produkter för att tvinga folk att byta ut fullt fungerande telefoner och jag garanterar dig att dom inte är ensama att göra det.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, man tar bort en vara som inte efterfrågas och tillför något som många kunder efterfrågar. Just korv är väl mer av ett tillbehör än Biltemas fokus. Alla Biltema har det inte ens. Ikea säljer också korv och annat ätbart, liksom saker till hemmet, men räknas nog ändå främst som ett möbelföretag.

Köp och släng är ju inte lyckat det håller jag med om, men vilken kunskap och yrkesskicklighet är det som Biltema offrar? Biltema har väl alltid varit ett ställe som säljer det kunderna önskar till ert lägre pris än många märkes stor. Förr var det mer reservdelar, men det var ändå kunden som beställde (postorder) en lykta till sin Volvo 240, så någon extrem yrkesskicklighet fanns väl inte då heller?

Möjligheten att byta kol är kanske inte viktig om man köper en maskin som används sällan. Jag har verktyg som är 30+ år som fungerar bra fortfarande, men knappast batteriverktyg då batterierna utvecklats enormt på 30 år.

Det finns ju gamla verktyg som hållit 100 år, men ändå är det nog väldigt ovanligt att någon skulle använda säg en 100 år gammal såg.

Ja, det kanske hade varit vettigt, med det är knappast Biltemas fel, och är det samma problem med den dyra Hilti-maskinen så är det ju ännu mindre anledning att köpa en Hilti för en sällananvändare.

Äger du företaget själv så är det väl du som ställer kraven? En skiftnyckel är ett relativt enkelt verktyg som kan fungera väl länge. Jag har några sådana själv. En fogsvans är också ett enkelt verktyg men där tar jag hellre en nyare (kan vara 20 år) än en från tidigt 1900-tal.

Biltema säljer fortfarande en hel del saker till bilar även om de breddat utbudet. Jag ser inte varför man skulle byta namn på företaget för den sakens skull.
Man säljer fortfarande stötdämpare, fjädrar, bromsdetaljer, olja, glödlampor, torkarblad, batterier, lastsäkring etc. Däremot kan man inte längre köpa en strålkastare till din bil, men det är rätt naturligt när det finns så många fler modeller idag än för 50 år sen. När halva Sverige körde Volvo och det fanns sedan och kombi att välja på så var det enkelt att hålla strålkastare i lager. Nu har man många lager (butiker) och det finns massor med bilar och strålkastare kan skilja från årsmodell till årsmodell. Biltema har fått välja, anpassa sig eller lägga ner. Hyresrätter är lättare i att det finns en konstant efterfrågan om det inte är i avfolkningsområde. Till och med mardrömsvärdar får ju uthyrt.
Visst har du rätt i sak, men jag avser mer att det är vi som kunder/konsumenter som styr företagen. Har vi en enad front där vi säger Nej vi köper inget av er om ni inte garanterar 30års tillgång på reservdelar till denna toastolen/blandaren/bilmodellen eller vad det nu må vara, inte garantera att den håller i 30år men att jag kan köpa reservdelar till den.

Tror du då inte att det snart skulle ändra butikerna och minska köp och släng?
Fnns det någon som eg VILL byta ut en toastol efter 10år för att du inte kan få tag i en ny packning? Eller skrota en i övrigt fullt fungerande bil eller maskin för det inte går att få tag i delar längre/alternativt är helt orimligt dyrt.

Vad gäller yrkesskickligheten i biltemas fall så är det kunskapen om bilar som offrats, numera får du inte ett jobb på biltema för att du kan något om bilar eller verktyg, gick du in på biltema förr var oddsen goda att dom faktiskt visste skillnaden mellan H1 och H7 lampor, visste om du kunde sätta i 100w i deras extraljus av en viss modell. Visste att den där flexslangen kan ersätta orginal kylarslang i volvo men inte merca osv osv

Hur sannolikt tror du det är att jag kan fråga en random person på bilavdelningen hur många A säkring jag behöver till deras extraljusramp i 24 resp 12V montage? Eller betydelsen av angivna watt och effektiva watt, candela vs kelvin.
Spänningsfall på matarkabel till slutsteg/startmotor vid given längd till batteri.

