32 953 läst · 131 svar
33k läst
131 svar
Ladda elbilen - så förbereder du huset
Elen är ända från stolpen "ny" (max 20 år) men lite krånglig dragning. Inkommande stolpen är gammal med efter nollsläpp i stolpen (elbolagets fel) så kollades allt över, inklusive alla dvärgbrytare byttes plus det mesta som var kopplat till nätet. Funderar på om trefas uttag med bara en kopplad fas och en bra 3fas till schucko sladd så elbilasladdare sitter i första shukon plus 6A säkring kan vara en säker och billig kompromiss?A Alexn72 skrev:
Ingen har bråttom att ladda, det är en ren brandsäkerhetsfråga...
Om nu vedboden ligger bra till och 6-10A är tillräckligt: Kontrollera alla kopplingspunkter från inkommande till vedboden.J JohanLun skrev:
Byt ut eller komplettera Schuko-uttaget i vedboden med ett blått enfas CEE. Byt iofs också ut Schukottaget om det har laddats mkt i det, de slits.
Om bilarna som ska laddas har "riktiga" laddkablar med en klump på kabeln har de tempgivare för schukon och är säkra.
Tillverka en lös skarvkabel blå enfas CEE från vedbod till Schuko IP44 som är så lång att andra skarvar aldrig behövs. Är den "lång" använd 2,5 mm2. UV-beständig gummikabel.
Detta blir enkelt, billigt och säkert. Kan toppas med 6A dvärg men 10A kommer fungera och den svaga punkten Schuko uttaget kan läggas i något icke brännbart ist för på marken.
Helst hade ett uttag direkt från inkommande varit att föredra som redan föreslagits, men det viktigaste är ändå att undvika alla Schuko övergångar som inte har tempövervakning.
Elektrikern som dragit allt har sin lokal ett par km bort, och efter allt debackel med nollfelet så har han gått igenom det mesta, ett tel samtal, kort besök för byta dvärgbrytare och sätta uttag blir billigt och jag kan sova lungt utan oro för brand. Troligen skulle 10A funka också men tycker det är dumt att tänja på gränserna. Finns ingen anledning att vi som inte betalar elräkningen ska ladda mer än absolut nödvändigt så 6A tycker jag räcker, det bör vara lägsta läget på inställningen...martin43 skrev:Om nu vedboden ligger bra till och 6-10A är tillräckligt: Kontrollera alla kopplingspunkter från inkommande till vedboden.
Byt ut eller komplettera Schuko-uttaget i vedboden med ett blått enfas CEE. Byt iofs också ut Schukottaget om det har laddats mkt i det, de slits.
Om bilarna som ska laddas har "riktiga" laddkablar med en klump på kabeln har de tempgivare för schukon och är säkra.
Tillverka en lös skarvkabel blå enfas CEE från vedbod till Schuko IP44 som är så lång att andra skarvar aldrig behövs. Är den "lång" använd 2,5 mm2. UV-beständig gummikabel.
Detta blir enkelt, billigt och säkert. Kan toppas med 6A dvärg men 10A kommer fungera och den svaga punkten Schuko uttaget kan läggas i något icke brännbart ist för på marken.
Helst hade ett uttag direkt från inkommande varit att föredra som redan föreslagits, men det viktigaste är ändå att undvika alla Schuko övergångar som inte har tempövervakning.
Dvs en sån här, fast längre.
https://www.elbutik.se/product.html/overgangsbakel-camping-3g25-05m?category_id=15883
https://www.elbutik.se/product.html/overgangsbakel-camping-3g25-05m?category_id=15883
Tänk långsiktigt, om 10 år kör alla elbilJ JohanLun skrev:En fundering, vet inte om det är rätt tråd. På "landet" finns inget uttag där bilarna brukar stå, mina föräldrar äger stället och kommer nog köra fossilbil resten av livet. Jag har just skaffat en phev, passat gte, och behöver således egentligen inte ladda, men i min brors familj finns en elgolf och en Tesla. Jag är lite oroad över de skarvsladdar som används för laddning och tycker inte mina föräldrar ska bekosta någon uppdaterad infrastruktur. Elen som nyttjas går troligen i marklednig som är ca 20 år till ett hus, vidare till en undercentral i ett annat hus för att sluta i ett enfas shuko i vedbon som ligger närmast parkeringen. Ganska många skarvar och i hus där man sover. Anläggningen är därav troligen i bra skick men dragningen inte alls tänkt för elbilasladdning.
