33 349 läst · 131 svar
33k läst
131 svar
Ladda elbilen - så förbereder du huset
Hann inte med detta med fix av stugans eluttag för laddplats i sommar... Måste prioritera min egen hemma laddning.
Frågar i samma tråd. Fick inbrott i uthuset där den gamla bräddörren bröts upp, så tog tag i att bygga om uthuset, sätta riktig dörr och panela en bit där jag tänkt montera laddare (då jag parkerar vid uthuset). Måste gräva ett nytt markrör, har nog landat i att länka vidare från nuvarande elcentral till en undercentral i uthuset då det blir kortast att gräva.
Jag har tagit reda på att jag kan säkra upp till 25A utan att betala extra och jag hoppas att matningen till nuvarande elcentral klarar det, den sattes in för 5 år sen. Jag bor i villaområde i förort så jag misstänker ledningar är relativt korta.
Där jag ska gräva är det olämplig att det är ett dike en längre period, då det är en plattgång på sluttande mark som kommer bli ett vattenfyllt dike. Jag skulle därav helst lägga in ett markrör och en markkabel och lägga igen diket innan jag tar hit elektriker för inkoppling. Jag har förstått att många rekommenderar N1VX 5G6 för denna typ av dragning. Det är max 10m. Man kan ju även överväga att gå upp till 5G10 för att vara helt säker.
För att spara pengar och göra skitjobbet själv tänker jag att jag gör grävning, borrning i källarvägg, markrör etc själv. Det är lätt att handgräva här. Kommer de flesta elektriker acceptera att det sitter en färdig kabel ur väggen eller vill de vara med under dragningen? Eftersom jag vet att det är svårt att tajma tror jag att jag inte kommer lyckas att göra grävningen precis när jag kan få en elektriker hit...
Tankar?
Frågar i samma tråd. Fick inbrott i uthuset där den gamla bräddörren bröts upp, så tog tag i att bygga om uthuset, sätta riktig dörr och panela en bit där jag tänkt montera laddare (då jag parkerar vid uthuset). Måste gräva ett nytt markrör, har nog landat i att länka vidare från nuvarande elcentral till en undercentral i uthuset då det blir kortast att gräva.
Jag har tagit reda på att jag kan säkra upp till 25A utan att betala extra och jag hoppas att matningen till nuvarande elcentral klarar det, den sattes in för 5 år sen. Jag bor i villaområde i förort så jag misstänker ledningar är relativt korta.
Där jag ska gräva är det olämplig att det är ett dike en längre period, då det är en plattgång på sluttande mark som kommer bli ett vattenfyllt dike. Jag skulle därav helst lägga in ett markrör och en markkabel och lägga igen diket innan jag tar hit elektriker för inkoppling. Jag har förstått att många rekommenderar N1VX 5G6 för denna typ av dragning. Det är max 10m. Man kan ju även överväga att gå upp till 5G10 för att vara helt säker.
För att spara pengar och göra skitjobbet själv tänker jag att jag gör grävning, borrning i källarvägg, markrör etc själv. Det är lätt att handgräva här. Kommer de flesta elektriker acceptera att det sitter en färdig kabel ur väggen eller vill de vara med under dragningen? Eftersom jag vet att det är svårt att tajma tror jag att jag inte kommer lyckas att göra grävningen precis när jag kan få en elektriker hit...
Tankar?
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 6 567 inlägg
Ett förslag är att fotografera momenten och på så sätt dokumentera din framdragning. Visa upp för elektrikern och bra att ha för egen del också.
Hej,
Lånar tråden lite. Antag att ni har ett elfordon med blybatterier. Ni kör fordonet kanske några mil var tredje dag. Skulle ni alltid låta laddsladden alltid vara inkopplad i laddboxen då ni inte kör fordonet?
Jag fick höra av en person som trodde att då används inte vissa delar av batteriet eftersom man alltid startar fulladdat men aldrig kör slut på laddningen. Då skulle de batterierna som inte laddas ur ta skada.
