Grand Designs borde byta namn till Grand Markarbeten :)

• Gilla
  • Älska
wihlke och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men vad är syftet med att säga att budgeten är fem miljoner?
Man tolkar ju budget fem miljoner som att det är vad man antingen har råd med eller vill och tror att det ska kosta.
Om det inte betyder någonting så förstår jag inte varför de säger det alls?🤔
Instämmer.

I det här fallet tror jag att de tyckte 5-6 milj exkl tomt kändes som en rimlig kostnad för 65 m2 relativt lyxigt fritidshus men att de hade medel för mer om det behövdes.

Sen höjdes ambitionen, stolpar togs bort och attefallare, bastu, brygga, parkeringsplats och tomt (vissa av dessa saker kanske var inkluderade i första budgeten?) höll väldigt hög nivå av det jag kunde se. Hade det bara varit huset med stolpar så tror jag 6 mille inte hade varit en heltokig initial budget… 😀 spekuleringar.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Man tolkar ju budget fem miljoner som att det är vad man antingen har råd med eller vill och tror att det ska kosta.
De sas aldrig att budgeten var 5-6 MSEK. Patrik sa typ "rimligt att inte lägga mer än 6 milj på byggnationen". Någon budget pratades det inte om.

• Gilla
  • Haha
patrik Johäll och 2 till
  • Laddar…
L largab skrev:
De sas aldrig att budgeten var 5-6 MSEK. Patrik sa typ "rimligt att inte lägga mer än 6 milj på byggnationen". Någon budget pratades det inte om.

• Byggstart: Juni 2021, Budget: 5 miljoner, Utfall: 12-14 miljoner kr.
Om du läser svaret jag skrev tidigt idag så kanske det klarnar för dig?

Därför att man får frågan två - tre år tidigare om vad tror ni byggkostnaden blir, sedan svarar man på vad totalkostnaden blev. Det tillhör alltså programformatet.

Sedan har vi inflation, byggnation under covid (en stor post), ökade materialpriser, brist på material, markförhållanden, ändrad ambitionsnivå, tillägg. Men kanske också berättigat att fråga byggbranschen, varför de är dåliga på att budgetera.

Vi kunde ju också valt att bygga mer delar själva, bastu, inredning attefallshus och trädgård har vi gjort själva. Men prioriterade att jobba istället, vilket i efterhand visade sig vara ett bra beslut.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Ett fantastiskt hus tycker jag de fått till! Det ser så snyggt ut när alla husen ligger där på kullen. Kände ett vill ha över det här huset och läget. Lite kul att det är ett lite mindre hus som byggts.

Däremot så är jag så ofantligt trött på Mark och hans fokus på problem. Tyckte han fick väldigt mycket tid i detta programmet. Men det var det första jag såg för denna säsongen och kommer inte ihåg om han brukar få så mycket utrymme.

P patrik Johäll skrev:
Om du läser svaret jag skrev tidigt idag så kanske det klarnar för dig?

Därför att man får frågan två - tre år tidigare om vad tror ni byggkostnaden blir, sedan svarar man på vad totalkostnaden blev. Det tillhör alltså programformatet.

Sedan har vi inflation, byggnation under covid (en stor post), ökade materialpriser, brist på material, markförhållanden, ändrad ambitionsnivå, tillägg. Men kanske också berättigat att fråga byggbranschen, varför de är dåliga på att budgetera.

Vi kunde ju också valt att bygga mer delar själva, bastu, inredning attefallshus och trädgård har vi gjort själva. Men prioriterade att jobba istället, vilket i efterhand visade sig vara ett bra beslut.
Jag fattar verkligen inte hur folk kan haka upp sig på detta i ert fall. Det var ju supertydligt att ni drog till med en siffra rätt ur röven, och sa att ni inte alls räknat på det men vore ju skönt om det gick på max 5. Alla förstår väl att det är helt i programmets intresse för att Mark ska kunna bli förbluffad över hur mycket högre slutkostnaden blev

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Jättefint hus , men jag fattar inte vad som kostat 14 miljoner , för kostnad för tomt var inte med I den pengen , eller?
Oj vad fint. Om det bara är huset som kostar 14 så är jag förvånad men ingår de andra huset för att inte tala om allt arbete med tomten så är det inte så konstigt. Bara att ta in en så känd arkitektfirma kostar väl en rejäl slant. Oavsett jag tyckte om slutresultatet. Kul med de som vågar.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Coolt hus, men varför har de satt en vanlig "utrymningstrappa" upp till takterassen? Nog hade man kunnat ha något snyggare? Något som är bekvämare om man vill gå barfota?

R Rikard_Sa skrev:
Däremot så är jag så ofantligt trött på Mark och hans fokus på problem. Tyckte han fick väldigt mycket tid i detta programmet. Men det var det första jag såg för denna säsongen och kommer inte ihåg om han brukar få så mycket utrymme.
Tror aldrig jag har läst något direkt positivt om Mark som programledare för GD. Det har mest handlat om dramaqueen, linslus, ordbajsare och tröttsam…
Undrar om det är en skev eller korrekt generell bild och undrar hur produktionen/tv4 tänker? 🤔

• Gilla
yonna
  • Laddar…
A Armstrong skrev:
Tror aldrig jag har läst något direkt positivt om Mark som programledare för GD. Det har mest handlat om dramaqueen, linslus, ordbajsare och tröttsam…
Undrar om det är en skev eller korrekt generell bild och undrar hur produktionen/tv4 tänker? 🤔
Tycker han är en fantastisk ambassadör för Grand Designs.

• Gilla
bygg_katt och 5 till
  • Laddar…
Tycker också att Mark är en bra programledare. Det folk inte verkar förstå är att det är en TV-produktion. Det funkar inte med en typ nyhetsuppläsare som redovisar ett projekt på en svart tavla.

Då tycker jag snarare det är de medverkande arkitekterna som ofta framstår som dramaqueens..

- Va, ska du BO i huset??

• Gilla
bygg_katt och 5 till
  • Laddar…
...och jag som tyckte så bra om TV-programmet Tekniskt Magasin med Erik Bergsten som gick mellan 1957 och 1987... Måste allt nu med reklam-TV och massor av kanaler och streaming hela tiden vara storslaget, grandiost och hänförande att vi inte orkar med lite torr fakta som presenteras av en uppläsare?

• Gilla
wihlke
  • Laddar…
M maria01 skrev:
så funkar det inte över allt fick själv avslag fast det fans hus på platsen
Om det byggt innan 1975, så funkar det så.
Sen hänger det såklart också vad man förslår.

I Ingvar 58 skrev:
Tycker också att Mark är en bra programledare. Det folk inte verkar förstå är att det är en TV-produktion. Det funkar inte med en typ nyhetsuppläsare som redovisar ett projekt på en svart tavla.

Då tycker jag snarare det är de medverkande arkitekterna som ofta framstår som dramaqueens..

- Va, ska du BO i huset??
Nja som en jämförelse så tycker jag mig ha mest läst om hur bra folk tycker Pernilla Månsson och Gert Wingårdh var/är i Husdrömmar (ja minus kindpussarna) så jag har inte fått en uppfattning om att folk eftersöker mer torra och opersonliga programledare även om många verkar vilja få mer teknisk information…

Ska påpeka att det här är endast mina objektiva observationer och inte någon fakta 😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.