Jag är kanske gammalmodig men jag förväntar mig sådan kunskap om butikens egna varor om man skall jobba där Och det är nästan omöjligt om man skall sälja allf från korv till hästprylar till extraljus om man inte strikt delar upp det med olika expertområden.
 
Fairlane
T Tossegubbe skrev:
Visst har du rätt i sak, men jag avser mer att det är vi som kunder/konsumenter som styr företagen. Har vi en enad front där vi säger Nej vi köper inget av er om ni inte garanterar 30års tillgång på reservdelar till denna toastolen/blandaren/bilmodellen eller vad det nu må vara, inte garantera att den håller i 30år men att jag kan köpa reservdelar till den.

Tror du då inte att det snart skulle ändra butikerna och minska köp och släng?
Fnns det någon som eg VILL byta ut en toastol efter 10år för att du inte kan få tag i en ny packning? Eller skrota en i övrigt fullt fungerande bil eller maskin för det inte går att få tag i delar längre/alternativt är helt orimligt dyrt.
Det tror jag stämmer, att om folk vägrar att handla så kommer det bli förändring. Det är dock konsumenternas ansvar.
Däremot anser jag inte att allt från Biltema eller Jula är skräp. Borrhammaren jag köpte för 200 kr för länge sen har gjort en massa hål i betong och berg. Den lever än. Jag köpte den på rekommendation och jag är mycket nöjd.
T Tossegubbe skrev:
Vad gäller yrkesskickligheten i biltemas fall så är det kunskapen om bilar som offrats, numera får du inte ett jobb på biltema för att du kan något om bilar eller verktyg, gick du in på biltema förr var oddsen goda att dom faktiskt visste skillnaden mellan H1 och H7 lampor, visste om du kunde sätta i 100w i deras extraljus av en viss modell. Visste att den där flexslangen kan ersätta orginal kylarslang i volvo men inte merca osv osv
Jag har ingen erfarenhet av att de kunde det innan heller, men kanske har jag missat det.

Jag påstår dessutom att det är rejält mycket svårare att ha koll idag, när det inte bara räcker att veta Volvo eller Merca. Nu har båda de märkena väldigt många fler modeller o h det kanske fungerar på årsmodell 1993, men inte på 1994.
T Tossegubbe skrev:
Hur sannolikt tror du det är att jag kan fråga en random person på bilavdelningen hur många A säkring jag behöver till deras extraljusramp i 24 resp 12V montage? Eller betydelsen av angivna watt och effektiva watt, candela vs kelvin.
Spänningsfall på matarkabel till slutsteg/startmotor vid given längd till batteri.
Låg, som jag även tror att det var innan.
T Tossegubbe skrev:
Jag är kanske gammalmodig men jag förväntar mig sådan kunskap om butikens egna varor om man skall jobba där Och det är nästan omöjligt om man skall sälja allf från korv till hästprylar till extraljus om man inte strikt delar upp det med olika expertområden.
Ja visst är det trevligt, men inget jag förväntar mig. Då får jag gå till en mer specialiserad butik och vara beredd att betala mer.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Tossegubbe skrev:
Jag skulle nog påstå att hilti, blå bosch, makita eller liknande i 100% av fallen är bättre än biltema eller jula ja. Därmed inte sagt att en 5ggr dyrare märkesmaskin håller 5ggr så många timmar (även om den ofta gör det) man får även väga in ergonomi, säkerhet och andra faktorer i valet. Samma som med en bil, mercan, bmw eller så håller kke inte 3ggr så många mil som billiga fiaten men den ger mervärde under användningen i komfort och säkerhet tex.

