P PeGeCo skrev:
Har ni funderat på en stålkonstruktion istället för betong pelare? Torde vara smäckrare, hyfsat lätta att sätta in istället för att gjuta betong pelare. Om dom förbereds rätt så kan du bulta bärande trä reglar i dom och sedan lägga golvet på.
Jo, jag håller med. Det skulle nog bli vackert. Frågan är bara vad en sådan stålpelare väger. Allt måste bäras för hand cirka 40m, inkl upp för två trappor. Men vi gillar verkligen kombinationen stål och trä, så det är ett förslag vi ska diskutera med arkitekten. Tack.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Förmodligen ett dåligt förslag, men kan stålbalkar vara en (delvis) lösning? Dyrt förstås.
Nej, jag tycker det är ett bra förslag. Och ni verkar vara många som tänker i de banorna. Måste dock lösa logistiken först. Tack.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M mvs skrev:
Jo, jag håller med. Det skulle nog bli vackert. Frågan är bara vad en sådan stålpelare väger. Allt måste bäras för hand cirka 40m, inkl upp för två trappor. Men vi gillar verkligen kombinationen stål och trä, så det är ett förslag vi ska diskutera med arkitekten. Tack.
De måste inte bäras in hela. De kan bäras i bitar och svetsas på plats. Men det ska ju då göras på rätt sätt. Jag tror att detta är en rätt dyr lösning, men jag vet inte. Man kan i alla fall göra så.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
De måste inte bäras in hela. De kan bäras i bitar och svetsas på plats. Men det ska ju då göras på rätt sätt. Jag tror att detta är en rätt dyr lösning, men jag vet inte. Man kan i alla fall göra så.
Bra förslag! Tack.
 
Vad kan dom väga då?
Svärsonen byggde om hemma och där var det en 6m balk som skulle i för att växla av en yttervägg, den lyfte man i ena änden själv, tänker ett par hjul fram och bak så drar man iväg med en sån själv eller med hjuling, sen 4 man så kan man nog få den dit man vill
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Hur stora är bjälklagen som skall byggas? Längd och bredd på rummen där bjälklagen skall vara?
Huset är inte helt symmetriskt. Innermåtten är 11m (norra väggen), 10m (södra väggen), 5m (västra väggen), 3,7m (östra väggen). Ytterväggarna är cirka 70cm tjocka.

Bottenvåningen blir öppen planlösning och ovanvåningen kommer ha ett sovrum i väster och ytterligare ett i öster med ett badrum mellan de båda sovrummen. Ska vid tillfälle försöka lägga upp en mer detaljerad skiss.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Hej Kroatien
Har bott och arbetat i Kroatien i fyra år och arbetat med kulturbyggnader från 11 hundratalet.
Byggnadsinspektörer och kultur myndigheter satte ofta en käpp i hjulet med konstiga lösningar och krav som löstes med en chokladkartong innehållande en summa pengar som stod i proportion åtgärderna.
Borgmästarna i byarna är oftast inblandade i uppläggen som helt öppet kunde föreslå att hjälpa till mot viss ersättning.
Tjänstemännen i förvaltningarna är lågavlönade och tar alla möjligheter till extra innkomster, landet är hårt drabbat av korruption i samhället

mvh
Åke
 
Å Åke Lindgren skrev:
Byggnadsinspektörer och kultur myndigheter satte ofta en käpp i hjulet med konstiga lösningar och krav som löstes med en chokladkartong innehållande en summa pengar som stod i proportion åtgärderna.
Hej,

Vi har lyckligtvis inte haft samma erfarenhet. Folk har varit trevliga och varit öppna för olika lösningar. Det enda negativa vi har upplevt är att det tar tid. Jag tror nog att byggnadsingenjören har en poäng, men jag tror det finns flera lösningar på problemet. Han har föreslagit två alternativ, men jag planerar gå tillbaka med ytterligare 2-3 (bättre) förslag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M mvs skrev:
Huset är inte helt symmetriskt. Innermåtten är 11m (norra väggen), 10m (södra väggen), 5m (västra väggen), 3,7m (östra väggen). Ytterväggarna är cirka 70cm tjocka.

Bottenvåningen blir öppen planlösning och ovanvåningen kommer ha ett sovrum i väster och ytterligare ett i öster med ett badrum mellan de båda sovrummen. Ska vid tillfälle försöka lägga upp en mer detaljerad skiss.
Är det innermåtten på rummen? 3,7m är ju inga problem med ett träbjälklag. 5m är lite värre om det inte finns någon bärande vägg under, med en vägg under är det inga problem. Hur ser kraven ut för renoveringar när det kommer till jordbävningar?
 
Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Är det innermåtten på rummen? 3,7m är ju inga problem med ett träbjälklag. 5m är lite värre om det inte finns någon bärande vägg under, med en vägg under är det inga problem. Hur ser kraven ut för renoveringar när det kommer till jordbävningar?
Det är innermåtten på den öppna planlösningen på bottenplan (vardagsrum med kök). Övre plan är fördelat över två sovrum och ett badrum med samma totala innermått som bottenplan. Vi har inte fått någon uppgift om särskilda krav vid jordbävning, men byggnadsingenjören verkar angelägen om att huset står stabilt. Vi också såklart ;-)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Alernativ är ju limträ balkar. Här i Sverige används dom flitigt. Bodde i GB i 35 år och såg dom aldrig i hus byggen, där var det alltid stål som gällde. Limträ kan också bli snyggt om det designas väl.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
nino nino skrev:
Vad kan dom väga då?
Svärsonen byggde om hemma och där var det en 6m balk som skulle i för att växla av en yttervägg, den lyfte man i ena änden själv, tänker ett par hjul fram och bak så drar man iväg med en sån själv eller med hjuling, sen 4 man så kan man nog få den dit man vill
Jag vet faktiskt inte. Men ska kolla upp det.
 
M mvs skrev:
Kul att du gillar det! Här en bild på framsidan av huset:

[bild]
Sasvim prekrasno, kommer säkert bli ett underbart litet krypin!

Den äldsta av alla mina morbröder/mostrar byggde/hade ett hus precis i utkanten av staden, har tyvärr aldrig varit där. (Han dog för ca 10 år sedan och var inte så ”släktkär”, så jag träffade aldrig honom.)

Mvh
 
  • Gilla
mvs
  • Laddar…
P PeGeCo skrev:
Alernativ är ju limträ balkar. Här i Sverige används dom flitigt. Bodde i GB i 35 år och såg dom aldrig i hus byggen, där var det alltid stål som gällde. Limträ kan också bli snyggt om det designas väl.
Är absolut öppen för det. Är det så att en limträbalk kan bära betydligt mer än en vanlig träbalk? Om vi satsar på träbjälklag så hade det varit kanon om vi kan göra träbjälkarna något tunnare så att det blir lite luftigare i rummen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M mvs skrev:
Är absolut öppen för det. Är det så att en limträbalk kan bära betydligt mer än en vanlig träbalk? Om vi satsar på träbjälklag så hade det varit kanon om vi kan göra träbjälkarna något tunnare så att det blir lite luftigare i rummen.
Största fördelen med limträ är att den blir stabilare än en solid bit.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.