32 953 läst · 131 svar
33k läst
131 svar
Ladda elbilen - så förbereder du huset
Det är nog inga problem, med tanke på att många hus, och då även dess elnät, är byggda för att huset värmdes med mindre effektiva metoder.
Jag har sedan en tid tillbaka en "pluggis", och ökar min årsförbrukning med ca 2000kWh, dvs. mycket mindre än jag sparar på min luft/luft värmepump...
Jag har sedan en tid tillbaka en "pluggis", och ökar min årsförbrukning med ca 2000kWh, dvs. mycket mindre än jag sparar på min luft/luft värmepump...
T Polos skrev:
Jo det kommer att bli stora problem i framtiden när inte elnäten klarar av alla laddningar.Anders3 skrev:
En elbil drar grovt räknat 2 - 2.5kWh/mil, vilket för en normalelbilist kan antas bli 3-4000kWh per år (1500 mil).
Jag inbillar mig fortfarande att den förbrukningen redan är inbesparad med tex ledlampor och framförallt effektivare uppvärming.
Maxeffektsbehovet borde inte heller höjas då en elbil med fördel laddas nattetid. Min plugin laddar max 10A (ca 1mil/h) från ett vanligt uttag, vilket gör att.jag fortfarande klarar mig med 16A huvudsäkring.
Men visst, en ökad elförbrukning innebär elbilar, dock inte så stor att det omöjliggör att ställa om till eldrift.
Jag inbillar mig fortfarande att den förbrukningen redan är inbesparad med tex ledlampor och framförallt effektivare uppvärming.
Maxeffektsbehovet borde inte heller höjas då en elbil med fördel laddas nattetid. Min plugin laddar max 10A (ca 1mil/h) från ett vanligt uttag, vilket gör att.jag fortfarande klarar mig med 16A huvudsäkring.
Men visst, en ökad elförbrukning innebär elbilar, dock inte så stor att det omöjliggör att ställa om till eldrift.
T Polos skrev:
I den mån det blir problem med elnätet är det väl snarare effektbrist än energibrist eftersom många troligen laddar ungefär samtidigt. Och visst kan det hända igen att nätet inte räcker till. Det har ju hänt många gånger förr när många i ett område byter från gasspis till elspis eller från oljeeldning till eldriven uppvärmning. Det är en etablerad del av elbolagens verksamhet att bygga ut näten när de inte längre räcker till. Det betalar vi för redan idag och det kommer vi att få fortsätta med.
Exakt det är effktbristen som ställer till detA Avemo skrev:I den mån det blir problem med elnätet är det väl snarare effektbrist än energibrist eftersom många troligen laddar ungefär samtidigt. Och visst kan det hända igen att nätet inte räcker till. Det har ju hänt många gånger förr när många i ett område byter från gasspis till elspis eller från oljeeldning till eldriven uppvärmning. Det är en etablerad del av elbolagens verksamhet att bygga ut näten när de inte längre räcker till. Det betalar vi för redan idag och det kommer vi att få fortsätta med.
Redigerat:
Vilken är en viktig anledning att det är mycket bättre att satsa på destinationsladdare med lägre effekt än snabbladdare med hög. Många behöver tänka om från att "tanka" bilen genom att bege sig till vissa särskilda punkter med snabbladdare, till att ladda där bilen ändå står. Det lär vara lättast för 15-åringarna som är uppfödda med smartphones och naturligt alltid söker eluttag ;-)T Polos skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 686 inlägg
Är det någon som faktiskt installerat en laddbox hemma?
Jag har idag en laddklump som jag antingen kan ansluta till trefas eller schuko, men byter snart bil till en som bara har schuko på originalladdaren. (Hade egentligen tänkt mig en ren elbil nu, men är nog ett par år för tidigt ute för det då jag dels inte kan/vill betala teslapengar, dels vill ha dragkrok. Nästa gång!)
Så, borde man satsa på att installera en fast laddare redan nu (om tre år blir det med största sannolikhet en elbil) eller bara skaffa en klump som går på CEE-uttaget? Till saken hör att det bara är på landet jag kan installera laddbox. I stan är det CEE-/schukouttag i bostadsrättsföreningens garage som gäller.
Jag har idag en laddklump som jag antingen kan ansluta till trefas eller schuko, men byter snart bil till en som bara har schuko på originalladdaren. (Hade egentligen tänkt mig en ren elbil nu, men är nog ett par år för tidigt ute för det då jag dels inte kan/vill betala teslapengar, dels vill ha dragkrok. Nästa gång!)
Så, borde man satsa på att installera en fast laddare redan nu (om tre år blir det med största sannolikhet en elbil) eller bara skaffa en klump som går på CEE-uttaget? Till saken hör att det bara är på landet jag kan installera laddbox. I stan är det CEE-/schukouttag i bostadsrättsföreningens garage som gäller.
