Från håll ser det ut som dom byggt huset upp och ner med den höga sargen runt, tills man ser att det är en terrass på taket, vilket är fiffigt. Kommer det till ett tak framöver för runt Borås regnar det mycket...
Det kanske stör principen i det moderna dyrafulminimalistiska sättet men det hade nog blivit snyggare med en avdelare där

Nog för att det är ballt med stora överhäng som känns oroliga och spektakulära. Tycker jag det är onödigt att betala miljoner extra bara för en sak. Många tycker det är snyggt, och jag tycker det är jättefult tur vi är olika
 
  • Haha
Sthlm_
  • Laddar…
H humle63 skrev:
Arkitekter som får fria händer ritar av någon anledning alltid platta tak. Jag växte upp i ett hus med platt tak. Hände ju mer än en gång att vid tiden för snösmältning så började det droppa in i vardagsrummet.
Första stora projektet när vi köpte vårat hus var att sätta takstolar på platta garagetaket så jag blev av med problemet 😁
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Blev lite snopen att han inte var med på att det skulle bli dyrt , då de är ett drivet par som har företag och jobbar mycket.

Men jag blir riktigt imponerad av alla inblandade som det bara lyser i ögonen på för att de vet att det kommer bli svårt.
Det är såhär man lär sig och utvecklas.

Även om paret som beställde har fått betala enormt mycket för detta bygge , så har det tillfört mycket kunskap om hur man gör och vad som kan göras.

Jag är helt enkelt imponerad av projekt och resultat 🙌🏻
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Från håll ser det ut som dom byggt huset upp och ner med den höga sargen runt, tills man ser att det är en terrass på taket, vilket är fiffigt. Kommer det till ett tak framöver för runt Borås regnar det mycket...
Det kanske stör principen i det moderna dyrafulminimalistiska sättet men det hade nog blivit snyggare med en avdelare där

Nog för att det är ballt med stora överhäng som känns oroliga och spektakulära. Tycker jag det är onödigt att betala miljoner extra bara för en sak. Många tycker det är snyggt, och jag tycker det är jättefult tur vi är olika
Onödigt och onödigt. Finns mycket som är onödigt här i livet.

Jag tycker det är coolt att de skapat ett hus som folk kommer titta på även om hundra år till skillnad från andra hus i Grand Design som är coola, men på inget sett spektakulärt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Gillar också huset och är man inte känslig för kostnaden har man fått ett läckert boende. Det är en befrielse att bo utrymmessmart när ungarna flyttat hemifrån. Om paret bosätter sig där på heltid framöver är ytan definitivt tillräcklig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mycket, mycket väl utfört. Kuben invändigt hade man kanske velat ha lite med strukturerad och mönsterpassad men ser säker bra ut när man är på plats.

Också vågat att ta in snickare som tycker det var avancerad formsättning men får hoppas det var produktionsbolaget som vinklade det så :)

Snyggt är det iaf!
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
Jättefint trädgårdsarbete, hade gärna sett mer av det i programmet, mycket kallmurning :)
 
  • Gilla
sommarglass
  • Laddar…
E Erik9005 skrev:
Jättefint trädgårdsarbete, hade gärna sett mer av det i programmet, mycket kallmurning :)
@buildagetaway
 
  • Gilla
Hipp och 5 till
  • Laddar…
Blev bra på ett lite futuristiskt vis.

Några saker tyckte jag var märkligt, framförallt att komplexiteten av hela bygget inte var inkluderad i kostnadskalkylen från arkitekten och konstruktören. Även konstigt att den önskade kaminen inte verkar ha varit uppe för diskussion i planeringsstadiet (man vill ju ta in tilluft utifrån)…

Själv hade jag gjort det till ett suterränghus och fått mycket mer yta (särskilt som framtida permanentboende) till en lägre totalkostnad 😀 alternativt satt en stolpe i överhängande hörnet från start… vissa arkitektoniska visioner är inte värt kostnaden imho.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Bra program och ett väldigt intressant bygge.
Jobbar som snickare och kände att mina lårmuskler hade blivit grymt vältränade efter några veckors jobb i den terrängen.
Ett sånt här avsnitt hade jag gärna sett mer av, helst en timme till.
Jättekul att det sympatiska paret fick fullfölja sin dröm från 93.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hatten av till alla inblandade! I sanning en grand design som fått realiserats. Det kommer förhoppningsvis bli många timmars avkoppling i den miljön under kommande decennier, och det är ju omöjligt att värdera. Men det ger säkert mer sinnesro än en hög med pengar som inte gör mycket nytta i sig själv.