Och returer ja, det får dom absolut, har en nära bekant som arbetar på en stor bygghandelskedja där dom säljer både proffsmaskiner och lågpris eget märke och vi har diskuterat detta. Dom får in mängder med returer på dom billiga men dom är så billiga i inköp att dom bara ger kunden en ny och slänger den trasiga utan att ens felsöka, en vinkelslip kostar dom 30-50kr i kina och säljs för typ 2-300kr här, även om kunden hinner byta ut 2st under garantitiden är det lönsamt och oftast känner sig kunden nöjd då hen fått en alldeles ny maskin och ignorerar att hen kört upp bensin för mer pengar och lagt en halv arbetsdag på det.

Skulle dom däremot sålt en makita på kampanj för 600kr Till kunden från början så hade dom tjänat under 100kr på den och inte fått kunden att komma tillbaka till butiken 2ggr till och sannolikt köpa ngt mer samt ge dom bra betyg för servicvänlighet mm.
Fulla parkeringar ger mer kunder så även ickekunder ger merförsäljning i detta fallet.
Det är inga idioter som sitter på marknads och inköpsavdelningarna men det är en balansgång som du skriver, för mga returer blir dåligt men väldigt många orkar inte ens bry sig att åka tillbaka, leta upp kvitton osv så även när deras 300kr maskin går sönder efter ett år skiter dom i det.
Lite samma princip som att sälja presentkort, hela affärsiden där baseras på att 24% av dom aldrig löses in så det är egentligen 24% gratis pengar som ett marknadssnitt.

Och ja absolut kan tillverkare styra livslängden, dagens industri är så avancerad att den kan kontrollera rätt exakt hur länge en produkt skall hålla genom både hård och mjukvara, går du till en kondensatortillverkare så kan du speca ganska exakt hur länge den skall hålla, går du till en plasttillverkare kan du ange hur mga timmar UV din slang eller pressening skall hålla osv så påstå inte att det inte är väldigt utstuderat för att sälja mer, inte för att gynna kundersekonomi eller miljön.

Du kan tex läsa om ett nyligt rättsfall där I-phone blev skyldiga att ersätta alla kunder i USA med 92$ per telefon för att dom avsiktligt byggt in ett "bäst före" i deras produkter för att tvinga folk att byta ut fullt fungerande telefoner och jag garanterar dig att dom inte är ensama att göra det.
Proffsmärken är oftast bättre än sina billigare kusiner. Men du måste ha missat någonting i det jag skrev. Jag konstaterade att för så lite användning så spelar inte ergonomi någon större roll. Säkerheten är tillräcklig även på biltemas prylar.
Eftersom du vill jämföra med bilar så köper folk den billigaste bilen. För att de inte har lust att lägga ner så mycket pengar på en ny bil. Säkerheten är ungefär densamma. Men den är inte alls lika bekväm. om man bara ska åka kortare sträckor behöver man inte åka bekvämt. Så då kommer vi åter till ergonomi. Den är inte alltid det viktigaste.
Det handlar om hur du använder någonting.
Men det är något du aldrig kommer förstå. Att folk kan köpa sina verktyg på biltema
Och att biltemas vinkelslip kan vara ett vettigt val av verktyg om man använder något sparsamt.