Min fundering är om jag ska byta dvärgbrytare till detta uttag till 6A så alla kommer ihåg (eller lär sig) att alltid slå över till lägsta laddstöm. Kör nån på 10A kommer proppen gå. Ganska snart har alla fått in en rutin och kan inte glömma ställa ner laddstömmen.
Alt 2 är att koppla en markkabel från inkommande el på stolpen som sitter vid parkeringen men då krävs en utomhus elcentral och grävjobb vilket känns onödigt för 10 laddningar per år...
Kanske det. Jag är tveksam av flera skäl. Räcker råvaror till det? Kanske kommer ny teknik. Sen kan man fundera på om elnätet skulle palla det, det är jag också tveksam till. Därtill stänger vi ner kärnkraften. Vi får se, det hade varit häftigtL lonanders skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 686 inlägg
Jag är skeptisk till att säkra ner ett trefas-CEE-uttag till 6 A. Nu vet jag iofs inte vad det finns för andra trefasuttag på stället, men det blir oavsett lite fånigt om man har ett trefasuttag med fastighetens klenaste säkring och det ändå bara är till för att dela upp elen till enfas igen (då få har tillgång till trefasladdare med CEE-kontakt).
Då hastigheten på laddningen inte är viktig och det redan nu finns flera laddbara bilar som är på plats samtidigt skulle jag föreslå tre stycken schukouttag, ett från respektive fas, på parkeringen (med gemensam matning via en trefaskabel).
Vad man ska vara medveten om är att ett enfas 6 A-uttag bara ger knappt 1,5 kW, så en bil kommer ladda mindre än en mil i timmen. Men så länge landstället ifråga inte är mer än något tiotal mil bort för någon så är det ju inget problem i sig.
Då hastigheten på laddningen inte är viktig och det redan nu finns flera laddbara bilar som är på plats samtidigt skulle jag föreslå tre stycken schukouttag, ett från respektive fas, på parkeringen (med gemensam matning via en trefaskabel).
Vad man ska vara medveten om är att ett enfas 6 A-uttag bara ger knappt 1,5 kW, så en bil kommer ladda mindre än en mil i timmen. Men så länge landstället ifråga inte är mer än något tiotal mil bort för någon så är det ju inget problem i sig.
Lantstället är 6 mil bort och den yngre generationen är ju redan helt elektrifierad så just för vår familj kommer verkligen troligen inte se annorlunda ut då, Jo föräldrarna kör inte bil alls om de lever då de idag är nästan 80. Men även om 10 år anser jag som du noterar att det bör räcka att ladda på lägsta fart. Ska vara en endagarsbjudning där alla kommer med rena elbilar med tomt batteri, men lite normalt vett får vi ändå räkna med.Nötegårdsgubben skrev:Jag är skeptisk till att säkra ner ett trefas-CEE-uttag till 6 A. Nu vet jag iofs inte vad det finns för andra trefasuttag på stället, men det blir oavsett lite fånigt om man har ett trefasuttag med fastighetens klenaste säkring och det ändå bara är till för att dela upp elen till enfas igen (då få har tillgång till trefasladdare med CEE-kontakt).
Då hastigheten på laddningen inte är viktig och det redan nu finns flera laddbara bilar som är på plats samtidigt skulle jag föreslå tre stycken schukouttag, ett från respektive fas, på parkeringen (med gemensam matning via en trefaskabel).
Vad man ska vara medveten om är att ett enfas 6 A-uttag bara ger knappt 1,5 kW, så en bil kommer ladda mindre än en mil i timmen. Men så länge landstället ifråga inte är mer än något tiotal mil bort för någon så är det ju inget problem i sig.
I dagsläget är det enbart brandrisk jag tänker på.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 686 inlägg
Jo, jag förstår syftet. Jag menar mest att man ska tänka på flera olika omfall när man väl gör om någonting. Och då är framdragande av alla tre faserna exempel på något som är billigt när man ändå gör något, men som kan vara omständligt att lösa efteråt.