Jag har kört med elbil i tre år och laddat hemma och på landet med 10A EVSE kabel ( schuko plug, Nissan orginal) utan några som helst problem. Nu har ja låtit installera 3 fas 16A CEE uttag båda sommarstugan och hemma i Stockholm. Jag laddar med EVTUN ACCELEV laddare ( har både typ 1 och typ 2 kablar) som är "portabel"(15kg), dvs jag tar med den till landet hemmifrån vid behov. Boxen drar från två faser 11,5A och kombinerar till en fas 250V 23-24A vilket ger en laddstyrka på ca 6kW. Med detta burk behöver man inte skaffa större huvudsäkringar. Boxen ansluter man med CEE handske till uttaget eller man kan välja att göra en fast installation. Typ 1 eller typ 2 kabel är valbart, jag köpte båda. Mera info finns på pureElectric.seNötegårdsgubben skrev:Är det någon som faktiskt installerat en laddbox hemma?
Jag har idag en laddklump som jag antingen kan ansluta till trefas eller schuko, men byter snart bil till en som bara har schuko på originalladdaren. (Hade egentligen tänkt mig en ren elbil nu, men är nog ett par år för tidigt ute för det då jag dels inte kan/vill betala teslapengar, ....
Skulle behöva laddbox hemma, har två bilar som behöver ström. Det skulle va smidigt om dom kunde ha samma box, behöver dock inte kunna ladda samtidigt. Finns det boxar med lite sladd på typ minst 7-8m?
Vad ska man ens ha för box, behöver inte kunna styra den på nåt sätt det gör man i bilen utan bara ladda?
Vad ska man ens ha för box, behöver inte kunna styra den på nåt sätt det gör man i bilen utan bara ladda?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 686 inlägg
Ja, det finns ju gott om boxar som har typ 2-uttag snarare än fast kabel, så då kan du ju själv välja kabellängd. Skulle nog rekommendera en box med dubbla uttag, för även om du inte behöver ladda båda samtidigt är det ju smidigt att slippa komma ihåg att man ska flytta sladden.
Jag har exempelvis tittat här:
https://eways.se/shop/
https://chargestorm.se/produkter/
och lutar åt en EVA Connected från den senare.
Den lösning @mniku rekommenderat ovan med stickproppsansluten laddare tror jag inte på. Dels verkar den rätt dyr, dels ger den inte rätt till de bidrag som finns för fasta installationer, dels är den ett slags halvmesyr. Då kan man lika gärna köra vidare med en vanlig laddklump då man inte är där man tycker att det är värt att satsa på en riktig fast installation.
Jag har exempelvis tittat här:
https://eways.se/shop/
https://chargestorm.se/produkter/
och lutar åt en EVA Connected från den senare.
Den lösning @mniku rekommenderat ovan med stickproppsansluten laddare tror jag inte på. Dels verkar den rätt dyr, dels ger den inte rätt till de bidrag som finns för fasta installationer, dels är den ett slags halvmesyr. Då kan man lika gärna köra vidare med en vanlig laddklump då man inte är där man tycker att det är värt att satsa på en riktig fast installation.
Det finns fördelar och nacdelar med de flesta laddare. Laddaren är berättigad till bidrag om det installeras fast (elektriskt och fysiskt). Den uppfyller samtliga krav för at vara bidragsberättigad. Förstår inte vad som är halvmesyr i den. Jag har den kopplad med trefas CEE hanske (röd). Man uppnår betydligt högre laddeffekt, på de vanligaste elbilar som har inbyggd enfasladdare. Tekniskt sett använder den två av tillgängliga faser för att kombinera dessa till högre effekt. Priset på 15 000,- är ett bra pris med tanke faskombinering och fasbalancering. Det finns inga andra laddare, för närvarande, med samma funktionalitet och konsumentprisnivå. Laddar upp bild på display på laddaren, under laddning, Skillnaden är stor mellan EVSE och detta.Nötegårdsgubben skrev:
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 686 inlägg
Med halvmesyr menade jag att jag varken upplevde det som en fast eller en mobil laddare. Men det var kanske ett illa valt ord.
Som jag tolkar reglerna om installationsbidrag för hemmaladdare krävs fast installation av elektriker. Stickproppsanslutna laddare är således inte bidragsberättigande för privatpersoner, och jag tolkar laddaren ifråga som sådan.
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Bidrag/laddstation-elfordon/
Men visst är det så att olika laddare med olika funktioner fyller olika behov.
Som jag tolkar reglerna om installationsbidrag för hemmaladdare krävs fast installation av elektriker. Stickproppsanslutna laddare är således inte bidragsberättigande för privatpersoner, och jag tolkar laddaren ifråga som sådan.
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Bidrag/laddstation-elfordon/
Men visst är det så att olika laddare med olika funktioner fyller olika behov.
Försökte läsa mig till om själva laddboxen även inkluderas i bidraget man kan söka? Eller är det bara kostnaden för material till installation och elgubbens kostnad som är bidragsberättigad?