Swetrot Swetrot skrev:
Bakom nästan alla exekutiva auktioner finns det gott om tragik i form av konkurser, psykisk ohälsa, skilsmässor, dödsfall, missbruk, brott och en hel del annat. Inte sällan bebos bostäderna av människor som inte vet var de skall ta vägen, och socialtjänsten brukar inte vara det minsta behjälplig innan huset är sålt.

Ofta jobbar den som är skuldsatt, eller några barmhärtiga släktingar/vänner med att försöka lösa skulderna på ett eller annat sätt och kunna bo kvar eller ordna med en försäljning under ordnade former. Men det tar inte sällan tid, och Kronofogden företräder fordringsägare som har bråttom.

Det kan gå väldigt snabbt med utmätningsbeslut och exekutiv auktion, åtminstone upplever den som är skuldsatt att det är alldeles för kort om tid. Det är därför sällan särskilt förberett för försäljning. En del har bott i sina bostäder lång tid och fungerar inte längre. Det kan se ut som själva f*n på en visning. Inga snittblommor, nybakat bröd som doftar gott och minutiöst städat.

Det är sällan städat när man köper på exekutiv auktion. Många gånger finns det en massa bråte kvar som man som tillträdande ägare får ta hand om. Det händer så klart att fast inredning är borta eller att det är väldigt förstört, men inte så ofta. Det är brottsligt att föra bort eller förstöra utmätt egendom.

Vid den exekutiva auktionen har Kronofogden rätt att vägra sälja till det högsta budet, om det inte med tanke på omständigheterna kan anses spegla värdet på den utmätta egendomen. Några enorma fynd blir det därför sällan.

Det kanske mest tråkiga med allt detta är att de skuldsatta ofta är fortsatt skuldsatta efter försäljningen. När lånen är lösta finns det inte kvar så det räcker till skulderna. Uppstod det reavinst så kommer snart också ett skattekrav på den, men pengarna från försäljningen har Kronofogden gett till fordringsägarna. Däremot slapp de ju mäklararvode, homestyling och flyttstädning.

Jag har hjälpt människor att flytta ut när de fått sina bostäder tvångsförsålda. Det är aldrig roligt. Ibland går flyttlasset till en husvagn på en camping, ibland till en god väns soffa någon gång till ett mer ordnat boende i form av en LITEN lägenhet. Det är så gott som alltid omöjligt att få med sig mer än en bråkdel av grejerna de äger, så man får prioritera så det viktigaste följer med.

Att man inte springer runt på visningar och fotograferar i människors misär är ganska självklart. Anser man sig ha det behovet finns det en massa öppna visningar hos de vanliga mäklarna där allt är förberett..
Om det är på det viset, att en lägenhet fortfarande är bebodd, o av "misär" o sorg, så kan man ju absolut har förståelse för detta. Bra input.
 
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Jag tänker mer att en spekulant vill ju kanske fundera på affären innan denne slår till - och eftersom annonsen inte har bilder så vill man sen hemma gärna kolla på sina egna tagna bilder. Eller så kan det ju vara så att pappa i familjen vill köpa en lägenhet till sin dotter och vill gå på visningen för att se konsultera med dottern om det kan vara ett hem för henne, som nyfiket vill se bilder och inte kunde närvara på visningen. Tycker du inte det låter rimligt?
Om du vänder på perspektivet från det priviligierade livet, där en pappa kan köpa en lägenhet åt sin dotter, till det mindre priviligierade livet, där en pappa måste tala om för sin dotter att Kronofogden ska tvångsförsälja deras hem för att familjen är överskuldsatt - kanske du förstår varför du inte får fotografera på Kronofogdens visningar.
 
  • Gilla
Lilak och 5 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om du vänder på perspektivet från det priviligierade livet, där en pappa kan köpa en lägenhet åt sin dotter, till det mindre priviligierade livet, där en pappa måste tala om för sin dotter att Kronofogden ska tvångsförsälja deras hem för att familjen är överskuldsatt - kanske du förstår varför du inte får fotografera på Kronofogdens visningar.
Jag förstår inte, man har väl tid att ta bort personliga tillhörigheter innan visning samt att vissa prospekt från KFM redan innehåller bilder.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag förstår inte, man har väl tid att ta bort personliga tillhörigheter innan visning samt att vissa prospekt från KFM redan innehåller bilder.
Tid? Säkert. Men de individer som drabbas av utmätning och att få hemmet sålt av kronofogden brukar ju inte vara de mest stabila och produktiva i samhället, och åtskilliga gånger är det inte bara brist på pengar som är deras problem. Finns inget som säger att dom har orken och förmågan att göra något alls, särskilt inte inför en extremt jobbig situation där dom är på väg att bli hemlösa.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Jonatan: De jag har sett har inte haft några bilder inifrån. Det finns nog bara om huset är tomt.
 
D Daniel 109 skrev:
Jonatan: De jag har sett har inte haft några bilder inifrån. Det finns nog bara om huset är tomt.
Jag har sett en del hus och lägenheter med bilder, inte många och usel kvalitet dock.
 
I INTP skrev:
Tid? Säkert. Men de individer som drabbas av utmätning och att få hemmet sålt av kronofogden brukar ju inte vara de mest stabila och produktiva i samhället, och åtskilliga gånger är det inte bara brist på pengar som är deras problem. Finns inget som säger att dom har orken och förmågan att göra något alls, särskilt inte inför en extremt jobbig situation där dom är på väg att bli hemlösa.
Vad är problemet med att intressenter tar bilder på en visning ?
 
Vänd på det och tänk att en massa okända stövlar runt i ert hem och fotograferar det dom vill………
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Vänd på det och tänk att en massa okända stövlar runt i ert hem och fotograferar det dom vill………
WHO cares ?
 
  • Arg
Lilak och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag förstår inte, man har väl tid att ta bort personliga tillhörigheter innan visning samt att vissa prospekt från KFM redan innehåller bilder.
En försäljning på exekutiv auktion är liksom inte en vanlig försäljning, fast med Kronofogden som mäklare istället för Fastighetsbyrån.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
WHO cares ?
Människor med empati. Det låter som att du har lite under genomsnittet av den varan.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 5 till
  • Laddar…
I INTP skrev:
Människor med empati. Det låter som att du har lite under genomsnittet av den varan.
Förmodligen. Hur ska en köparen veta vem som bor där? Varför ska köparen sprida bilderna? Vad kan hända? Har du varit med om det själv?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Förmodligen. Hur ska en köparen veta vem som bor där? Varför ska köparen sprida bilderna? Vad kan hända? Har du varit med om det själv?
Det är nästan så att jag skulle önska att ditt hem skulle tvångsförsäljas av kronkalle.
Hade varit intressant att få veta hur du hade känt det då 😟
 
Det finns två saker i det med kronkalle, det ena är personlig integritet som alla har rätt till, det andra är empati för andra människor och det har tydligen inte alla i vårt samhälle, utan ska bara stövlar på och bryr sig inte om annat än sig själv, det kallas egotrippad.
 
  • Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Det är nästan så att jag skulle önska att ditt hem skulle tvångsförsäljas av kronkalle.
Hade varit intressant att få veta hur du hade känt det då 😟
Då borde de inte ens få hållas visningar om folk är så lättkränkta, speciellt semikränkta för andra räkning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.