Men i princip gror jag som du, att man ofta klarar sig bra med 6 A enfas för destinationsladdning.
Men i princip gror jag som du, att man ofta klarar sig bra med 6 A enfas för destinationsladdning.
Absolut, skulle jag dra fram ny kabel vore 3fas självklart. Nu ligger där redan en kabel som jag med stor sannolikhet tror är enfas. Som som sagt går via huvudhusets central, vidare till gästhusets central vidare till vebon. Allt modernt men troligen inte dimensionerat för elbilasladdare (dock bör tanken motorvärme funnits vilken väl ofta ligger ganska högt map ström). Det är alltså frågan om med så lite jobb som absolut möjligt att göra systemet brandsäkert även om användaren glömmer ställa ner laddstyrkan.Nötegårdsgubben skrev:Jo, jag förstår syftet. Jag menar mest att man ska tänka på flera olika omfall när man väl gör om någonting. Och då är framdragande av alla tre faserna exempel på något som är billigt när man ändå gör något, men som kan vara omständligt att lösa efteråt.
Men i princip gror jag som du, att man ofta klarar sig bra med 6 A enfas för destinationsladdning.
Känner du dig orolig är det ju enkelt att se över just den delen som matar vedboden hela vägen som en allkontroll. Att byta säkring är inte något saliggörande finns problem kan det lika gärna ge skador vid 6 A. Efter en riktig kontroll och att du får dit ett bra uttag ehöver du sen bara hålla koll på läget för ditt uttag då och då och stickpropparna främst.
Givetvis som skrivs bra om du kan ta ut det i närliggande skåpet det är ett litet jobb men alternativet med genomgång och korrekt material säkert vettigt med din användning. Tyvärr tillhör allt runt diverse elfel, bränder osv kring laddning lite av det FUD branschen kryddar med. En dåligt skött, underhållen anläggning eller material typ uttag, kontakter som trots ev stämplar, godkännande är av dåligt utförande ger ju onödigt dåliga odds.
Givetvis som skrivs bra om du kan ta ut det i närliggande skåpet det är ett litet jobb men alternativet med genomgång och korrekt material säkert vettigt med din användning. Tyvärr tillhör allt runt diverse elfel, bränder osv kring laddning lite av det FUD branschen kryddar med. En dåligt skött, underhållen anläggning eller material typ uttag, kontakter som trots ev stämplar, godkännande är av dåligt utförande ger ju onödigt dåliga odds.
Redigerat:
Jag tänker ändå att 6a gör att alla ställer ned laddningen... Men givetvis ska anläggningen vara fräsch ändå...GK100 skrev:Känner du dig orolig är det ju enkelt att se över just den delen som matar vedboden hela vägen som en allkontroll. Att byta säkring är inte något saliggörande finns problem kan det lika gärna ge skador vid 6 A. Efter en riktig kontroll och att du får dit ett bra uttag ehöver du sen bara hålla koll på läget för ditt uttag då och då och stickpropparna främst.
Givetvis som skrivs bra om du kan ta ut det i närliggande skåpet det är ett litet jobb men alternativet med genomgång och korrekt material säkert vettigt med din användning. Tyvärr tillhör allt runt diverse elfel, bränder osv kring laddning lite av det FUD branschen kryddar med. En dåligt skött, underhållen anläggning eller material typ uttag, kontakter som trots ev stämplar, godkännande är av dåligt utförande ger ju onödigt dåliga odds.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 686 inlägg
Jag tycker 6 A kan vara klokt oavsett. Har man 16 A huvudsäkring är det lätt att den går om man laddar en elbil samtidigt som man lagar mat eller förbrukar mycket energi till annat. Har tyvärr lyckats med det både på landet och hos andra.
Det är förvisso lättare att märka om det går en huvudsäkring än en dedikerad elbilssäkring (om man inte har en app där bilen klagar om den blir strömlös) men ändå.
Det är förvisso lättare att märka om det går en huvudsäkring än en dedikerad elbilssäkring (om man inte har en app där bilen klagar om den blir strömlös) men ändå.