Har för mig jag läst här på forumet eller nånannanstans om nån där man överallt monterat någon detalj i fel material som korroderade bort. Jäkligt trist isf.

Har en bekant som bodde i ett hus där man tydligen missat montera stödhylsor. Han bodde i 2 olika lägenheter i samma hus. Nu är detta säkert mer än 20 år sen, men minns jag rätt beskrev han hur han stängde kranen och hörde ett "DOFF" inne i väggen, innan han förstod att man skulle skära bort en fastsilikonad kakelplatta för att hitta avstängningskranen hade en avsevärd mängd vatten läckt ut i väggen. Nästa (större) lägenhet han flyttade till hände samma sak med skillnad att han visste exakt hur man stänger av vattnet. Tydligen hade var och varannan lägenhet detta problem. Jag trodde inte man använde klämringar och inbyggda rör på denna sida sekelskiftet, men tydligen. Husen var i sickla (strand eller nåt liknande heter det tror jag)... en annan bekant köpte också en nybyggd lägenhet i samma tidsperiod i (tror jag) hammarby sjöstad, och även den var byggd av klåpare.

Att man får efterdra klämringskopplingar är väl inte så farligt, men om de börjar läcka ännu mer måste nåt vara fel tänker jag.

• Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
P
J jonaserik skrev:
I vår värld så är inte alla perfektionister. Utan att peka med fingret åt dig som framträder som en sådan och gradar eller annat med rörändar. Har aldrig i mina år sett en röris som vidgar en rörända, utan bara kapar av och bara drar ihop med klämmring. Så det med det du skriver är lite av utopi i verkliga arbetslivet. Klart det finns rörisar som hanterar rör och kopplingar på olika sätt, men ingen är lika i sinnet.
Jag lärde mig grunderna av en rörläggare med 45 år i yrket, men jag har i princip bara gjort rörjobb till mig själv och då om någonsin ska man väl vara pedant 😉

• Gilla
ahman och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
Beträffande stödhylsans vara eller icke vara i förkromade kopparrör så SKALL den monteras i både glödgade (mjuka) kopparrör men även i halvhårda förkromade kopparrör numera.

Den regeln är relativt ny, "bara" 10 år kanske.
Jag minns inte exakt när den kom.

Tex Trio Perfekta som har en stor del av marknaden skriver såhär om stödhylsan:
Svensk text om halvhårda förkromade kopparrör, tekniska egenskaper, rörlängder, installationstips. Märkning "CE".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men det vore ju oerhört bra att se hur installationen ser ut.
Finns det synlig påverkan på endast varma kopplingar?

För om det var ett allmänt fel så borde både kallvatten och varmvatten läcka.

Kan det vara så att det egna vattnet fäller ut något när det värms?

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Om det är reglerna från 2012 är det ju stödhylsa på halvhårda kopparrör på godstjocklekar under 1 mm., t.ex. 10x0,8. Är det nyare regler än dessa som gäller?

Krilleman
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Om det är reglerna från 2012 är det ju stödhylsa på halvhårda kopparrör på godstjocklekar under 1 mm., t.ex. 10x0,8. Är det nyare regler än dessa som gäller?
Ja

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
…och i Vatettes monteringsanvisning från 2021 står det också:

• Stödhylsa skall användas till mjuka och halvhårda kopparrör samt mjuka stålrör.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
…och i Vatettes monteringsanvisning från 2021 står det också:
Dom flesta tillverkare av klämringskopplingar har även dom med detta med stödhylsa i halvhårda kopparrör.

Inte enkom Vatette ska tilläggas. 👍

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det kan väl inte bli fel ATT använda stödhylsa?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag har tagit isär kopplingar där stödhylsan inte klämts fast utan suttit "lös" även efter korrekt åtdragning. Jag nästan tror det är det vanligaste på de kopplingar jag gjort. Men jag har satt stödhylsa överallt. Antar att den begränsar flödet något litet, men jag hoppas att den inte gör skada. Bara på prisolrör tror jag hylsan alltid suttit som berget.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Lite ”lös” kan den nog vara, d.v.s. man kan vicka lite på den. Syftet med den är ju att hålla emot när klämringen deformerar röret vid åtdragning. Stödhylsan har ju ingen tätningsfunktion i sig.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Lite ”lös” kan den nog vara, d.v.s. man kan vicka lite på den. Syftet med den är ju att hålla emot när klämringen deformerar röret vid åtdragning. Stödhylsan har ju ingen tätningsfunktion i sig.
Min spekulation är att i de fall den är lös hade det funkat utan stödhylsa. Om man drar ett prisolrör så deformeras ju röret kraftigt. Medan ett rakt "hårt" rör inte verkar deformeras alls vad man kan se visuellt eller på stödhylsan. Så min slutsats är att man i de fallen nog klarat sig utan stödhylsa i praktiken. Men den kostar ju bara nån krona och man tar ju inte isär alla kopplingar för att kolla om röret deformerats (om det gjort det vore det dessutom för sent att montera stödhylsan).

Nå. Det är trist att proffs har missat montera stödhylsa, eller väljer material som inte tål tappvatten.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tuthuset Tuthuset skrev:
Ha ha :) vi försökte dra åt och det förvandlades från lite dropp till sprutande, så jag fick stänga huvudkravet imstället.
Det absolut mest sannolika är att @jonaserik har rätt. Att alla rör skulle börja läcka samtidigt, efter så lång tid som 12 år tyder på någon form av utmattning i materialet. Vore det dåligt åtdraget skulle det inte börjat läcka samtidigt, och inte efter 12år.
Att det sen började spruta vatten när du drog åt kopplingen stämmer då också. Röret i sig, utan stödhylsa, är för klent. När du drog åt hårdare, kolappsade röret i kopplingen.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Det kan väl inte bli fel ATT använda stödhylsa?
Att inte följa en monteringsanvisning är fel oavsett om det är fel eller inte, om du förstår hur jag menar. Köper jag en Vatette-koppling så följer jag anvisningen i den, tror inte man behöver komplicera det mer än så.

MathiasS MathiasS skrev:
Att inte följa en monteringsanvisning är fel oavsett om det är fel eller inte, om du förstår hur jag menar. Köper jag en Vatette-koppling så följer jag anvisningen i den, tror inte man behöver komplicera det mer än så.
Jag är helt med. Men om man inte kan avgöra exakt vilket material röret är tillverkat av så kan det inte bli fel att sätta dit den tänker jag.

Eller kan det bli för hårt så att det aldrig går att få det tätt?

Semestern är räddad. Det är i alla fall bra att det inte är värre. Det hör är ju ett jobb man klarar själv med bågfil, rundfil, ett par skiftnycklar från Biltema och så några meter skarvrör och nya kopplingar.

Barnen kan leka i trädgården medans frugan sköter grillen. Många har värre jobb än så här, typ läckande tak under höstregnen. Lägg en vecka så är det här åtgärdat.

• Gilla
evertb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.