Jag själv vet inte om det är så blybatterier funkar. Jag vill minnas att återförsäljaren åtminstone sade att man "kan" ha laddsladden alltid inkopplad då fordonet står parkerat. Men vad som är optimalt för batterierna vet jag inte.
Vad tror ni?
Mvh
Fredrik
Lånar tråden lite. Antag att ni har ett elfordon med blybatterier. Ni kör fordonet kanske några mil var tredje dag. Skulle ni alltid låta laddsladden alltid vara inkopplad i laddboxen då ni inte kör fordonet?
Jag fick höra av en person som trodde att då används inte vissa delar av batteriet eftersom man alltid startar fulladdat men aldrig kör slut på laddningen. Då skulle de batterierna som inte laddas ur ta skada.
Jag själv vet inte om det är så blybatterier funkar. Jag vill minnas att återförsäljaren åtminstone sade att man "kan" ha laddsladden alltid inkopplad då fordonet står parkerat. Men vad som är optimalt för batterierna vet jag inte.
Vad tror ni?
Mvh
Fredrik
Just blybatterier ska alltid hållas fulladdade.F fredand44 skrev:Hej,
Lånar tråden lite. Antag att ni har ett elfordon med blybatterier. Ni kör fordonet kanske några mil var tredje dag. Skulle ni alltid låta laddsladden alltid vara inkopplad i laddboxen då ni inte kör fordonet?
Jag fick höra av en person som trodde att då används inte vissa delar av batteriet eftersom man alltid startar fulladdat men aldrig kör slut på laddningen. Då skulle de batterierna som inte laddas ur ta skada.
Jag själv vet inte om det är så blybatterier funkar. Jag vill minnas att återförsäljaren åtminstone sade att man "kan" ha laddsladden alltid inkopplad då fordonet står parkerat. Men vad som är optimalt för batterierna vet jag inte.
Vad tror ni?
Mvh
Fredrik
De ska aldrig ligga under 50% längre tider.
De ska så gott det går aldrig laddas ur djupt om det går att undvika. Olika blybatterier är olika känsliga för djupurladdning men tex startbatterier kan ta permanent skada av en, två, tre riktigt djupa urladdningar.
De ska som sagt hållas fulladdade men inte överladdade, då gasar vätskan bort. Men det fixar alla intelligenta laddare så laddsladden ska alltid sitta i.
Jag vill tillägga att vi faktiskt har ett enklare fordon med blybatterier där rekomendationen är att dra ur sladden efter 7timmars laddning. Vi kallar den "kinamoppen" men där ligger problemet mer i laddaren än i batteritypen.F fredand44 skrev:
Alla våra andra blybatterier (div handikappfordon) SKA laddas kontinuerligt när de står still.
Hej,
Hmm det där lät intressant, Kina-moppen. Vår är oxå från Kina, en Titan Zero R2. Jag har nyss bytt till nya batterier då de gamla inte tar emot laddning längre.
En glimt av en sådan här moppe har du här:
https://outl1.se/elektrisk-mopedbil...5XhNk3tyuzv31RYpv9b474dbJymdfKIxoCLtEQAvD_BwE
Det är möjligtvis inte en sådan du har oxå?
Mvh
Fredrik
Hmm det där lät intressant, Kina-moppen. Vår är oxå från Kina, en Titan Zero R2. Jag har nyss bytt till nya batterier då de gamla inte tar emot laddning längre.
En glimt av en sådan här moppe har du här:
https://outl1.se/elektrisk-mopedbil...5XhNk3tyuzv31RYpv9b474dbJymdfKIxoCLtEQAvD_BwE
Det är möjligtvis inte en sådan du har oxå?
Mvh
Fredrik
F fredand44 skrev:
![Moped med 12V-12Ah blyackumulatorer och ett extrabatteri på golvet i ett rum med mönstrad matta.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/413/413816-cc7467a89b9a97f025f123b32904af89.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej vi har en enklare moppe. Det är en lättrullad sak lämplig för att hänga med på cykeltur. Utrustad med 4st 12V-12Ah blyacc , här också med 12v-70Ah extrabatteri med step up converter för längre turer (över 2mil).
Det är faktiskt en konst att hålla olika batterityper vid liv så länge som möjligt.
