410 läst · 7 svar
410 läst
7 svar
Kvaliten på gabioner?
Hej! Jag ska köpa gabioner och använda dem som grindstolpar. Priserna varierar oerhört, vilket gör det knepigt. Allt från 4500 kr för en till 3 st för 550 kr. Är det nån som vet om det skiljer mycket i kvalité? Eller vad motiverar det höga priset i vissa fall. För mig ser allihop likadana ut 🙃 Stort tack! Mvh Sara
Besserwisher
· The Great North
· 1 047 inlägg
Är det inte så enkelt att vissa är fyllda och andra inte?
Spontant kan jag tänka att det är samma som cortenstål. Du kan få något sladdrigt som knappt är stabilare än hönsnät eller något som är några mm stål rimlig kvalitet. Som bonus har du allt som influencers marknadsför som kostar som kvalite men kan vara både hönsnät och kvalite.
Jag kollade för ca 19 år sedan då jag köpte mina. Bara en som står som vinkelavslutning vid en mur på 1 meters höjd. Det var alltså viktigt att den skulle hålla markhöjden och häckplantor. Redan då var det prisskillnad. Jag valde den leverantör som sålde till vägverket med tanke på att just den köparen inte snålade på kvalite. Har för mig att jag då betalade 600/700 kr för denna enstaka.
Det har fungerat bra - uppepå gabionen står numera ett par 250 cm höga rödboksplantor.
Det har fungerat bra - uppepå gabionen står numera ett par 250 cm höga rödboksplantor.
Tack för ditt utförliga svar! Vi ska ha nåt liknande det du beskriver 😊yonna skrev:
Jag kollade för ca 19 år sedan då jag köpte mina. Bara en som står som vinkelavslutning vid en mur på 1 meters höjd. Det var alltså viktigt att den skulle hålla markhöjden och häckplantor. Redan då var det prisskillnad. Jag valde den leverantör som sålde till vägverket med tanke på att just den köparen inte snålade på kvalite. Har för mig att jag då betalade 600/700 kr för denna enstaka.
Klicka här för att svara