Tycker också att programmet fint visade den emotionella bergochdalbana ett sådant här bygge rimligen leder till. Är det stort nog? Borde vi gjort såhär? Borde vi haft en kamin? Kommer det här att funka? Osv… Hög igenkänningsfaktor… 🙂
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Armstrong skrev:
Blev bra på ett lite futuristiskt vis.

Några saker tyckte jag var märkligt, framförallt att komplexiteten av hela bygget inte var inkluderad i kostnadskalkylen från arkitekten och konstruktören. Även konstigt att den önskade kaminen inte verkar ha varit uppe för diskussion i planeringsstadiet (man vill ju ta in tilluft utifrån)…

Själv hade jag gjort det till ett suterränghus och fått mycket mer yta (särskilt som framtida permanentboende) till en lägre totalkostnad 😀 alternativt satt en stolpe i överhängande hörnet från start… vissa arkitektoniska visioner är inte värt kostnaden imho.
Arkitekterna ritade tre pelare, det var vår önskan att ta bort dem i efterhand. Planbestämmelser för området begränsar till exakt den storlek husen har nu, 110 m2 totalt.

Vi var ganska tydliga med att säga att vi inte har någon exakt budget och som alla förstår villl programformatet gärna att det blir dramatik. Man frågar om byggkostnaden i ett skede innan det gamla huset är rivet, sedan svarar man på totalkostnaden.

Ville vi haft en kamin så hade väl inte kostnaden för tilluft varit ett problem. Dock gör lösningen med kuben i mitten att spisen hamnar mitt i ett av de fyra rummen vilket skulle vara opraktiskt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Så besviken på detta avsnitt man fick knappt se något av byggandet bara höra på muppen svamla.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
P patrik Johäll skrev:
Arkitekterna ritade tre pelare, det var vår önskan att ta bort dem i efterhand. Planbestämmelser för området begränsar till exakt den storlek husen har nu, 110 m2 totalt.

Vi var ganska tydliga med att säga att vi inte har någon exakt budget och som alla förstår villl programformatet gärna att det blir dramatik. Man frågar om byggkostnaden i ett skede innan det gamla huset är rivet, sedan svarar man på totalkostnaden.

Ville vi haft en kamin så hade väl inte kostnaden för tilluft varit ett problem. Dock gör lösningen med kuben i mitten att spisen hamnar mitt i ett av de fyra rummen vilket skulle vara opraktiskt.
Kul att du svarar på kommentarerna 👍
Ang kaminen var väl inte tilluften den primära orsaken utan mer att den inte var inplanerad från start… lät ivf i programmet som att det kom som en överraskning att den inte skulle kunna få en vettig plats.

Ang stolpars vara eller icke vara så förstår jag att Ni tycker det var värt att ta bort stolparna och det är ju det enda som räknas.

Tror det hade blivit mer förståligt och mindre dramatiskt om ni hade sagt i början av programmet att budgeten är hyfsat öppen och troligtvis i spannet 5-15 miljoner… många andra som drar över med 100% har ofta inte råd att ha kvar huset.

Grattis ivf, huvudsaken är att ni är nöjda!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ja, jag får ansluta mig till de positiva kommentarerna, men en detalj står ut alldeles excellent för mig - "badrumskuben" (? jag har inte sett programmet, saknar 4'an) i trä med en sällsynt vacker design. Har vi byggherren här? I så fall kan jag bara gratulera till att ha låtit arkitekterna "härja fritt" och om de inte alltid presenterar de mest funktionella lösningarna så definitivt de mest formsköna. Nu undrar jag bara - vilket träslag är det i "kuben" och är det behandlat på något vis? (Bor själv i en arkitektritad villa från White arkitekter och ja - livet blir lite gladare...)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.