En tillverkare kanske vet hur mycket uv ljus en slang tål. Men då måste du använda den där iv strålningen är störst.
Om en tillverkare exakt kan veta hur länge en konding håller? Det skulle då handla om material utmattning. Men det beror även på temperatur. Om ett företag skulle ya fram en komponent som skulle gå sönder efter en viss tid. Då skulle troligtvis vara lite dyrare. Om en em billig konding kostar 10öre och en dyr 12 öre och den mes bestämd livslängd kostar 11öre.Då kommer de som tillverkar de billiga maskinerna välja den billigaste komponenten.Jag tror att du har lite väl konstig syn på det hela. Billigare maskiner billigare komponenter Men kul att du fortfarande tror att företaget tjänar på att tidsbegränsa en. vara Det finns inget vinnande i att sälja en produkt som har en exakt tid Då kommer vi till kunderna. Om den där vinkelslipen höll så länge. Då kommer denna köpa en ny maskin på p biltema. Eftersom de har en positiv erfarenhet. Troligtvis kommer de berätta för någon annan. Du tjänar mer på en nöjd kund. Biltema kommer säkerligen välja de billiga komponenterna. Om man däremot hade hadt en tidsbegränsning skulle det snabbt sprida sig.Då har redan Biltema ett intressant rykte troligtvis för att billigt alltid är dåligt enligt folk. iPhone är ett intressant exempel. De programvaran som hade dem parametern. Så efter en viss tid så vart telefonen slöare. Det var mjukvaran inte hårdvaran. det är nog ingen som är förvånad att det var iphone. Men det vart dyrt. Jag är övertygad om att de andra tillverkarna har blivit granskade av många.
De va en dålig affär för dessa. Jag tror inte de andra tillverkarna manipulerat sin mjukvara. Telefonen var det inget xel på.
Inte ens ditt exempel med iphone som fick betala dyrt har fått dig att inse problemet. De som gjorde det skickade nog snabbt ut en uppdatering som tog bort tidsspärrem

Att en kund kommer inte en trasig vara är ingen seger. Men det händer. Om en kund behöver komma tillbaka två gånger då är det än förlust. Första gången kan du enkelt hålla kvar kunden. Andra gången då blir det svårare att få en nöjd kund. framförallt kommet förtroendet för maskinerna att vara sämre. Risken är att kunden målar över besvikelsen på en trasig vara på företaget i sig. Så nej du kan inte göra allt för dåliga varor. Det blir en förlust Ett garantiärende är en förlust. Om du plockar en maskin från hyllan så har du förlorat dels kostnaden för prylen därefter ev. vinst. Du skulle inte säljanså mycket varor om man visste att den kommer gp sönder.

När det gäller toaletter vet jag inte riktigt var ni tittar efter reservdelar. Men delar äldre år är inga som helst problem. 20-30år är lugnt.
Dock sä en toalett som är 30år lönar sig troligtvis inte att laga. dels kostnaden. Sen för att dessa drar ganska mycket vatten. Så för miljöns skull.


Förresten proffsmärken är inte 100% bättre. Men samtidigt så haltar jämförelsen ordentligt. Det är helt olika klasser. Vi kan ta dina bilar.
Dacia är budgetklass. Att jämföra med Mercedes går inte. Jag kan ändå inte säga att en Mercedes är 100% bättre.

Det är dags att du nyktrar till lite här.
Blå bosch är inte alltid bäst. Och framförallt billigast är inte alltid sämst. Du ska inte förvänta dig att maskinen du köper på biltema är sämst. naturligtvis inte bäst heller.
Man måste se till ekonomi när man köper något på biltema. lampor till bilen. Man måste se till priset och kvaliteten. Samma gäller även proffsprylar
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Proffsmärken är oftast bättre än sina billigare kusiner. Men du måste ha missat någonting i det jag skrev. Jag konstaterade att för så lite användning så spelar inte ergonomi någon större roll. Säkerheten är tillräcklig även på biltemas prylar.
Eftersom du vill jämföra med bilar så köper folk den billigaste bilen. För att de inte har lust att lägga ner så mycket pengar på en ny bil. Säkerheten är ungefär densamma. Men den är inte alls lika bekväm. om man bara ska åka kortare sträckor behöver man inte åka bekvämt. Så då kommer vi åter till ergonomi. Den är inte alltid det viktigaste.
Det handlar om hur du använder någonting.
Men det är något du aldrig kommer förstå. Att folk kan köpa sina verktyg på biltema
Och att biltemas vinkelslip kan vara ett vettigt val av verktyg om man använder något sparsamt.

