På konsumentens sida
· 3 123 inlägg
Anna och Patrik är orädda entreprenörer som bygger så svårt det bara är möjligt. De ger arkitekterna fria händer - som ritar en kub som svävar i stupet, inspirerade av kristallen pyrit.
Du kan läsa artikeln här: Kuben som svävar i stupet - Grand Designs
Du kan läsa artikeln här: Kuben som svävar i stupet - Grand Designs
Fasad i glas och galvad plåt.
+1 för plåt som inte rostar.
+1 för plåt som inte rostar.
Administrator
· Skåne
· 7 851 inlägg
Ja, välkomna att kommentera det femte avsnittet av Grand Designs 2024!
Jag vill påminna om att det ligger mycket arbete, själ och hjärta bakom vart och ett av de här husbyggena. Diskutera sakligt, visa respekt och var konstruktiv i dina kommentarer.
Utgå också från att alla som är inblandade i programmet är medlemmar på Byggahus.se och läser vad du skriver.
Inlägg som inte följer våra diskussionsregler (särskilt § 5.7) raderas utan förvarning.
Jag vill påminna om att det ligger mycket arbete, själ och hjärta bakom vart och ett av de här husbyggena. Diskutera sakligt, visa respekt och var konstruktiv i dina kommentarer.
Utgå också från att alla som är inblandade i programmet är medlemmar på Byggahus.se och läser vad du skriver.
Inlägg som inte följer våra diskussionsregler (särskilt § 5.7) raderas utan förvarning.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 889 inlägg
Jättefint hus , men jag fattar inte vad som kostat 14 miljoner , för kostnad för tomt var inte med I den pengen , eller?
Konstruktionen av grunden blev saftig samt tiden för att göra en sådan grund är enorm vi bygger någ ett standard lösvirkes hus på tiden som dom bara gjorde grunden..pelle plåttak skrev:
Sedan var ju trädgårdsarbete enormt stort såg man och dom två andra byggnaderna ingår i priset antar jag, det springer snabbt iväg..
Men otroligt fint blev det..
Precis, en näst intill omöjlig tomt i jakten på den perfekta sjöutsikten. Verkar vara det som gäller nu, sätter arkitekten på prov vad denne verkligen förmår. Men det gäller att ha sådär 7 - 8 miljoner extra utöver budget att plocka fram vartefter arbetet fortskrider.
Wow! Slutresultatet var fantastiskt och rena drömmen 👌🏻
Kul att få ta del av sådana här projekt där pengar inte är en avgörande faktor, och hade gärna velat se 2-3 avsnitt som följde med mer i detalj.
Lite synd att man inte passade på att göra kuben lite större när man ändå gick för en sådan konstruktion. Borde inte öka kostnaderna mycket och det hade då inte blivit så trångt.
Kul att få ta del av sådana här projekt där pengar inte är en avgörande faktor, och hade gärna velat se 2-3 avsnitt som följde med mer i detalj.
Lite synd att man inte passade på att göra kuben lite större när man ändå gick för en sådan konstruktion. Borde inte öka kostnaderna mycket och det hade då inte blivit så trångt.
Mycket intressant projekt cool design som är lite utanför boxen 😉. Husets design står verkligen ut i mängden av hus och skulle passa finfint som en liten sommarstuga.
Hade det varit mitt projekt hade jag nog gärna lagt till minst 100 kvm boyta till eftersom 65 kvm boyta är i minsta laget för ett permanent boende enligt mitt eget tycke. Givetvis förutsatt att man var riktigt rik från början och hade en massa miljoner liggande 😄.
Men nu är det ju inte mitt projekt så oavsett vad så är det bara att gratulera för ett "job well done" det blev riktigt lyckat 👍🙂!!
Hade det varit mitt projekt hade jag nog gärna lagt till minst 100 kvm boyta till eftersom 65 kvm boyta är i minsta laget för ett permanent boende enligt mitt eget tycke. Givetvis förutsatt att man var riktigt rik från början och hade en massa miljoner liggande 😄.
Men nu är det ju inte mitt projekt så oavsett vad så är det bara att gratulera för ett "job well done" det blev riktigt lyckat 👍🙂!!
Redigerat:
1. Fantastiskt fint och unikt hus.
2. Hur kan man stå och säga vi tror 4-5 miljoner, OK kanske 6 när vem som helst ser att det är 10+ som gäller för omöjlig tomt, unikt komplext bygge, en komplementbostad, en fristående bastu, ett fristående garage/carport med stora trädgårdsjobb inkluderat?
3. Hade försökt få en meter längre sida på kuben, 9x9 (81kvm) borde väl blivit långt bättre än 8x8 (64kvm)?
2. Hur kan man stå och säga vi tror 4-5 miljoner, OK kanske 6 när vem som helst ser att det är 10+ som gäller för omöjlig tomt, unikt komplext bygge, en komplementbostad, en fristående bastu, ett fristående garage/carport med stora trädgårdsjobb inkluderat?
3. Hade försökt få en meter längre sida på kuben, 9x9 (81kvm) borde väl blivit långt bättre än 8x8 (64kvm)?
Måste säga att även om kanske inte själva husen är någon jag själv vill ha så har de senaste avsnitten varit mycket kul att titta på.
Tidigare liknande program har varit för flummiga och här har det varit en bra balans av design, teknik och hantverk.
Tidigare liknande program har varit för flummiga och här har det varit en bra balans av design, teknik och hantverk.
Tycker nog att det är mest design, en del hantverk och bara lite teknik. Men programmet heter ju Grand designs så man får ju acceptera att det står i fokus men för mig skulle avsnitten gärna få vara 1,5 tim långa och inkludera mer om tekniska lösningar för konstruktionen, VVS, el och belysning etc. Reklamen gör ju också att det försvinner mycket av en timmes programtid.
Tar ni bort allt som andas minsta kritik, i så fall blir det ointressant att följa kommentarerna. Tyvärr får vi känslan av .......Inget negativt om Boråshuset....???????Marlen Eskilsson skrev:Ja, välkomna att kommentera det femte avsnittet av Grand Designs 2024!
Medlem
· Sverige
· 5 284 inlägg
Jo det var tjusigt byggt men priset för 65 kvm boyta exkl attefallaren är riktigt saftigt. Fritidshus, så inga krav på tillgänglighet osv.
Det är ett bygge man gör för att man kan göra det, rationalitet osv verkar ointressant och det är det kanske också för målgruppen. Trevligt fritidshus absolut.
Det är ett bygge man gör för att man kan göra det, rationalitet osv verkar ointressant och det är det kanske också för målgruppen. Trevligt fritidshus absolut.