17 561 läst · 109 svar
18k läst
109 svar
Kroatien - Byggnadsingenjör kräver 23cm gjutning mot befintlig innervägg
Jo det finns säkert någon som vet vad som gäller även för aktiva jordbävningszoner.Farstatjej90 skrev:
Eller man ska alltid bygga efter eget huvud och bortse från regler.
Men allvar så har då de flesta länder inom aktiva jordbävningszoner funderat igen sina byggregler, sen i just Kroatien så är det mindre risk för stora jordbävningar.
Erfarenhet av att bygga i jordbävningszoner sedan jägarna och samlarna blev bosatta.P paralun skrev:Jo det finns säkert någon som vet vad som gäller även för aktiva jordbävningszoner.
Eller man ska alltid bygga efter eget huvud och bortse från regler.
Men allvar så har då de flesta länder inom aktiva jordbävningszoner funderat igen sina byggregler, sen i just Kroatien så är det mindre risk för stora jordbävningar.
Men vänta - Sverige har en idé 😂
Man tar inte särkilt hänsyn till jordbävning när man bygger hus i Kroatien, Bosnien, Serbien eller övriga Balkan så den diskussionen kan ni lägga ner. Vill man bygga med hänsyn till det är det inget som förhindrar en, bara att kontakta en byggnadsingenjörsfirma.
Annars är ju Byggahus jättesnabba med att påpeka att olika saker inte kan användas i Sverige för allt beror på lokala förhållanden i luft, mark och hav. Men i just detta fallet är det skitsamma.MrJay skrev:
Jag tror i alla fall att har något stått i 300 år så ska man ha mycket på fötterna innan man kritiserar konstruktionen.
Vilket vackert ställe ni har 🤩
Ett annat alternativ kanske hade varit, att låta en smed sätta upp stålpelare, och några stålbalkar som mellan bjälklaget kan gjutas på.🤷🏼
Ett annat alternativ kanske hade varit, att låta en smed sätta upp stålpelare, och några stålbalkar som mellan bjälklaget kan gjutas på.🤷🏼
Jo det vet bara de sakkunninga i Kroatien. Kan tänka mig att man har regelverk både för ny samt ombyggnation för att klara en jordbävning.MrJay skrev:
Google svarade på några millisekunder när man frågar om Krk.
https://www.croatiaweek.com/croatian-island-of-krk-hit-with-4-8-earthquake/
Vad jag kan se har de ett nytt regelverk sedan 2021 som gäller byggnader som skadats av skalv (se https://mpgi.gov.hr/vijesti-8/od-da...vila-o-obnovi-zgrada-ostecenih-potresom/14110) i vissa områden. Bygglagen säger inte så mycket, jag hittar bara ett kort stycke att man skall tänka på skalvskydd vid renovering av byggnader (ej hus)*P paralun skrev:
* Članak 47.a (6) - https://www.zakon.hr/z/690/Zakon-o-gradnji
Men, som alltid - rådgör med en lokal byggnadsingenjör
Credit till Googles AI Bard som hittade den här snabbt när jag frågade:MrJay skrev:Vad jag kan se har de ett nytt regelverk sedan 2021 som gäller byggnader som skadats av skalv (se [länk]) i vissa områden. Bygglagen säger inte så mycket, jag hittar bara ett kort stycke att man skall tänka på skalvskydd vid renovering av byggnader (ej hus)*
* Članak 47.a (6) - [länk]
Men, som alltid - rådgör med en lokal byggnadsingenjör
Seismic Risk of Croatian Cities Based on Building’s Vulnerability
https://hrcak.srce.hr/file/300935
Den gav också flera andra källor till regleringar när det gäller konstruktioner. Det är bara att fråga på om man är nyfiken. Men artikeln var bra!
Ja, lokal byggnadsingenjör är ett krav i detta fall. Bygglovet går inte igenom utan att hans kravlista integrerats i projektet. Intressant är att de åtgärder han kräver sedan måste granskas och godkännas av en annan oberoende byggnadsingenjör. Så de verkar ta det på allvar, vilket känns betryggande. Men vi tror det finns olika sätt att göra detta på och vi vill gärna undvika bygga ett hus i huset. Som nämnts tidigare lutar jag nu mot att antingen ta upp nya hål för nytt träbjälklag eller spara 20cm stumpar av befintliga bjälkar och sedan lägga nya ovanpå.MrJay skrev:
Jag ska tala med dem och se om det är möjligt. Vi kommer inte ha tillgång till byggkran utan allt kommer att behöva bäras för hand, så vikten kan bli ett problem. Jag antar att en sådan stålbalk väger en del.T Timmermannen77 skrev:
Har ni funderat på en stålkonstruktion istället för betong pelare? Torde vara smäckrare, hyfsat lätta att sätta in istället för att gjuta betong pelare. Om dom förbereds rätt så kan du bulta bärande trä reglar i dom och sedan lägga golvet på.
Hur stora är bjälklagen som skall byggas? Längd och bredd på rummen där bjälklagen skall vara?