210 läst · 2 svar
210 läst
2 svar
Kylskåp som ej kyler.
Min mamma har en kombinerad kyl/frys från Ikea, modellen heter HÄFTIGT men vi vet inte hur gammalt det är. Problemet är att varken kyl eller frys kyler. Den piper som att den är påväg ner men det händer inget. Fläkten startar först men stänger sedan av sig. Vi har provat att stänga av elen med strömbrytare men det hjälper inte. Mamma tror att detta hände efter att kylskåpet var avstängt en längre period. Elen verkar alltså fungera felfritt då både knappar/display och ljus fungerar. Nu är vi nära att göra oss av med det men känns så dumt när elen fungerar.
Vad kan detta bero på och är det lönt att försöka laga själv/med hjälp av hantverkare utan att bli ruinerad?
Vad kan detta bero på och är det lönt att försöka laga själv/med hjälp av hantverkare utan att bli ruinerad?
Troligen är det antingen termostaten eller kylsystsmet som har gått sönder.I Inwo skrev:Min mamma har en kombinerad kyl/frys från Ikea, modellen heter HÄFTIGT men vi vet inte hur gammalt det är. Problemet är att varken kyl eller frys kyler. Den piper som att den är påväg ner men det händer inget. Fläkten startar först men stänger sedan av sig. Vi har provat att stänga av elen med strömbrytare men det hjälper inte. Mamma tror att detta hände efter att kylskåpet var avstängt en längre period. Elen verkar alltså fungera felfritt då både knappar/display och ljus fungerar. Nu är vi nära att göra oss av med det men känns så dumt när elen fungerar.
Om man inte själv är kyltekniker så skulle jag inte gett mig på att reparera detta själv, man måste nog felsöka skåpet, och sen beror det på vad det är hur dyrt det blir.
Är det tex ngt rör eller kondensorn som har gått läck så kylmedlet läckt ut så kan skåpet gå men kommer aldrig ned i temp. Då kan det gå att byta den delen och fylla på/läcktesta - men återigen inte ngt man gör själv.
Det är runt 10år kommer från Italien distribuerat via electroluxI Inwo skrev:Min mamma har en kombinerad kyl/frys från Ikea, modellen heter HÄFTIGT men vi vet inte hur gammalt det är. Problemet är att varken kyl eller frys kyler. Den piper som att den är påväg ner men det händer inget. Fläkten startar först men stänger sedan av sig. Vi har provat att stänga av elen med strömbrytare men det hjälper inte. Mamma tror att detta hände efter att kylskåpet var avstängt en längre period. Elen verkar alltså fungera felfritt då både knappar/display och ljus fungerar. Nu är vi nära att göra oss av med det men känns så dumt när elen fungerar.
symptomen du beskriver är att kompressorn inte startar
antingen fel på kretskortet (kan vara för låg spänning i väggen)
eller fel på kompressorn och dess startkrets finns ombyggnadssats
stänga av med strömbrytaren gör ingen nytta utan du måste avskilja skåpet från elmatningen med stickproppen eller säkring (värt att pröva en gång till).
har du tur har du någon servicegivare för electrolux i närheten och då är det fast pris
Klicka här för att svara