En tillverkare kanske vet hur mycket uv ljus en slang tål. Men då måste du använda den där iv strålningen är störst.
Om en tillverkare exakt kan veta hur länge en konding håller? Det skulle då handla om material utmattning. Men det beror även på temperatur. Om ett företag skulle ya fram en komponent som skulle gå sönder efter en viss tid. Då skulle troligtvis vara lite dyrare. Om en em billig konding kostar 10öre och en dyr 12 öre och den mes bestämd livslängd kostar 11öre.Då kommer de som tillverkar de billiga maskinerna välja den billigaste komponenten.Jag tror att du har lite väl konstig syn på det hela. Billigare maskiner billigare komponenter Men kul att du fortfarande tror att företaget tjänar på att tidsbegränsa en. vara Det finns inget vinnande i att sälja en produkt som har en exakt tid Då kommer vi till kunderna. Om den där vinkelslipen höll så länge. Då kommer denna köpa en ny maskin på p biltema. Eftersom de har en positiv erfarenhet. Troligtvis kommer de berätta för någon annan. Du tjänar mer på en nöjd kund. Biltema kommer säkerligen välja de billiga komponenterna. Om man däremot hade hadt en tidsbegränsning skulle det snabbt sprida sig.Då har redan Biltema ett intressant rykte troligtvis för att billigt alltid är dåligt enligt folk. iPhone är ett intressant exempel. De programvaran som hade dem parametern. Så efter en viss tid så vart telefonen slöare. Det var mjukvaran inte hårdvaran. det är nog ingen som är förvånad att det var iphone. Men det vart dyrt. Jag är övertygad om att de andra tillverkarna har blivit granskade av många.
De va en dålig affär för dessa. Jag tror inte de andra tillverkarna manipulerat sin mjukvara. Telefonen var det inget xel på.
Inte ens ditt exempel med iphone som fick betala dyrt har fått dig att inse problemet. De som gjorde det skickade nog snabbt ut en uppdatering som tog bort tidsspärrem

Att en kund kommer inte en trasig vara är ingen seger. Men det händer. Om en kund behöver komma tillbaka två gånger då är det än förlust. Första gången kan du enkelt hålla kvar kunden. Andra gången då blir det svårare att få en nöjd kund. framförallt kommet förtroendet för maskinerna att vara sämre. Risken är att kunden målar över besvikelsen på en trasig vara på företaget i sig. Så nej du kan inte göra allt för dåliga varor. Det blir en förlust Ett garantiärende är en förlust. Om du plockar en maskin från hyllan så har du förlorat dels kostnaden för prylen därefter ev. vinst. Du skulle inte säljanså mycket varor om man visste att den kommer gp sönder.

När det gäller toaletter vet jag inte riktigt var ni tittar efter reservdelar. Men delar äldre år är inga som helst problem. 20-30år är lugnt.
Dock sä en toalett som är 30år lönar sig troligtvis inte att laga. dels kostnaden. Sen för att dessa drar ganska mycket vatten. Så för miljöns skull.
Jag håller inte alls med, ju mer ovan en brukare är vid en maskin eller verktyg desto viktigare är det med ergonomi och säkerhet, en van användare kan hantera en borrmaskin som hugger och inte har slirkoppling, en som är ovan på detta löper mycket större risk att ramla ner från stegen när hen borrar för spotlightarna.
En ovan brukare löper större risk att skada sig på en cirkelsåg som saknar klingbroms.
En nybörjare är mer sannolik att plugga i vinkelslipen utan nollspänningsbrytare med knappen i onläge.
Det är mycket svårare att ha ett säkert grepp på maskinen i billig plast istället för gummerat grepp, tom jag som har massa erfarenhet har tappat greppet om en vinkelslip med tung stålborste på som saknade mjukstart så den far iväg runt fötterna på en och rena turen att den korta sladden åkte ur snabbt.

Kort sagt ju mer oerfaren man är desto viktigare att ha säkra och bra verktyg att arbeta med!

Nu skiljer inte priset på billigaste och bästa kondningar ngt öre utan snarare kronor beroende på storlek såklart, men har själv fått frågan från tillverkare om vilken nivå jag vill ha, du kan ju alltid kolla med tillverkare om du vill.
Självklart är det inte en absolut vetenskap att den lägger av vid 50 001 cykler men dom har ett spann i tabellerna på säg +- 20% av beräknad livslängd men man får vara rätt korkad om man specar samma standard i en tv för 2000kr som i en satelit för 1miljard, sedan finns det givetvis alla mellannivåer.

