A Alexn72 skrev:
Det låter bra i teorin... men se över elen istället och sätt ett 3fas uttag i vedboden istället för schukon. Så har du bra kontakt även om det är 1fas.
Det kommer alla att vinna på.
Elen är ända från stolpen "ny" (max 20 år) men lite krånglig dragning. Inkommande stolpen är gammal med efter nollsläpp i stolpen (elbolagets fel) så kollades allt över, inklusive alla dvärgbrytare byttes plus det mesta som var kopplat till nätet. Funderar på om trefas uttag med bara en kopplad fas och en bra 3fas till schucko sladd så elbilasladdare sitter i första shukon plus 6A säkring kan vara en säker och billig kompromiss?

Ingen har bråttom att ladda, det är en ren brandsäkerhetsfråga...
 
J JohanLun skrev:
Det som talar för drällande skarvkablar är att vi ibland står utanför tomtgränsen, framförallt när flera bilar vilket troligen sammanfaller med de tillfällen laddning behövs...
Om nu vedboden ligger bra till och 6-10A är tillräckligt: Kontrollera alla kopplingspunkter från inkommande till vedboden.
Byt ut eller komplettera Schuko-uttaget i vedboden med ett blått enfas CEE. Byt iofs också ut Schukottaget om det har laddats mkt i det, de slits.
Om bilarna som ska laddas har "riktiga" laddkablar med en klump på kabeln har de tempgivare för schukon och är säkra.

Tillverka en lös skarvkabel blå enfas CEE från vedbod till Schuko IP44 som är så lång att andra skarvar aldrig behövs. Är den "lång" använd 2,5 mm2. UV-beständig gummikabel.

Detta blir enkelt, billigt och säkert. Kan toppas med 6A dvärg men 10A kommer fungera och den svaga punkten Schuko uttaget kan läggas i något icke brännbart ist för på marken.

Helst hade ett uttag direkt från inkommande varit att föredra som redan föreslagits, men det viktigaste är ändå att undvika alla Schuko övergångar som inte har tempövervakning.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Om nu vedboden ligger bra till och 6-10A är tillräckligt: Kontrollera alla kopplingspunkter från inkommande till vedboden.
Byt ut eller komplettera Schuko-uttaget i vedboden med ett blått enfas CEE. Byt iofs också ut Schukottaget om det har laddats mkt i det, de slits.
Om bilarna som ska laddas har "riktiga" laddkablar med en klump på kabeln har de tempgivare för schukon och är säkra.

Tillverka en lös skarvkabel blå enfas CEE från vedbod till Schuko IP44 som är så lång att andra skarvar aldrig behövs. Är den "lång" använd 2,5 mm2. UV-beständig gummikabel.

Detta blir enkelt, billigt och säkert. Kan toppas med 6A dvärg men 10A kommer fungera och den svaga punkten Schuko uttaget kan läggas i något icke brännbart ist för på marken.

Helst hade ett uttag direkt från inkommande varit att föredra som redan föreslagits, men det viktigaste är ändå att undvika alla Schuko övergångar som inte har tempövervakning.
Elektrikern som dragit allt har sin lokal ett par km bort, och efter allt debackel med nollfelet så har han gått igenom det mesta, ett tel samtal, kort besök för byta dvärgbrytare och sätta uttag blir billigt och jag kan sova lungt utan oro för brand. Troligen skulle 10A funka också men tycker det är dumt att tänja på gränserna. Finns ingen anledning att vi som inte betalar elräkningen ska ladda mer än absolut nödvändigt så 6A tycker jag räcker, det bör vara lägsta läget på inställningen...
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
T twoody skrev:
Problemen kommer när många fler senare kommer ladda hemma.
Det kommer inte elnäten att klara
Vi har ett forskningsprojekt som heter "GrannElsamverkan" jag skriver mer om det nästa vecka!
 
