Hej!
Va på visning precis i en 60 tals villa som är intressant. Taket behöver bytas på grund utav läckage, inga konstigheter så långt.
På grund av läckan så har en svart fläck (mögel?) bildats på vinden. Min fråga är egentligen vad för åtgärd som behövs på vinden? Är det påkostat?
Förstår att det är svårt att bedöma utifrån en bild, men de är allt jag har att utgå ifrån i nuläget, då jag ej besökte vinden.
Tack!
Va på visning precis i en 60 tals villa som är intressant. Taket behöver bytas på grund utav läckage, inga konstigheter så långt.
På grund av läckan så har en svart fläck (mögel?) bildats på vinden. Min fråga är egentligen vad för åtgärd som behövs på vinden? Är det påkostat?
Förstår att det är svårt att bedöma utifrån en bild, men de är allt jag har att utgå ifrån i nuläget, då jag ej besökte vinden.
Tack!
Så jag behöver nödvändigtvis inte byta ut någonting? Det trodde jag inte ens va ett alternativ om jag ska vara ärligDemmpa skrev:
Ser inte särskilt påkostat ut, snarare som vilket standardtak som helst. https://svenska.se/so/?id=164406&pz=5M Musmatta skrev:
Om det inte är värre än vad vi kan se på bilden så ser det ju inte så illa ut. En lokal behandling ser ut som att det skulle kunna duga. Förutsatt att läckan fixats och det är någorlunda rimligt klimat på vinden.
Finns tecken på mögel/fuktskador i övrigt? Tex under den plats där taket läckt?
Det går ju att dimma ut höga koncentrationer av natriumhypoklorit (som ingår i Klorin) på hela vinden, så dör allt mögel samtidigt som det oxiderar och bleker trämaterialet. Det är ingenting man gör själv, men jag tror inte heller att det behövs (baserat på bilderna).
Skulle man mot all förmodan behöva byta lite råspont så går ju det med.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Plejd - släcka vid solnedgång plus viss tid
El -
Taket läcker efter solcellsmontage - företaget har konkat!
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Koppla in lampa - för många trådar från taket..
El -
Byggfirman som gjorde taket vill inte ta ansvar för läcka - värt att gå till domstol?
Juridik -
Läckage från taket - men inte alltid
Tak & Vind
Tjänster
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Bucklor i plåt m.m. efter snickare lagt nytt tak
Tak & Vind -
Vindskivebeslag snett - optisk illusion enligt byggbasen
Tak & Vind -
200.000 kr offert takbyte sommarstuga. Är det rimligt?
Tak & Vind -
Felaktig takbeklädnad i förhållande till taklut, vem bär ansvaret?
Tak & Vind -
Fågelskydd skorsten
Tak & Vind