Jag är ingen elektronikexpert själv men har suttit med vid ett antal upphandlingar och det här med önskad livslängd är en fråga som alltid återkommer från tillverkaren, vet jag att en sak skall användas x antal timmar så är det värdelöst att beställa något som är sannolikt att falera innan det är dags att byta ut eller som håller dubbelt så länge.
Samma sak gäller batterier tex, i det militära skulle vi upphandla backupbatterier och första frågan vi fick var hur länge vi ville att dom skulle hålla, givetvis förutsatt att dom användes inom specade parametrar men var aldrig frågan om att vi ser när dom blir dåliga så byter vi utan det specades ngt i stil med minst 90% kapacitet efter 5år och det visade sig stämma tämligen exakt på 10 tusentals batterier vid slumpmässig kontroll över tid, inget gick under 90% men de flesta låg på 91-93% efter 5år.
Så varför skulle inte mobiltillverkare och andra göra samma sak? Bygga batteri för att hålla en förspecad livslängd där det inte lönar sig att byta ut batteriet även om dom för 50kr extra på en tel för 15.000 kr skulle kunna få ett batteri som höll 2år längre.
Det allra mesta idag byggs med en konstruktiv önskad livslängd istället för optimala.

Diskuterade just detta med Rekotrailer för bara något år sedan om varför dom inte gör sina trailers i rostfritt syrafast och vi räknade på prisskillnaden, faktum var att även om det rostfria materialet är vesäntligt dyrare så slipper man varmgalvningen och frakter till/från galv och på en liten 750kg (ca 100kg stålmaterial) släpvagn skulle tillverkningskostnaden vara nästan likvärdig men har ni sett någon rostfri trailer till salu?
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
T Tossegubbe skrev:
Visst har du rätt i sak, men jag avser mer att det är vi som kunder/konsumenter som styr företagen. Har vi en enad front där vi säger Nej vi köper inget av er om ni inte garanterar 30års tillgång på reservdelar till denna toastolen/blandaren/bilmodellen eller vad det nu må vara, inte garantera att den håller i 30år men att jag kan köpa reservdelar till den.

Tror du då inte att det snart skulle ändra butikerna och minska köp och släng?
Fnns det någon som eg VILL byta ut en toastol efter 10år för att du inte kan få tag i en ny packning? Eller skrota en i övrigt fullt fungerande bil eller maskin för det inte går att få tag i delar längre/alternativt är helt orimligt dyrt.

Vad gäller yrkesskickligheten i biltemas fall så är det kunskapen om bilar som offrats, numera får du inte ett jobb på biltema för att du kan något om bilar eller verktyg, gick du in på biltema förr var oddsen goda att dom faktiskt visste skillnaden mellan H1 och H7 lampor, visste om du kunde sätta i 100w i deras extraljus av en viss modell. Visste att den där flexslangen kan ersätta orginal kylarslang i volvo men inte merca osv osv

Hur sannolikt tror du det är att jag kan fråga en random person på bilavdelningen hur många A säkring jag behöver till deras extraljusramp i 24 resp 12V montage? Eller betydelsen av angivna watt och effektiva watt, candela vs kelvin.
Spänningsfall på matarkabel till slutsteg/startmotor vid given längd till batteri.