J JohanLun skrev:
En fundering, vet inte om det är rätt tråd. På "landet" finns inget uttag där bilarna brukar stå, mina föräldrar äger stället och kommer nog köra fossilbil resten av livet. Jag har just skaffat en phev, passat gte, och behöver således egentligen inte ladda, men i min brors familj finns en elgolf och en Tesla. Jag är lite oroad över de skarvsladdar som används för laddning och tycker inte mina föräldrar ska bekosta någon uppdaterad infrastruktur. Elen som nyttjas går troligen i marklednig som är ca 20 år till ett hus, vidare till en undercentral i ett annat hus för att sluta i ett enfas shuko i vedbon som ligger närmast parkeringen. Ganska många skarvar och i hus där man sover. Anläggningen är därav troligen i bra skick men dragningen inte alls tänkt för elbilasladdning.

Min fundering är om jag ska byta dvärgbrytare till detta uttag till 6A så alla kommer ihåg (eller lär sig) att alltid slå över till lägsta laddstöm. Kör nån på 10A kommer proppen gå. Ganska snart har alla fått in en rutin och kan inte glömma ställa ner laddstömmen.

Alt 2 är att koppla en markkabel från inkommande el på stolpen som sitter vid parkeringen men då krävs en utomhus elcentral och grävjobb vilket känns onödigt för 10 laddningar per år...
Tänk långsiktigt, om 10 år kör alla elbil
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
CE märkt och garantier? :D
Vore skönt att kunna hålla någon ansvarig om bilen skulle brinna ner :p
CE-märkning används om du vill sätta produkter på marknaden. Du CE-märker inte sådant som du bygger själv. Sen är man såklart ansvarig för det man gör, men det är inte samma sak.
 
L lonanders skrev:
Tänk långsiktigt, om 10 år kör alla elbil
Kanske det. Jag är tveksam av flera skäl. Räcker råvaror till det? Kanske kommer ny teknik. Sen kan man fundera på om elnätet skulle palla det, det är jag också tveksam till. Därtill stänger vi ner kärnkraften. Vi får se, det hade varit häftigt :D
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Jag är skeptisk till att säkra ner ett trefas-CEE-uttag till 6 A. Nu vet jag iofs inte vad det finns för andra trefasuttag på stället, men det blir oavsett lite fånigt om man har ett trefasuttag med fastighetens klenaste säkring och det ändå bara är till för att dela upp elen till enfas igen (då få har tillgång till trefasladdare med CEE-kontakt).

Då hastigheten på laddningen inte är viktig och det redan nu finns flera laddbara bilar som är på plats samtidigt skulle jag föreslå tre stycken schukouttag, ett från respektive fas, på parkeringen (med gemensam matning via en trefaskabel).

Vad man ska vara medveten om är att ett enfas 6 A-uttag bara ger knappt 1,5 kW, så en bil kommer ladda mindre än en mil i timmen. Men så länge landstället ifråga inte är mer än något tiotal mil bort för någon så är det ju inget problem i sig.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag är skeptisk till att säkra ner ett trefas-CEE-uttag till 6 A. Nu vet jag iofs inte vad det finns för andra trefasuttag på stället, men det blir oavsett lite fånigt om man har ett trefasuttag med fastighetens klenaste säkring och det ändå bara är till för att dela upp elen till enfas igen (då få har tillgång till trefasladdare med CEE-kontakt).

Då hastigheten på laddningen inte är viktig och det redan nu finns flera laddbara bilar som är på plats samtidigt skulle jag föreslå tre stycken schukouttag, ett från respektive fas, på parkeringen (med gemensam matning via en trefaskabel).