Man tycker att apparaterna själva ska sköta om detta men för enklare laddare och fordon funkar inte detta fullt ut.
Vi har dödat några blyaccar genom att tömma dem helt vid längre promenader (Shoprider promenadscooter) , det blir helt enkelt så att sjunker spänningen i nån cell totalt så kan den cellen t o m polvända.
Inte bra! Batteriet blir aldrig sig likt efter det även om man omedelbart laddar upp det.
Bra kunskap om den batteritypen man har kan göra att man får ut betydligt fler mil genom ett gott handhavande.
Det jag ville få fram i min info om blybatterier är att man inte ska gå på dåliga råd som att "batterierna ska tömmas helt ibland".
Det gäller vissa andra batterityper men INGET BLYBATTERI !
Precis, där är problemet att laddaren borde kasseras om man vill förlänga livslängden på batteriet.B Bjober skrev:Jag vill tillägga att vi faktiskt har ett enklare fordon med blybatterier där rekomendationen är att dra ur sladden efter 7timmars laddning. Vi kallar den "kinamoppen" men där ligger problemet mer i laddaren än i batteritypen.
Alla våra andra blybatterier (div handikappfordon) SKA laddas kontinuerligt när de står still.
Har funderat på att skaffa laddbox i ett drygt år sedan jag köpte en Outlander PHEV. Idag blev jag övertygad om att göra slag i saken.
idag gick inte laddningen igång med original-Schucokabeln, jordfelsbrytaren hade löst ut. När jag kollade dosan så förstod jag varför:
idag gick inte laddningen igång med original-Schucokabeln, jordfelsbrytaren hade löst ut. När jag kollade dosan så förstod jag varför:
![Bränt uttag med skadad schuko-kontakt indikerar elektriskt fel, orsak till jordfelsbrytarens utlösning.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/414/414015-5de2023aa1f5606f133f4dbb524b9ba4.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
![Bränt uttag på Schucokabel som hålls upp, tecken på överhettning vid laddning av Outlander PHEV.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/414/414016-059788053a75d643535e1fe7529c20a0.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
![Svedd Schuko-kontakt med synliga skador hålls mot en asfalterad bakgrund, indikerar en elektrisk fel.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/414/414017-22eb4f3723c3b7a3632af8bc5a5d4ab4.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 386 inlägg
Ja, det där kan väl användas både för att visa på faran med schukoladdning och säkerheten i systemen. För visst har det tagit skada, men skadan begränsar sig ju ändå till överhettning i lite självsläckande plast och kretsen har brutits.
Men för att fördjupa sig i frågan: Vad är det som gör att jordfelsbrytaren löser ut i ett sånt läge? Strömmen går väl fortfarande från ledare till nolla varvid ingen inget jordfel egentligen finns, eller? Eller har kablaget smält så att returströmmen tar en annan väg eller vad är det egentligen som hänt?
Men för att fördjupa sig i frågan: Vad är det som gör att jordfelsbrytaren löser ut i ett sånt läge? Strömmen går väl fortfarande från ledare till nolla varvid ingen inget jordfel egentligen finns, eller? Eller har kablaget smält så att returströmmen tar en annan väg eller vad är det egentligen som hänt?
Gissar att plasten har förkolnat tillräckligt för att leda ström över från L till PE.
Det visar också varför schukoladdarna borde ha krav på temperatursensor i stickproppen. Då skulle den brutit tidigare.
Det visar också varför schukoladdarna borde ha krav på temperatursensor i stickproppen. Då skulle den brutit tidigare.
ingen aning, faktiskt.Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det där kan väl användas både för att visa på faran med schukoladdning och säkerheten i systemen. För visst har det tagit skada, men skadan begränsar sig ju ändå till överhettning i lite självsläckande plast och kretsen har brutits.
Men för att fördjupa sig i frågan: Vad är det som gör att jordfelsbrytaren löser ut i ett sånt läge? Strömmen går väl fortfarande från ledare till nolla varvid ingen inget jordfel egentligen finns, eller? Eller har kablaget smält så att returströmmen tar en annan väg eller vad är det egentligen som hänt?