Jag är kanske gammalmodig men jag förväntar mig sådan kunskap om butikens egna varor om man skall jobba där Och det är nästan omöjligt om man skall sälja allf från korv till hästprylar till extraljus om man inte strikt delar upp det med olika expertområden.
Men hur stor är efterfrågan generellt på reservdelar? Om det nu skulle krävas att det finns reservdelar. till alla delar. Hur skulle kraven se ut? troligtvis skulle man på biltema ha reservdelar. Men beställnings vara som tar en månad att då hem. Samt dyra. Jag tror dessutom att kunskapen att laga inte är så hög som man kanske vill
T Tossegubbe skrev:
Jag håller inte alls med, ju mer ovan en brukare är vid en maskin eller verktyg desto viktigare är det med ergonomi och säkerhet, en van användare kan hantera en borrmaskin som hugger och inte har slirkoppling, en som är ovan på detta löper mycket större risk att ramla ner från stegen när hen borrar för spotlightarna.
En ovan brukare löper större risk att skada sig på en cirkelsåg som saknar klingbroms.
En nybörjare är mer sannolik att plugga i vinkelslipen utan nollspänningsbrytare med knappen i onläge.
Det är mycket svårare att ha ett säkert grepp på maskinen i billig plast istället för gummerat grepp, tom jag som har massa erfarenhet har tappat greppet om en vinkelslip med tung stålborste på som saknade mjukstart så den far iväg runt fötterna på en och rena turen att den korta sladden åkte ur snabbt.

Kort sagt ju mer oerfaren man är desto viktigare att ha säkra och bra verktyg att arbeta med!

Nu skiljer inte priset på billigaste och bästa kondningar ngt öre utan snarare kronor beroende på storlek såklart, men har själv fått frågan från tillverkare om vilken nivå jag vill ha, du kan ju alltid kolla med tillverkare om du vill.
Självklart är det inte en absolut vetenskap att den lägger av vid 50 001 cykler men dom har ett spann i tabellerna på säg +- 20% av beräknad livslängd men man får vara rätt korkad om man specar samma standard i en tv för 2000kr som i en satelit för 1miljard, sedan finns det givetvis alla mellannivåer.

Jag är ingen elektronikexpert själv men har suttit med vid ett antal upphandlingar och det här med önskad livslängd är en fråga som alltid återkommer från tillverkaren, vet jag att en sak skall användas x antal timmar så är det värdelöst att beställa något som är sannolikt att falera innan det är dags att byta ut eller som håller dubbelt så länge.
Samma sak gäller batterier tex, i det militära skulle vi upphandla backupbatterier och första frågan vi fick var hur länge vi ville att dom skulle hålla, givetvis förutsatt att dom användes inom specade parametrar men var aldrig frågan om att vi ser när dom blir dåliga så byter vi utan det specades ngt i stil med minst 90% kapacitet efter 5år och det visade sig stämma tämligen exakt på 10 tusentals batterier vid slumpmässig kontroll över tid, inget gick under 90% men de flesta låg på 91-93% efter 5år.
Så varför skulle inte mobiltillverkare och andra göra samma sak? Bygga batteri för att hålla en förspecad livslängd där det inte lönar sig att byta ut batteriet även om dom för 50kr extra på en tel för 15.000 kr skulle kunna få ett batteri som höll 2år längre.
Det allra mesta idag byggs med en konstruktiv önskad livslängd istället för optimala.

Diskuterade just detta med Rekotrailer för bara något år sedan om varför dom inte gör sina trailers i rostfritt syrafast och vi räknade på prisskillnaden, faktum var att även om det rostfria materialet är vesäntligt dyrare så slipper man varmgalvningen och frakter till/från galv och på en liten 750kg (ca 100kg stålmaterial) släpvagn skulle tillverkningskostnaden vara nästan likvärdig men har ni sett någon rostfri trailer till salu?
Vet du vad. Du får fortsätta din dröm utan Biltema och billiga maskiner!
Du får fortsätta drömma om fabriker som frågar efter livslängd. när man beställer maskiner. Förresten. Jag har några Ryobi maskiner skruvdragare som hållt i kanske 10år Vart ska jag klaga? jag har en mutter knackare en meec den har jag haft i kanske 15år men den används egentligen bara vid däckskifte. Så det är nog därför. Eller så var det något fel vid produktionen. Sen har en blå bosch kap och ger såg. Den fungerar fortfarande.ö, naturligtvis. Men Bosch har en utomordentlig reservdelar försäljning. Bra priser och snabb leverans. (både gröna och blå) Men andra proffsmärken har inte lika bra service tyvärr.
Med andra ord köp blå bosch. Bra verktyg och förstklassig reservdels försäljning, Vilket var viktigt för dig. (alla kan köpa reservdelar) Jag föredrar blå bosch.