Vad man ska vara medveten om är att ett enfas 6 A-uttag bara ger knappt 1,5 kW, så en bil kommer ladda mindre än en mil i timmen. Men så länge landstället ifråga inte är mer än något tiotal mil bort för någon så är det ju inget problem i sig.
Lantstället är 6 mil bort och den yngre generationen är ju redan helt elektrifierad så just för vår familj kommer verkligen troligen inte se annorlunda ut då, Jo föräldrarna kör inte bil alls om de lever då de idag är nästan 80. Men även om 10 år anser jag som du noterar att det bör räcka att ladda på lägsta fart. Ska vara en endagarsbjudning där alla kommer med rena elbilar med tomt batteri, men lite normalt vett får vi ändå räkna med.

I dagsläget är det enbart brandrisk jag tänker på.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Jo, jag förstår syftet. Jag menar mest att man ska tänka på flera olika omfall när man väl gör om någonting. Och då är framdragande av alla tre faserna exempel på något som är billigt när man ändå gör något, men som kan vara omständligt att lösa efteråt.

Men i princip gror jag som du, att man ofta klarar sig bra med 6 A enfas för destinationsladdning.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, jag förstår syftet. Jag menar mest att man ska tänka på flera olika omfall när man väl gör om någonting. Och då är framdragande av alla tre faserna exempel på något som är billigt när man ändå gör något, men som kan vara omständligt att lösa efteråt.

Men i princip gror jag som du, att man ofta klarar sig bra med 6 A enfas för destinationsladdning.
Absolut, skulle jag dra fram ny kabel vore 3fas självklart. Nu ligger där redan en kabel som jag med stor sannolikhet tror är enfas. Som som sagt går via huvudhusets central, vidare till gästhusets central vidare till vebon. Allt modernt men troligen inte dimensionerat för elbilasladdare (dock bör tanken motorvärme funnits vilken väl ofta ligger ganska högt map ström). Det är alltså frågan om med så lite jobb som absolut möjligt att göra systemet brandsäkert även om användaren glömmer ställa ner laddstyrkan.
 
Känner du dig orolig är det ju enkelt att se över just den delen som matar vedboden hela vägen som en allkontroll. Att byta säkring är inte något saliggörande finns problem kan det lika gärna ge skador vid 6 A. Efter en riktig kontroll och att du får dit ett bra uttag ehöver du sen bara hålla koll på läget för ditt uttag då och då och stickpropparna främst.

Givetvis som skrivs bra om du kan ta ut det i närliggande skåpet det är ett litet jobb men alternativet med genomgång och korrekt material säkert vettigt med din användning. Tyvärr tillhör allt runt diverse elfel, bränder osv kring laddning lite av det FUD branschen kryddar med. En dåligt skött, underhållen anläggning eller material typ uttag, kontakter som trots ev stämplar, godkännande är av dåligt utförande ger ju onödigt dåliga odds.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Känner du dig orolig är det ju enkelt att se över just den delen som matar vedboden hela vägen som en allkontroll. Att byta säkring är inte något saliggörande finns problem kan det lika gärna ge skador vid 6 A. Efter en riktig kontroll och att du får dit ett bra uttag ehöver du sen bara hålla koll på läget för ditt uttag då och då och stickpropparna främst.

Givetvis som skrivs bra om du kan ta ut det i närliggande skåpet det är ett litet jobb men alternativet med genomgång och korrekt material säkert vettigt med din användning. Tyvärr tillhör allt runt diverse elfel, bränder osv kring laddning lite av det FUD branschen kryddar med. En dåligt skött, underhållen anläggning eller material typ uttag, kontakter som trots ev stämplar, godkännande är av dåligt utförande ger ju onödigt dåliga odds.
Jag tänker ändå att 6a gör att alla ställer ned laddningen... Men givetvis ska anläggningen vara fräsch ändå...
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker 6 A kan vara klokt oavsett. Har man 16 A huvudsäkring är det lätt att den går om man laddar en elbil samtidigt som man lagar mat eller förbrukar mycket energi till annat. Har tyvärr lyckats med det både på landet och hos andra.

Det är förvisso lättare att märka om det går en huvudsäkring än en dedikerad elbilssäkring (om man inte har en app där bilen klagar om den blir strömlös) men ändå.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.