Om vi pratar om batterier. så är en fråga naturligtvis kvaliteten på cellerna. Det bestämmer pris och naturligtvis även livslängden.
Som du skriver i militären där har man ett mål på 90% efter Xår. Då blir det helt andra komponenter. man kan inte ladda till max utan den kommer slå av vid tror det är 70%
Du har säkerligen en överkapacitet som inte används. Det finns så mycket man kan göra för att batteriet ska hålla längre.
Men det viktigaste är att priset är inte det är av betydelse.
Mobiltelefoner är intressanta.
Framförallt dagens batterier som inte går att byta. Batterier slits. Efter ett år är det inte på topp längre. Den redan halvdåliga passningstiden blir ännu sämre.
Är det bara jag som saknar telefonen med uppåt två veckors passnings tid? En telefon med ett par dagars passningstid hade ingen köpt. Nu köper man en powerbank istället.
(jo jag förstår varför det drar mycket mer batteri) Tillverkaren måste tänka på priset när man designar telefonen batteriet är bra ställe att spara på. Både priset men även tyngden ligger här. Även om de större tillverkarna väljer bra celler så tappar dessa i effekt ganska. fort. dessutom laddas den den minst en gång om dagen. Så där handlar det både antal laddcyklel och värme. Ingen är intresserad av de batterierna militären har. Dels storleken och priset. Sen. fem år? Då har de flesta redan bytt telefon lika många gånger.
Själv byter jag telefon när den börjar tröttna
Oftast är det före mig....

Folk vill inte ha rostfritt för att det är dyrare (det är den normala inställningen) Så varför köra med rostfritt? När jag kan öka marginalerna lite genom att välja något lite billigare.
Det handlar inte så mycket som att kanske sälja fler vagnar utan lite bättre marginaler.

Va inte så konspiratorisk....
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men hur stor är efterfrågan generellt på reservdelar?
Stor när de behövs. Jag lyckades få en Blå Bosch att gå sönder i somras. Maskinen var några månader från treårsdagen och i min värld fortfarande nästan ny.

Jag var rätt nöjd när det fanns reservdelar och den kunde lagas på en dryg vecka och dessutom på garanti.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Stor när de behövs. Jag lyckades få en Blå Bosch att gå sönder i somras. Maskinen var några månader från treårsdagen och i min värld fortfarande nästan ny.

Jag var rätt nöjd när det fanns reservdelar och den kunde lagas på en dryg vecka och dessutom på garanti.
Tre år ja, men flera livstider är det junsom efterfrågas. Skulle jag ha en 100 år gammal fogsvans så skulle jag nog inte använda den hur bra den än var.
 
20240122_155854.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara skit på biltema


(Nu är det förvisso inte dem bästa tillverkaren, men eftersom den finns på bättre ställen...)

Vissa verkar skämmas över var de handlat.
Så fort han kom ut på parkeringen rev han bort biltemas etikett....
Men då borde den å andra sidan blivit bättre......
 
  • Haha
fribygg och 1 till
  • Laddar…
H
Fairlane Fairlane skrev:
Tre år ja, men flera livstider är det junsom efterfrågas. Skulle jag ha en 100 år gammal fogsvans så skulle jag nog inte använda den hur bra den än var.
Nu blev jag lite nyfiken, varför skulle du inte använda en 100 år gammal fogsvans som är bra? För att den är 100 år, eller för att den är bra? 😎
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
H Håkan V skrev:
Nu blev jag lite nyfiken, varför skulle du inte använda en 100 år gammal fogsvans som är bra? För att den är 100 år, eller för att den är bra? 😎
Då har den ett kulturvärde så jag spar den hellre.
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Då har den ett kulturvärde så jag spar den hellre.
Blir kulturvärdet lägre för att den används?
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.